Apple – Proč být nejrychlejší, když může být nejlepší?

Spoluzakladatel americké technologické společnosti Apple Steve Wozniak se tento týden v rozhovoru pro stanici CNN rozpovídal o promarněné příležitosti ve spojitosti s chytrým telefonem iPhone.

„Apple by býval měl mnohem větší podíl na trhu se smartphony, kdyby nabídl větší obrazovku o pár let dřív,“ řekl Wozniak, jehož cituje Business Insider. „Mohl tak mnohem lépe konkurovat společnosti Samsung,“ dodal. Připomněl přitom, že fanoušci Applu čekali roky na to, až společnost uvede větší smartphone.

Wozniak však nevzal v potaz velmi důležitý fakt. Apple nebyl nikdy první, co se týče uvedení nového produktu na trh, a to v jakékoliv kategorii. Strategií firmy je již delší dobu přijít s dramatickým vylepšením produktů, které již někdo jiný vymyslel. iPod nebyl prvním MP3 přehrávačem, ale mnoho lidí po něm zatoužilo právě díky jeho funkcím, jako je otáčivé kolečko pro ovládání, integrace s iTunes a později i s iTunes Music Store. Stejně tak iPhone nebyl prvním smartphonem na trhu a iPad nebyl prvním tabletem. Tato strategie se ukázala být velmi účinná a lidé, kteří chtěli větší telefony, si jednoduše zakoupili některý od společnosti Samsung nebo jiný telefon s Androidem. Nyní však díky tolik očekávanému zvětšení, mnozí z nich volí iPhone 6 či iPhone 6 Plus a Apple tak díky uspokojení poptávky zažívá rekordní prodeje.

Není to ovšem poprvé, kdy taková high-tech osobnost, jako Steve Wozniak bezesporu je, učinila prohlášení tohoto typu. V září předseda představenstva společnosti Google Eric Schmidt na Bloomberg TV prohodil podobnou poznámku. „Já vám řeknu, co si myslím, Samsung měl tyto výrobky již před rokem.“

Apple by zajisté býval prodal více phabletů, kdyby s nimi přisel již v roce 2011, ale nebyly by zdaleka tak dobré jako je nyní iPhone 6. Platforma a aplikace pro iPhone byly totiž v té době optimalizovány pro menší obrazovky. Takže by se prodej ani nepřiblížil úrovni, na níž se momentálně prodává iPhone 6 a iPhone 6 Plus.

CEO Tim Cook nenechal Wozniakova slova bez reakce: „Upřímně řečeno, mohli jsme udělat větší iPhone již před lety. Nikdy to ovšem nebylo o vytváření většího telefonu. Bylo to o vytváření pokaždé o něco lepšího telefonu. A proto uvádíme na trh produkty, až když jsou připraveny.“

Apple tak nechce být první, když může být nejlepší. A tato strategie se zdá být velmi účinná a zároveň se velmi vyplácí i na Wall Street. Akcie Applu tento týden totiž překonaly svůj dosavadní rekord (117,57 USD).

Newsletter