Tesla? Ano, ale ne pro Uber. Musk porušuje vlastnická práva

Pokud jste si plánovali pořídit elektromobil Tesla a následně s ním pracovat pro Uber, zapomeňte na to. Elon Musk si nepřeje, aby jeho nová verze autopilota byla používána tímto způsobem a obzvláště ne pro již zaběhnuté firmy podnikající v oblasti alternativních dopravních služeb.

Během včerejška byl představen nejnovější autopilot americké automobilky Tesla, který podle slov jejího šéfa „bude dvakrát tak bezpečný co člověk, možná dokonce i více.“ Vznikne tak zcela autonomní vozidlo, jehož řízení bude mít na starosti superpočítač umístěný uvnitř.

Velké odhalení. Elektromobily Tesla budou zcela autonomní

Báječná myšlenka, byť ještě nedotažená zcela dokonce, a to jak z technického hlediska, tak z pohledu regulátorů. Má to však jeden, pro mnohé podstatný, háček. Modely Tesly, které budou novým autopilotem vybaveny, nebude možné využívat jakožto zdroj příjmů v rámci sdílených dopravních služeb, jako je Uber či Lyft. Tuto informaci lze nalézt v disclaimeru přímo na webových stránkách společnosti.

„Upozorňujeme, že použití vozů Tesla v rámci sdílené dopravy pro přátele a rodinné příslušníky je v pořádku, neplatí to však s cílem získání finančních příjmů. V tomto případě bude užití vozů povoleno pouze v rámci služby Tesla Network, jejíž detaily budou zveřejněny během příštího roku,“ přepisuje slova disclaimeru server CNBC.

Tesla Network, kterou text zmiňuje, je připravovanou službou, o níž Musk promluvil již na začátku letošního roku. Podle jeho „náznaků“ se má jednat v podstatě o sdílení vozů (výhradně od Tesly), které má jejich majitelům pomoci získat dodatečné finance, ať už na splacení dluhu, za který si auto pořídili, případně na jeho údržbu či další potřeby.

Elon Musk a jeho den blbec

„Majitelé našich vozů se budou moci rovněž stát součástí flotily Tesla, a to pouhým zmáčknutím jednoho tlačítka v rámci mobilní aplikace. Díky tomu tak mohou generovat dodatečné příjmy v době, kdy jsou v zaměstnání či na dovolené, a díky kterým mohou výrazně snížit náklady spojené se splátkou leasingu či s provozem samotného autu,“ nastínil Musk.

Podle něj pomůže Tesla Network celkově snížit náklady vlastnictví Tesly, a to do takové míry, že si ji bude moci pořídit každý. Naprostá většina elektromobilů americké automobilky je totiž jejich vlastníky používána pouze během 5 až 10 % jejich volného času. Sdílení tak pomůže maximalizovat užitek nejen majitelů a pronajímatelů, ale rovněž odhalí veškerý potenciál a ekonomickou úsporu elektrických vozů.

Jak? A má na to Tesla vůbec právo?

Výše zmiňovaný zákaz vzbuzuje mnohé emoce a s nimi i otázky. Jak chce Tesla kontrolovat užití svých vozů? Jak chce případná porušení trestat? A má na to vůbec právo?

Musk svým rozhodnutím v podstatě říká, že si lidé sice mohou elektromobil zakoupit, ovšem on určí, jakým způsobem ho smí, či nesmí, používat. Z demokratického hlediska svobodného užívání vlastních věcí jde o naprosto neslýchané a nikterak ospravedlnitelné jednání. S tímto rozhodnutím, ať už je jeho původní záměr jakkoliv myšlen v dobrém, se americký vizionář trefil opravdu hodně vedle….

Newsletter