#MeToo kazí pracovní večírky. Firmy se bojí afér

Kampaň #MeToo, která otevřela veřejnou diskuzi o sexuálním obtěžování, pořádně zamíchala kartami nejen v Hollywoodu. Žádný muž, jakkoliv slavný a bohatý, který se kdy dopustil nevhodného chování k jakékoliv ženě, si od té doby nemůže být jistý, kde na něj jeho minulost číhá. 

Za poslední dva roky #MeToo ohrozilo či dokonce zničilo desítky kariér. Vedle slavného hollywoodského producenta Harveyho Weinsteina, jehož nařčení ze sexuálního obtěžování ze strany několika hereček kampaň prakticky odstartovala, se obvinění dočkala i řada herců či významných politiků. 

#MeToo však neničí pouze životy slavných osobností a veřejných činitelů, ale možná i obyčejných zaměstnanců, kteří se celý rok těší tradiční vánoční pracovní večírek. Řada z nich totiž poslední rok čekala marně. A jedním z důvodů přitom může být právě vyostřená debata o sexuálním obtěžování, která prostupuje společností. 

Ačkoliv businessu se daří stále více, stále méně firem je ochotno pořádat tradiční vánoční párty. V roce 2018 je pro své zaměstnance plánovalo přichystat pouhých 65,4 % amerických společností. To je nejnižší podíl od roku 2009, kdy zjevně nebylo co slavit. Vyplývá to z dat průzkumu konzultantské firmy Challenger, Gray & Christmas Inc., která prezentoval server Bloomberg.

Rada pro zaměstnavatele. Proč platit podřízeným víc, než jim chcete dát

I když pokles podílu firem, které chtějí svým pracovníkům dopřát vánoční večírek, dle grafu plynule klesal od roku 2014, v roce 2018 je patrný poměrně značný pád. „Nikdy jsme nezaznamenali tolik společností, které by uvedly, že nikdy nepořádají vánoční party,“ řekl Andrew Challenger, viceprezident společnosti Challenger, Gray & Christmas, Inc. Těch bylo podle průzkumu 27 %. 

Nicméně podle autorů výzkumu za tímto rozhodnutím ve valné většině nestojí primárně ekonomické důvody, jelikož hospodářská situace je v současné době více než příznivá. „Toto číslo by mohlo být způsobeno několika faktory, včetně potenciálních potíží v souvislosti s hnutím #MeToo,“ dodal Challenger. Společnost, která průzkum na téma vánočních večírků mezi firmami pořádá již několik let, tak soudí, že podnikatelé a manažeři mohli být k rozhodnutí nepořádat vánoční večírky dotlačeni právě kampaní #MeToo.

Z těch společností, které v posledním roce pořádaly vánoční party, přiznalo 58 % zástupců, že se svými zaměstnanci řešili otázku #MeToo v průběhu roku. Studie také zjistila, že 27 % firem chce „přijmout opatření, která zajistí, že každý bude dbát na to, aby na pracovním večírku nedošlo k nevhodnému chování“. Dalších 6 % uvedlo, že se v uplynulém roce hnutím #MeToo dosud nezabývalo, ale plánují tak učinit před chystanou událostí.

Protiútok na #MeToo? Sexuální souhlas pomocí blockchainu

Newsletter