Planý poplach v USA? Nebo další příznak blížící se recese?

Předběžná čísla zveřejněná Michiganskou univerzitou naznačují pokles spotřebitelské důvěry ve Spojených státech. Sentiment se zhoršil z 98,4 na 96,6 bodu.  Přestože se jedná o mírný pokles, je nutné ho vnímat v kontextu zhruba desetileté konjunktury americké ekonomiky.

Nálada amerických spotřebitelů se navzdory aktuálnímu poklesu stále nachází blízko předkrizového maxima. Historie nás učí, že recesím v USA téměř vždy předchází zvýšení přirážek amerických vládních dluhopisů (kromě roku 1982). To je něco, co stojí za pozornost. Výnosy desetiletých dluhopisů od října klesly o téměř půl procentního bodu.

Planý poplach?

Podívejme se nyní blíže na čísla spotřebitelské důvěry. Vyhlídky pro nadcházející měsíce jsou příznivé. Pracovní trh, mzdy, stejně jako akciový trh v USA, čeká v blízké době pravděpodobně pozitivní vývoj. Už jen situace na trhu práce má na spotřebitele silný vliv. Míra nezaměstnanosti v USA dosáhla v březnu pouhých 3,8 procenta a také mzdy meziročně vzrostly o tři procenta, což je nad desetiletým průměrem, který činní 2,3 procenta. Nehrozí tedy nic, co by mohlo spotřebitelskou důvěru oslabit.

Pozitivní signály vidíme dokonce i na americkém realitním trhu. Dostupnost bydlení se zlepšuje. Podíl hypotečních splátek na výši příjmů domácností je blízko historickému minimu. V lednu na hypotéky směřovalo v průměru jen 17 procent příjmů domácností, zatímco v minulosti to bylo až 23 procent.

Posledním dílkem do mozaiky je pozitivní výsledková sezóna amerických firem za první čtvrtletí. Pokud se tento trend v dalších týdnech potvrdí, mohlo by to pozitivně ovlivnit spotřebitelskou důvěru v dubnu. Údaje budou zveřejněny 17. května. Navzdory aktuálnímu zhoršením tedy žádná katastrofa nehrozí.

Newsletter