Šéfka Erste Premier: S mírou bohatství roste nadhled

Stejně jako všude ve světě i v Česku platí, že s mírou bohatství roste nadhled. Více než dle původu peněz se od sebe klienti liší očekáváním jejich zhodnocení. Mladší generace bývá obecně více orientovaná na výnos a je ochotna podstupovat vyšší tržní rizika. Mileniály ovlivňují zkušenosti z rodiny stejně jako edukace v oblasti finanční gramotnosti, vliv okolí, vývoj trhu. V rozhovoru pro server Roklen24 to řekla ředitelka Erste Premier Petra Ondrušová. 

Kdybyste byla klientka, jaké vlastnosti byste hledala u svého privátního bankéře? Neboli, co z vaší zkušenosti je zásadní vlastnost pro kvalitního privátního bankéře?

Po svém privátním bankéři bych chtěla, aby poslouchal, co mu říkám, a reagoval na mé potřeby v čase a místě, kde jsou. Zároveň bych očekávala, že mě bude dobře znát a řešení bude přinášet nejen iniciativně, ale i inovativně. Potěšilo by mě také, kdyby mi dokázal na míru nabídnout různé služby a benefity nefinanční podoby. Pozval mě na networking s inspirativními lidmi, připomněl mi event pro klienty, který by mě mohl zajímat – třeba Designblok, protože by věděl, že mám design v oblibě.

Co naši klienti na Erste Premier velmi oceňují, je flexibilita našich bankéřů, otevřenost a také schopnost najít řešení.

Jak moc se dnes od sebe liší bonitní klienti? Poznáte na nich, kdo k majetku přišel vlastní cestou, vlastním úsilím a komu takříkajíc spadl do klína?

Více než dle původu peněz se od sebe klienti liší očekáváním jejich zhodnocení, na které se ptáme dříve, než o jejich peníze začneme pečovat.

Kdy vás naposledy někdo z klientů překvapil svým požadavkem? A dokázali jste mu vyjít vstříc? Jsou bohatí Češi něčím specifičtí?

Jsme bankou pro náročné a žádný požadavek našich klientů tak není jednoduchý. Naše portfolio klientů je velmi diverzifikované, ať už jde o věk nebo o profesi. Naše služby využívají vysocí manažeři, ředitelé významných společností, velcí i menší podnikatelé. Hledání řešení jejich požadavků je pro nás vždy velkou inspirací – udržuje nás to v příjemném napětí, kam až můžeme naši službu posouvat.  

Jsou bohatí Češi něčím specifičtí?

Mezi našimi klienty jsou tzv. jednotkoví i desítkoví milionáři. A stejně jako všude ve světě i u nás platí, že s mírou bohatství roste nadhled.

Přistupují lidé se zkušenostmi s minulým režimem k majetku jinak než mileniálové?

Z pohledu investic, tedy retailových investic, například podílových fondů, není příslušnost do té které skupiny až tak určující. Mnohem důležitější je, v jaké fázi životního cyklu se daný člověk nachází, do jaké spadá příjmové skupiny a také jak je senzitivní na případná tržní rizika, jinými slovy jak moc je citlivý na kolísání hodnoty nakumulovaných peněz. Obecně lze ale říci, že mladší generace bývá více orientovaná na výnos, a je tedy ochotna podstupovat vyšší tržní rizika, samozřejmě v kontextu dalších osobních aspektů.

Na tom, jak k majetku přistupují současní mileniálové, se podepisují zkušenosti z rodiny stejně jako edukace v oblasti finanční gramotnosti, vliv okolí, vývoj trhu. Něco si tak současné generace mohou přenášet od generací předchozích, ale do přístupu k majetku se natolik promítá individualita každého z nás, že bych vlivy ostatních nepřeceňovala.

Neobávají se klienti deset let po finanční krizi dalšího propadu? Co takovým klientům radíte?

Naši klienti se samozřejmě ke krizi z roku 2008 vrací. Na otázku, kdy přijde další krize a jaká bude její podoba, odpovědět neumíme – kdybychom věštit dokázali, věnovali bychom se něčemu jinému. Klienty nabádáme, aby zůstali v klidu a intenzivně s nimi pracujeme na diverzifikaci jejich portfolia. Právě diverzifikované portfolio dokáže vybalancovat zvýšenou kolísavost trhu. Za klíčové považuji ukázat klientům, jak investice v Erste Premier fungují, co vše děláme a jak ošetřujeme rizika.

Která oblast investic je pro vás osobně v současnosti nejatraktivnější?

Osobně investuji do podílových fondů, nemovitostí a zajímám se o design.

A kam byste své úspory v životě nedala a každému klientovi takovou investici rozmlouvala?

Investice jsou velmi individuální záležitostí, každý z nás má jiné preference a zejména různý postoj k riziku. Nenapadá mě konkrétní investice, kterou bych jiným rozmlouvala. Klíčové je mít jasno, jaké zhodnocení očekávám a jaká je s tím spojená kolísavost. Vždy klientům doporučuji volit takový druh zhodnocení, které je nebude stresovat a neuvrhne je do obav ze ztráty financí.

Jaký je váš názor na investiční crowdfunding? Znáte investiční platformu Fundlift?

Vnímám vás jako zajímavou investiční alternativu. Crowdfunding může být pro některé naše klienty zajímavou doplňkovou záležitostí. Nicméně, jako Česká spořitelna jsme velmi aktivní ve spolupráci s různými fintechy, mezi kterými nechybí ani investiční crowdfunding – například Upvest.

Doporučila byste klientovi, aby měl část portfolia v bitcoinech?

V doporučeních Erste Premier investování do virtuálních komodit nenajdete. Čas ukáže…. 

Petra Ondrušová
V péči o movité klienty Petra Ondrušová ráda posouvá hranice toho, co je možné tím, že kombinuje rozvoj lidí se stanovováním ambiciózních cílů. Spolu se svým týmem čítajícím 190 bankéřů a manažerů spravuje portfolio více jak 33 tisíc klientů. Nadstandardnímu bankovnictví se věnovala už v Citibank a později budovala podobnou službu pro HSBC. Pro Českou spořitelnu a její značku Erste Premier pracuje od roku 2010, ředitelkou se stala v lednu 2017. Volný čas věnuje svému partnerovi a dceři, příležitostně sportu.

Newsletter