Volant do ruky, robot do šrotu?

Technologie jdou nezadržitelně dopředu, nicméně se zdá, že lidé ne vždy chtějí jít s nimi. Po tragickém incidentu z minulého měsíce, kdy vozidlo ovládané autopilotem ve Spojených státech poprvé usmrtilo chodce, se proti samořídícím automobilům přirozeně vzedmula vlna kritiky. Není to ovšem tak, že by je lidé předtím milovali. Vlastně většina z nich by si do auta řízeného nikoli člověkem, ale robotem, nikdy nesedla ani předtím.

Alespoň to platí podle výsledků studie společnosti Gartner, o kterých informoval server CNBC. Výzkum Gartner Consumer Trends in Automotive, který se, jak název napovídá, zabývá spotřebitelskými trendy v automobilovém průmyslu, na jaře minulého roku zpovídal zhruba 1500 lidí, a sice (nejen) řidičů ze Spojených států a z Německa. Cílem bylo zjistit, jak se běžní lidé staví k (plně) automatizovaným vozům.

Vzkaz pro Uber: Vykašlete se na vlastní autonomní vozy

Charakteristickým rysem automatizovaných vozů je především to, že je nemusíte řídit vy, ale řídí se samy. Mohlo by se tedy zdát, že lidé mohou být rádi, že jim robot ušetří práci s řízením, zatímco oni se po dobu jízdy budou moci věnovat příjemnějším činnostem. Koneckonců proto roboti vlastně vznikají. Jak například naznačuje server Bloomberg, zatímco místo na parkování bude hledat robot, vy byste si mohli třeba číst. A že byste toho stihli přečíst dost – průměrný Brit prý stráví parkováním 91 hodin ročně, což je zhruba pětkrát více času, než kolik ho stojí čekání ve frontách.

Nicméně 55 % respondentů se nechalo slyšet, že do plně automatizovaného vozu by v životě nenasedli. Po zmiňované nehodě, kdy vůz řízený autopilotem společnosti Uber v USA zabil člověka, pak začaly obavy ze samořídících aut sílit. Důkazem toho budiž i následující graf ze serveru Business Insider, který na základě dat Morning Consult porovnává výsledky průzkumu ohledně jejich bezpečnosti před a po fatální nehodě. Na otázku, zda si myslí, že samořídící auta jsou bezpečnější než běžná vozidla řízená řidičem, zejména klesal počet odpovědí „nevím/nemám na to názor“ a „bezpečnější“, a naopak rostl počet odpovědí „méně bezpečná“.

Ohnisko boomu elektromobilů? Díky tomu je brzy budete řídit i vy

Řidiče-robota v průzkumu provedeném po fatální nehodě považovala za větší hrozbu než řidiče-člověka celá polovina respondentů. Jak se tedy zdá, lidé se v souvislosti se samořídícími auty obávají zejména zvýšeného nebezpečí nehod. Nicméně jak dokládá následující graf ze serveru Bloomberg vytvořený na základě studie KPMG LLP, samořídící auta by do roku 2050 mohla snížit počet nehod na jeden automobil až o 90 %. 

Za celými 9 desetinami z celkového počtu nehod na silnicích jsou totiž zodpovědné lidské chyby. Nicméně to, co lidem na samořídících autech patrně vadí nejvíce, je paradoxně ztráta vlastní kontroly. Jak vyplynulo ze zmiňovaného průzkumu společnosti Gartner, 55 % lidí by si sice nesedlo do plně automatizovaného auta, nicméně do částečně automatizovaného, které bylo definováno tak, že sice využívá autopilota, avšak lidský řidič může řízení převzít, by bylo ochotno nasednout 70 % respondentů.

Nelze tedy učinit jiný závěr než takový, že si lidé stále myslí, že jsou lepší než roboti – v tomto případě lepší řidiči. A navzdory tomu, že data ukazují, že to tak není, výrobcům dá ještě hodně práce, aby o tom přesvědčili lidský mozek ovládaný behaviorálními předsudky.

Skeptický spotřebitel: Proč lidé odmítají samořídící auta?

Newsletter