Americké výnosy klesají rychleji než evropské. Dolar v lehké ztrátě nad 1,0650 za euro. Z měna regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se obchoduje nad 25,25 za euro.

Google, Reddit, zakázaná reklama na kryptoměny & FBI

V noci z úterý na středu 14. března překvapil Google novými pravidly pro zadávání reklamy v rámci reklamního systému AdSense. Ta začnou platit od června a mimo jiné zakazují veškeré reklamy, jež souvisejí s kryptoměnami a ICO. Zatímco tisková zpráva Google sama o sobě vzbudila patřičný mediální rozruch a poslala trh hned první den o více než 11 procent dolů, málokdo (kromě YouTube konspirátorů) se pokusil dát celou věc do patřičných souvislostí. Co rozhodnutí, které se nápadně podobá lednovým krokům Facebooku, ve skutečnosti předcházelo?

První zajímavostí je, že podobně přísný postup zvolil Alphabet v nových pravidlech pro Adsense snad už jen v případě dvou vysoce rizikových finančních derivátů – CFD a binárních opcí. Google se také v minulosti stavěl ke kryptoměnám a blockchainovým technologiím extrémně pozitivně a tak je podobné rozhodnutí na největší internetové reklamní síti přinejmenším trochu zarážející. Jak se ovšem říká, není kouře bez ohně. Pojďme tedy hledat prvotní příčinu.   

Reddit jako zajímavá paralela

Nikdo si toho nevšiml a tak musel přijít až server Motherboard, aby upozornil na to, že otevřená sociální síť Reddit blokuje reklamu na kryptoměny již od začátku roku 2016. Rozdíl je v tom, že kolem toho nikdo nedělal takový humbuk. Snaha Redditu na sebe v tomto ohledu příliš neupozorňovat měla ostatně i celkem dobrý důvod. Reddit se stal opravdovou Mekkou všech diskuzí o kryptoměnách a nebál bych se jej nazvat dokonce ani základním rozcestníkem světového kryptoměnového byznysu. Jen subreddit skupina /r/Bitcoin má dnes přes 700 tisíc odběratelů a to přitom není jediná, která se na Redditu Bitcoinu věnuje (konkurenční /r/BTC odebírá dalších 200 000 uživatelů).

Další populární skupina /r/Cryptocurrency má okolo 600 000 odběratelů a Reddit se přímo i nepřímo podílel na vzniku několika kryptoměn, například loni zde vznikl meme coin Garlicoin. Rozhněvat si tak početnou komunitu uživatelů v době, kdy v tomto boji stál Reddit osamocen, by nebyl asi úplně nejlepší nápad. Tak či tak, těžko bychom hledali prostor s lepším cílením, pokud jde o inzerci, zaměřenou právě na tento segment a tak musela mít jinak velmi liberální sociální síť (ostatně celý projekt je podobně, jako Bitcoin open source) k podobnému kroku nějaký hodně závažný důvod. „Sekce II.5 a II.6 naší inzertní politiky zakazují propagaci pochybných a nepodložených finančních produktů a inzerci jednotlivých cenných papírů, nebo jiných obchodovatelných finančních aktiv,“ sdělil serveru poměrně suše jeho tiskový mluvčí. „Rozhodli jsme se nic neoznamovat, protože jsme jen upravili stávající bezpečnostní politiku pro zadávání reklamy na finanční produkty,“ vysvětlil mluvčí dále.   

To je poměrně zajímavý dovětek, neboť Reddit zakázal reklamy na kryptoměny v rámci výrazně širšího balíku reklam na pochybné finanční produkty. Oproti tomu Facebook i Google ve svých oznámeních mají explicitně vyjmenované a zdůrazněné právě kryptoměny a navázané produkty a jakoby mimochodem v samostatném bodě ještě zmiňují některé finanční produkty. V případě Facebooku se tři ze čtyř explicitně uvedených příkladů týkají právě kryptoměn a pouze jeden (binární opce) představuje tradiční finanční produkt.

 

 

U Google narazíme zejména ještě na CDF (Contract for difference), ale opět se až podezřele velká část textu točí právě okolo kryptoměn. Zdravě podezíravý čtenář se zákonitě musí ptát, proč právě tady a teď taková šaráda?

Zajímavý je také fakt, že dodnes na Redditu běží reklamy na ICO a kryptoměny, které nejdou přes nativní reklamní platformu, ale dostávají se tam právě přes Adsense, s čím Reddit již dva roky vůbec žádný problém nemá. Nemůže jít tedy jen o formální rozhodnutí, ke kterému došlo třeba proto, aby se regulátor nažral a kryptokoza zůstala celá?    

Do hry vstupují kanadští regulátoři a FBI

Jak začátkem března, týden před současným rozhodnutím Google, si server Trustnodes všiml, že rozhodnutí Facebooku nebylo pravděpodobně tak úplně dobrovolné, jak to mohlo z tiskového oznámení vypadat. Na společnost, provozující jednu z největších reklamních platforem současného internetu, byl již dlouho předtím (vyšetřovatelé přiznali dobu v řádu řady měsíců), než k rozhodnutí došlo, vyvíjen tlak ze strany americké FBI a kanadské Binary Options Task Force, aby daný typ reklamy zakázala, vše pod záštitou ochrany amerického spotřebitele. Binary Options Task Force serveru na dotaz tehdy potvrdila, že podobná jednání (v té době ale ještě neúspěšná) probíhají také s dalším obřím poskytovatelem online reklamy – společností Google.

“Stalo se to, že kanadská Binary Options Task Force a FBI vysvětlily Facebooku své obavy a že tento typ reklam dělá z lidí snadné oběti. Zároveň vedeme podobná jednání také se společností Google a doufáme, že je nakonec přimějeme učinit podobné opatření,“ řekl tehdy novinářům předseda kanadské Binary Options Task Force, Jason Roy.

Zlobivý Google

“Vyrojila se zde doslova exploze nejrůznějších ICO, nových tokenů a doslova šílených nabídek. Vidíte ICO, které sbírají obrovské sumy peněz, a přitom za nimi někdy vůbec nic není. Veřejnost je ale tak poblázněná, že navzdory tomu po nich doslova hází miliony,“ vyjádřil své obavy Roy.      

Google se ovšem v té době cítil ještě sebevědomý v kramflecích a na konto vytrvalého nátlaku ze strany Roye i FBI prohlásil, že již tak letos zakázal množství závadných a zavádějících reklam napříč všemi kategoriemi a že podobné špinavé hry odmítá hrát. Tento týden se očividně muselo něco změnit, neboť otočil o 180 stupňů. Je tedy jasné, že rozhodnutí velkých provozovatelů online reklamy bylo dobrovolné asi tak jako přiznání Milady Horákové. Proč ale plošný zákaz? Zde se můžeme pouze domýšlet. Buď regulátorům nedochází veškeré aspekty kryptoměn, nebo prostě určité věci zkrátka vidět nechtějí.

Kryptoaktiva nejsou cenné papíry, někteří regulátoři to ale nevidí, nebo vidět nechtějí

Na jedné straně jsou zde stovky legitimních projektů (ačkoli Tone Vays by měl nejspíše jiný názor), na druhé je zde problém kryptoměny správně zařadit. Kryptoměny mají totiž povahu značně multifunkční. Když je hodíme do škatulky tradičních aktiv, narazíme na problém. Většina majetku se totiž například nepřesouvá tak často a v tak malých množstvích, jako je tomu právě v případě kryptoměn. To může být problém, zejména pokud jde o způsob smysluplného zdanění, ať již jde o kurzové ztráty a výnosy, či platbu DPH. Kryptoměny jsou totiž skutečně také využívány jako měny a rychlost jejich oběhu prakticky znemožňuje se takovým zákonným pojetím řídit.

Podobné chyby se v roce 2014 dopustila americká IRS. Ta se rozhodla z daňového pohledu kryptoměny uchopit jako majetek, podléhající krátkodobým a dlouhodobým kapitálovým výnosům. To ale znamená, že každý, kdo něco nakupuje za kryptoměny, by si měl správně s každou transakcí spočítat také kapitálový zisk/ztrátu vůči pořizovací ceně kryptoměny. Pokud to nedělá, porušuje zákon. Výsledkem je nařízení, které lze jen obtížně dodržet.  

 

 

„Podíváme se, co jednotlivá ICO dělají a rozhodneme, jestli jde aktivitu, která musí být registrována a jestli tak skutečně činí,“ dodal pro Trustnodes dále Roy. Pokud ale podle jeho vzoru hodíme ICO do stejné kategorie, jako IPO, nebude již možné chovat se k tokenu jako ke komoditě, jak se dodnes u kryptoměn  nejčastěji děje. A pokud kryptoměny skutečně komodita jsou, z jakého titulu pak na ICO chce Roy aplikovat finanční právo? Ani v USA na to ostatně neexistuje jednotný názor. Například legislativa státu Wyoming výslovně uvádí, že se o cenné papíry nejedná, oproti tomu SEC věří, že jde o formu cenných papírů jde a podlehají tudíž regulaci, CFTC naopak zastává osvědčené stanovisko, že se jedná o komodity.

Kryptoměny jsou zatím neregulované a naštěstí také dost dobře neregulovatelné. Je tomu tak díky jejich povaze nerespektující státní hranice. Všechny státy by k nim musely naráz zaujmout stejný postoj, aby se je podařilo natlačit do nějakých sešněrovaných mantinelů, a to je naštěstí celkem nepravděpodobné. Existují ale i jiné donucovací prostředky a minimálně část autorit v USA si myslí, že lidé potřebují být chráněni před sebou státem – chůvou a, že tahání za nitky prostřednictvím Google a Facebook, které budou působit jako prodloužená ruka vlády Spojených států je docela dobrý nápad. Myslím, že není a, že se jim tato politika časem vrátí jako bumerang. 

Newsletter