Vítězem krize jsou služby online a z pohodlí domova


08:40 • 10. dubna 2020

Tagy: ČR, Internet, e-commerce, recese, Koronavirus, FinTech, služby

Doručujeme si jídlo domů, objednáváme ho na internetu, schůzujeme od jídelních stolů v kuchyních, vzděláváme se díky online videím, bavíme se kulturou na monitorech, hledáme investiční příležitosti na webu… S tvrdým zásahem koronaviru do našich pracovních i osobních životů přišla i změna našeho chování. Díky tomu dochází k masivnímu celosvětovému přesunu zákazníků z offline do online služeb. A už teď je jasné, že se velká část zákazníků z online světa už nikdy nevrátí.

„Současná mimořádná situace přesouvá naše životy čím dál více do digitálního světa,“ vysvětluje CEO MALL Group Oldřich Bajer. A má pravdu. Co jde dělat online, dělá se online. Není výjimečné sledovat lidi večer popíjet přes videokonference, učitelé přednáší online a co lze objednat z internetových obchodů, objednáváme tam. To se samozřejmě projevuje i na tržbách společností, které byly na současnou situaci připravené, i když samozřejmě nikdo nemohl čekat pandemii jako takovou. Ale předvídat, že se svět bude přesouvat do onlinu, nebylo při pohledu zpět zas tak složité.

„Počet objednávek roste exponenciálně každý den,“ řekl mluvčí internetového obchodu s potravinami Košík.cz František Brož. A stejnou situaci zažívají i jeho konkurenti. Nákupy z domova nyní nejsou jen pohodlnější, ale i bezpečnější. Kde to jde, lidé si objednávají z internetu všechno, od potravin přes elektroniku až po stroje na cvičení.

Zvýšily se i rozvozy jídla z restaurací, které se snaží své zákazníky obsloužit jinými cestami, když je nesmí pustit ke stolům. I to je služba, na kterou si lidé snadno zvyknou. Stačí často už jen skutečnost, že si nainstalují jednu z aplikací, která rozvozy integruje, nebo předvyplní své osobní a platební údaje na stránkách své oblíbené restaurace. Až krize odezní, bude pro nás mnohem přirozenější objednat si večer jídlo k filmu po internetu. A samozřejmě k filmu na domácím kinu přes jednu ze streamovacích služeb, kterou jsme si v době krize předplatili.

Na internetu jde i investovat nebo vyměnit peníze. „Ve službě pro směny online RoklenFx v posledních dnech evidujeme velký nárůst objemu směn a příliv registrací nových klientů, který je pětkrát až desetkrát větší oproti normálnímu stavu,“ říká obchodní ředitel RoklenFx Petr Kubíček. „Vedle fyzických osob jsou velkou skupinou také firemní zákazníci, kteří teď mají více prostoru ohlížet se po online trhu a přemýšlet, jak řešit firemní procesy lépe a efektivněji, až vše odezní” dodává Kubíček.

Zvykneme si na řadu dalších služeb, které byly online už dávno, ale neměli jsme přímou potřebu je využívat. Nyní nám ale vyhovuje, že nemusíme ven z domu. „My fungujeme online pořád! S námi nikam chodit nemusíte,“ napsali si na stránky v souvislosti se současnou situaci ve společnosti Zonky, která poskytuje P2P půjčky.

Pro současné trendy budeme hledat nové jméno. Stejně jako po poslední finanční krizi z roku 2008 vznikla celá nová odvětví, jako je sdílená ekonomika nebo FinTech, koronavirová pandemie dá vzniknout vzdálené ekonomice či ekonomice z domova. Bude docházet ke vzdálení se, k remotizaci.

Vítězem současné krize budou tak služby, které výhodu online prostředí objevily už dříve nebo se dokážou rychle přizpůsobit. Vítězem jsou dokonce už nyní!

RSS

Dominik Stroukal je hlavní ekonom finanční skupiny Roklen. Vystudoval Univerzitu Karlovu a Vysokou školu ekonomickou, kde obdržel doktorát z ekonomie. Přednášel na řadě vysokých a středních škol, v současnosti působí na VŠ CEVRO Insititut. Je autorem několika knih, např. Bitcoin, peníze budoucnosti (2015) a Ekonomické bubliny (2019).



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.