Špatná prezentace může ohrozit vaši reputaci

Prezentace je jako kterákoliv jiná marketingová komunikace. Má své publikum, okolnosti předání a měla by mít také nějaký cíl. Prezentace jsou takové, jací jsou prezentující. A Češi zůstávají většinou trochu při zemi.  V rozhovoru pro server Roklen24 to řekl zakladatel projektu odprezentuj.cz Marek Hrkal.

Na svých webových stránkách uvádíte, že „Dobrá prezentace nevznikne přes noc“. Jak dlouho to tedy trvá a co všechno tento proces obnáší?

Vytvoření dobré prezentace obvyklé trvá alespoň dva týdny. Dobrá prezentace totiž potřebuje odstup, pohled z ptačí perspektivy. Na začátku shromáždíte různé materiály – fakta, zajímavosti, grafy, tabulky a ideálně taky příběhy. Chybou je tohle všechno sesypat do slajdů a tvářit se, že je hotovo. Úplně nejdůležitější část přípravy každé prezentace spočívá v tom, že se na chvíli zastavíte, podíváte se na nashromážděné věci z nadhledu, poskládáte do souvislé linky to, co dává smysl a zbytek vyhodíte. Třídění a redukce je obvykle to nejnáročnější, co příprava prezentace obnáší. A je to také důvod, proč to tak dlouho trvá. Vytváření slajdů je ve skutečnosti jen třešničkou na dortu.

Na čem pak závisí cena prezentace, kterou by si od vás klient objednal?

Cenu nejvíc ovlivňuje to, s čím klient přichází. Setkáváme se s klienty, kteří mají jasnou představu a dobrý příběh. Pro takové stačí připravit pěkné slajdy. U jiných začínáme úplně od nuly a řešíme s nimi celý obsah a strukturu prezentace. To se samozřejmě projeví na ceně. Svou roli hraje i termín.

Co konkrétně s klientem při přípravě prezentace řešíte?

Zajímá nás hlavně proč a komu chce klient prezentovat. Jde na konferenci? Prodává nějakou službu potenciálním klientům? Prodává interně ve firmě svůj projekt? Potřebuje vytvořit slajdy, které bude kolegům zasílat? Prezentace je jako kterákoliv jiná marketingová komunikace. Má své publikum, okolnosti předání a měla by mít také nějaký cíl.

Co obnáší Váš kurz prezentačních dovedností?

Všechno, co potřebujete, abyste na konci prezentace dosáhli zamýšleného cíle. Proto máme kurzů hned několik. Nejdřív účastníky učíme, jak poskládat příběh prezentace a jak mají vypadat slajdy. Máme speciální kurz věnovaný prezentování dat. Milovníci koláčových grafů se na něm například dozvědí, že je potřeba dodržet tři základní podmínky, aby koláčový graf dával v prezentaci smysl. Slajdy jsou jedna věc, ale jejich podání druhá. Proto nabízíme i trénink prezentování. A pro opravdové fajnšmekry máme jako doplněk tipy a triky v PowerPointu, kdy se víc věnujeme práci se softwarem. Zajímavé efektní slajdy se mnohdy dají připravit docela snadno, když víte, jak na to.

Máte vy osobně nějaký vzor skvělé prezentace?

Možná vás to překvapí, ale podle mě jsou aktuálně nejlepšími prezentacemi pořady Johna Olivera Last Week Tonight na HBO. Obsahují cca 20minutové prezentace doprovázené vizuály, které připomínají slajdy. Jsou skvělé vystavěné, vypointované a navíc extrémně vtipné. Spousta lidí Olivera považuje za komika, ale ve skutečnosti je to prvotřídní prezentátor, který svými prezentacemi dokáže předávat i nesmírně složitá a náročná témata jako je webová neutralita nebo kryptoměny.

Jsou české prezentace dobré nebo špatné? Mají prezentace nějaká (regionální) specifika?

Prezentace jsou takové, jací jsou prezentující. A Češi zůstávají většinou trochu při zemi. Nejsme národ showmanů, neradi přehráváme, neprojevujeme příliš viditelně nadšení. To všechno českým prezentacím chybí. 

Prezentace na různých konferencích, kongresech, fórech slouží bezesporu jako reklama. Jak moc se vložené peníze do přípravy a realizace prezentace podle Vás vyplatí? Pokud tedy budeme „prezentaci“ brát jako další z komunikačních kanálů.

Odpovím vám otázkou. Znáte jiný komunikační nástroj, kterým můžete v kuse zhruba čtvrt hodiny působit na své cílové publikum? Reklamu v televizi sleduje cílová skupina 30 vteřin, reklamu v časopise 15 vteřin, banner na internetu pár vteřin. Dobrá prezentace udrží pozornost publika 15 minut díky tomu, že se jedná o komunikaci tváří v tvář – což je pořád nejefektivnější způsob komunikace, který existuje. Čas a peníze investované do důležité prezentace se vám vyplatí mnohonásobně, protože v sázce není jen úspěch vašeho sdělení, ale i vaše osobní reputace.

Jaký je Váš názor na akce „Apple keynote“?

Letošní červnový keynote na vývojářské konferenci v San Jose byl perfektně sehraná show. Dynamické střídání řečníků, přehledná struktura, živé ukázky, dechberoucí projekce a jednoduchá propracovaná grafika. Přesně to, co od Applu očekáváte. Američané tenhle žánr umí a čeští pořadatelé od nich mohou ledacos odkoukat. Jednu připomínku ale přecejen mám. Tim Cook není Steve Jobs. I když se snažil o neformálnost, místy vypadal dost škrobeně.

Viděl jste nějakou prezentaci v Česku, která Vás překvapila svou úrovní?

Rád bych vám odpověděl konkrétně, ale mám podepsanou dohodu o mlčenlivosti. Dobří prezentující v Česku jsou. Vyznačují se tím, že berou prezentace vážně, přemýšlejí o obsahu, věnují přípravě patřičnou pozornost. Ti úplně nejlepší také dostali do vínku schopnost jednoduše a poutavě formulovat. V české krajině je jich podobně jako rysů ostrovidů. Jsou vzácní, přibývá jich a když na některého narazíte, je to velký zážitek!

A naopak. Můžete zavzpomínat na nějaké prezentační „průšvihy“?

Před prezidentskou volbou 2013 napadlo lidi v Hospodářských novinách uspořádat „Prezidentský PowerPoint“. Kandidáti měli představit své plány pomocí sedmiminutové prezentace. Byl jsem na místě osobně a musím říct, že přehlídku větších bizarností jsem od té doby neviděl. Miloš Zeman tehdy s bravurou sobě vlastní prokázal, že vám bohatě stačí dva slajdy na to, abyste pozurážel jak své protikandidáty, tak i pořadatele akce.

Co byste poradil člověku, který má před sebou svoji první důležitou prezentaci?

Zní to trochu jako šamanství, ale klíčová jsou jeho očekávání. Ta se totiž zpravidla naplňují. Když je prezentující dopředu nervózní a vylekaný a očekává katastrofu, katastrofa se dostaví. Když si naopak vsugeruje, že to dobře dopadne, obvykle je prezentace úspěšná. Všem domnělým improvizátorům – a těch je mezi Čechy spousta – bych vzkázal, aby nepodcenili přípravu.

Máte nějaký tip pro lidi s vadou řeči? Jak třeba vyzrát na ráčkování?

O Démosthenovi se traduje, že šišlal a drmolil. Dost svérázným tréninkem se svojí vady zbavil a stal se jedním z nejproslulejších rétorů starověku. Prý si do úst strkal oblázky a snažil se překřičet příboj. Možná jste viděli báječný film Králova řeč s Colinem Firthem a Geoffrey Rushem. Oba příklady ukazují, že řečové vady je možné upozadit či překonat. Ale to je spíš otázka na logopeda, než na tvůrce prezentací.

Jak důležité jsou podle Vás při prezentaci zvolené barvy a oblečení prezentujícího?

Obojí tvoří první dojem, takže byste měli přemýšlet, jaký první dojem chcete vyvolat. Určitě se nejedná o faktory, které běžně rozhodují o úspěchu a neúspěchu prezentace. Obsah je nepoměrně důležitější. To platí za předpokladu, že oblečení a barevnost úplně nepokazíte. Pokud dorazíte na konferenci finančních ředitelů v šortkách a s prezentací v barvách duhy, určitě vzbudíte pozornost. Pak už záleží na vás, jestli ji dokážete zužitkovat nebo svou prezentací potvrdíte, že jste totální mimoň.

Ještě jedna drobnost. Pokud jde o barvu oblečení, tak třeba do tmavého sálu s černým pozadím není ideální úplně černé oblečení. Zejména pokud se bude prezentace natáčet, skončíte jako létající hlava v černém vesmíru.

Problémy můžou nastat po prezentaci samotné. Jak se lze co nejlépe připravit na následné nečekané dotazy?

Americký komunikační konzultant Carmine Gallo tvrdí, že většinu dotazů k většině témat je možné rozdělit do sedmi okruhů. Teoreticky vám tedy stačí sedm vybroušených odpovědí. I kdyby těch okruhů bylo 10 nebo 15, většina otázek je předvídatelná. Stačí se na téma prezentace podívat očima publika. To byste měli udělat v každém případě ještě předtím, než začnete prezentaci vůbec chystat. Samozřejmě může padnout i nečekaný dotaz. Není nic strašného neumět takový dotaz zodpovědět. Je ale trestuhodné, pokud neumíte zodpovědět dotaz, který byl perfektně předvídatelný.

Z mé novinářské zkušenosti vím, že postupně ubývá tiskových konferencí. Souhlasíte? Pokud ano, jak si to vysvětlujete?

Počet tiskových konferencí posoudit nedokážu, ale všiml jsem si, že se na nás začíná obracet čím dál víc klientů s prezentacemi určenými právě na tiskovky. Připadá mi to logické. Když už vynaložíte energii, čas i peníze na to, abyste dostali novináře na jedno místo, pak jim musíte naservírovat opravdu poutavou prezentaci. Kvalita prezentace na tiskové konferenci může dramaticky ovlivnit, co o vás novináři nakonec napíšou.

Marek Hrkal
Prezentacím se věnuje od roku 2010, kdy založil odprezentuj.cz a na vizitku si napsal „tvůrce prezentací“. Jeho prezentace od té doby pomáhají klientům nejen v Česku, ale také na Slovensku, v Polsku, Německu, Rakousku a Švýcarsku. Vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na VŠE v Praze. Markovým koníčkem je moderování, díky kterému má dlouholetou praxi ve vystupování před početným publikem.

 

Newsletter