Americké výnosy klesají rychleji než evropské. Dolar v lehké ztrátě nad 1,0650 za euro. Z měna regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se obchoduje nad 25,25 za euro.

Varování: Globální automobilový průmysl míří do recese

Automobilový průmysl byl jedním z odvětví, které finanční krize, započatá v USA v roce 2008, a následná globální hospodářská recese postihly nejvíce. Propad prodejů aut byl natolik dramatický, že dvě ze tří největších amerických automobilek – General Motors a Chrysler – byly nuceny požádat o nouzovou půjčku. To bylo v roce 2008. Nicméně již na jaře roku 2009 už oba přední výrobci aut čelili bezprostřední hrozbě bankrotu a likvidace.

Situaci svou finanční výpomocí nakonec musela zachránit americká vláda, což se u obou společností neobešlo bez následků, především po vlastnické stránce. Ford Motor Company, poslední společnost z někdejší „velké trojky“, naopak dokázala přežít krizi úpadku, a to mimo jiné díky rozsáhlému úvěru, který získala v roce 2007.

Hospodářská krize, která se z USA rozšířila po celém světě, dále postihla také automobilky v Kanadě, v Evropě i v Asii. V největší míře sice byli postiženi američtí výrobci, nicméně i propad v jiných vyspělých zemích byl poměrně zásadní. Na našem kontinentu šlo například o Francii, Itálii, Německo, kde sídlí řada známých značek. Hromadného propouštění v automobilovém průmyslu jsme byli svědky také v České republice, což se týkalo největší tuzemské automobilky Škoda Auto.

Tesla se stala největší automobilkou USA. Překonala GM

Nicméně pár let po krizi si už výrobci aut mnuli ruce. Období extrémně nízkých úrokových sazeb a zlepšující se hospodářská situace pomohly nastartovat nevídaný boom. Nyní, zhruba desetiletí po krizi, však RBC Capital Markets přichází s varováním, že zlatá éra je pryč a světový automobilový průmysl – poprvé od roku 2009 – pomalu míří do recese. Bude se situace opakovat?

Analytik společnosti RBC Joe Spak na konci prosince odhadoval, že celosvětová produkce lehkých vozidel se ve čtvrtém čtvrtletí sníží o 4 %, a to poté, co ve třetím čtvrtletí klesla o 2,9 %. To je poprvé od roku 2009, kdy pokles trvá dvě čtvrtletí za sebou, uvádí server Zero Hedge. Rovněž v prosinci klesly odhady ohledně celkového počtu vyrobených vozů. Za rok 2018 byla očekávána hodnota 94,6 milionů vozidel, což je o 0,6 % méně než v roce 2017.

Analytici také očekávají, že recese bude pokračovat i v příštím roce; oproti roku 2018 by se počet vyrobených aut měl snížit o 0,4 %.  Tomu napovídají i data z jednotlivých národních trhů. Například v Japonsku, které je jedním z těch klíčových, byl v prvních 8 měsících roku 2018 pozorován pokles prodejů osobních aut o 3,4 % oproti předchozímu roku. Šlo zároveň o první snížení prodejů po třech letech.

Protekcionismus za každou cenu! Investiční zamyšlení nad automobilkami

Mnohem znatelnější pokles však bylo možné sledovat již na podzim minulého roku na čínském automobilovém trhu. Jen v listopadu zde obchod se sedany, SUV a užitkovými vozy zažil propad o 16,1 %. 

Červená čísla hlásí také Evropa. Jak informoval server Bloomberg, v listopadu klesl počet registrací nových automobilů a 8,1 %. Zřetelný obrat trendu v poslední třetině roku 2008 ilustruje následující obrázek. 

Náznaky recese v globálním automobilovém průmyslu jsou navíc ve shodě s varováními analytiků, kteří vznik další světové hospodářské recese předpovídají v horizontu následujících dvou let. Ochlazení na automobilovém trhu je pak přirozeně velmi špatnou zprávou pro českou ekonomiku, jelikož právě tato oblast v posledních letech představovala hlavního tahouna hospodářského růstu. Tuzemský automobilový průmysl je pak vzhledem ke své výrazné proexportní orientaci závislý zejména na zahraniční poptávce, která již však pomalu oslabuje.

Recese se blíží, důkazů přibývá

Newsletter