Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0730 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,10 za euro, následně obrátila do ztráty nad 25,15 za euro.

Autobusem proti obezitě

Země je možná dost velká pro tolik lidí, co na ní žije, nicméně to už neplatí pro centra světových metropolí. A zvlášť pak pro ty, jejichž obyvatele jsou příliš bohatí na to, aby dobrovolně jezdili autobusem. V zájmu zabránění dopravnímu kolapsu v podobě nekonečných kolon, ale i s ohledem na místní ovzduší a životní prostředí, tak musela v nedávné době řada měst přistoupit k určité formě zákazu provozu aut v jejich centrech.

Podle serveru Business Insider nově platí – nebo bude v brzké době platit – určitá restrikce provozu automobilů v centrech 13 měst; jde například o norské Oslo, španělský Madrid, britský Londýn či třeba Mexico City. Obyvatelé těchto velkoměst však nemusí zoufat. Pro některé z nich bude cesta do práce sice o něco méně pohodlnější, o to čistější vzduch budou dýchat. A podle toho, co tvrdí vědci, jim to navíc může dopomoci i k lepší figuře.

Může behaviorální ekonomie pomoci v boji s obezitou?

Ekonomických a zdravotních benefitů využívání hromadné dopravy oproti té automobilové již byla identifikována spousta. Výzkum z College of Engineering při University of Illinois však napovídá, že systémy veřejné dopravy mají značný potenciál také v boji proti jedné z nejpalčivějších civilizačních chorob, která sama každoročně přináší nezanedbatelné náklady jak jednotlivcům, tak státům i celé společnosti.

Závěry výzkumu říkají, že vyšší míra využívání veřejné hromadné dopravy může pomoci řešit problém s obezitou. Vycházejí přitom z prostředí Spojených států, kde je podíl obézních lidí v populaci nejvyšší na světě. Zhaowei She, Douglas M. King a Sheldon H. Jacobson zkoumali data za americké okresy z let 2001 až 2009. Přitom spočítali, že nárůst využívání hromadné dopravy o jeden procentní bod je spojen s poklesem míry obezity daném regionu o 0,473 procentního bodu.

 

Toto zjištění autoři vysvětlují tím, že pokud se chcete někam dostat autobusem či vlakem, a stejně tak metrem nebo tramvají, vyžaduje to od vás více fyzické aktivity než doprava osobním automobilem. „Rozhodnutí o využití hromadné dopravy vytváří příležitosti pro pohyb, který byl jinak neexistoval,“ říká Sheldon H. Jacobson, jeden z autorů. „Místo toho, abyste pouze vylezli z domu a nastoupili do auta, musíte dojít na autobusovou zastávku a od ní pak zase až k cíli,“ vysvětlil profesor informatiky z University of Illinois. 

Data použitá ve studii pocházejí z 227 okresů z 45 amerických států. Aby bylo možné identifikovat samotný vliv nárůstu využívání veřejné dopravy, byla do analýzy zařazena i řada dalších proměnných, které by mohly potenciálně vysvětlit rozdíly v mírách obezity v jednotlivých regionech. Vedle ekonomických faktorů, jako je například příjem domácnosti, pokrytí zdravotní péče a financování veřejné dopravy, autoři zohlednili i vliv faktorů životního stylu včetně volnočasových aktivit.

Již dříve autoři provedli podobnou analýzu, kde byl efekt růstu využití hromadné dopravy o jeden procentní bod kvantifikován v podobě snížení míry obezity o 0,221 procentního bodu. Novější výzkum tedy detekoval ještě silnější vztah. Z toho vychází, že veřejný boj proti obezitě by mohl mít i podobu zvyšování atraktivity hromadné dopravy. „Investice do veřejné dopravy mohou poskytnout efektivnější dopravní možnosti, které nejen pomohou životnímu prostředí, ale mohou také nabídnout benefity s ohledem na veřejné zdraví,“ uzavírá Jacobson.

Státní boj s obezitou. „Hamburgerová“ daň plní rozpočty

Newsletter