Co může Teslu srazit k zemi?

Je to zhruba měsíc zpět, co Tesla zveřejnila své výsledky za druhý kvartál, a čísla to vskutku nebyla líbivá. Muskova automobilka prodělala 718 milionů dolarů, což je oproti stejnému loňskému období více než dvojnásobek.

Jak ale reagovaly trhy? Jako by nic! Akcie si dokonce po konferenčním hovoru připsaly deset procent. Je zřejmé, že zažitý tržní fundament zkrátka (minimálně v případě Tesly) přestává platit. To by ostatně mohli potvrdit i inženýři z Facebooku, kteří se dostali na rekordní ziskovost a za odměnu sledovali, jak akcie jejich dítěte odepisují dvacet procent…

Dnes hraje, více než kdy dříve, ohromnou roli sentiment. Existuje velká část investorů, kteří si Facebook automaticky spojí se skandály poslední doby, zatímco Tesla jim evokuje vizi, inovaci a budoucnost.

Když se pak na situaci podíváme optimistickým prizmatem, najednou vidíme, že ztráty se postupně snižují a zároveň roste celkový příjem. Pokud by Tesla šla dále po této cestě, mohla by relativně brzy skončit v zisku, což ostatně Musk při tom poslední hovoru sám akcentoval (samozřejmě ne poprvé).

Na investorském poli se tak jedná především o souboj zarytých optimistů a zarytých pesimistů. Tesla rozhodně není běžným doplňkovým titulem do portfolia, ale sázkou na budoucnost a nutno říct, že nemalé množství investorů ji pro Muskův elektrický sen vidí bledě.

Před pár týdny se short float ratio Tesly pohybovalo na téměř třiceti procentech. Jiný slovy, téměř každý třetí z jejích investorů ji shortoval. Argument obchodníků, kteří sází proti Muskovi, lze nepochybně pochopit – pokud budete analyzovat finanční indikátory, brzy dojdete k závěru, že do Tesly by neměl investovat snad nikdo. Nadšenců však není málo, a proto s každým vzestupem ceny akcií opadne několik shortařů (držet short pozice je přece jen nákladná legrace).

Pro zajímavost si Teslu porovnejme s jinou automobilkou – třeba s Fordem. Ford je jednou z největších autpmobilek a loni na celém světě prodal přes 6,5 milionů vozů. Za stejnou dobu jich Tesla dodala na trh něco málo přes sto tisíc, přesto je její tržní kapitalizace o dobrých 12 miliard vyšší

Poměr dluhu k equity má Tesla na 2,92, zatímco u Fordu je indikátor ještě horší – na 4,19. Ford nicméně loni vydělal necelých osm miliard dolarů, zatímco Tesla… však to známe. Přesto se jeho akcie nemohou vybičovat k rostoucímu trendu nad hranicí deseti dolarů.

Tesla mezitím stojí třicetinásobek a trend titulu je, navzdory šíleným ztrátám, rostoucí.

Za růstem akcií Tesly po zveřejnění výsledků stál také jeden, široké veřejnost méně známý fakt, a to že firma začátkem roku přešla na nové reportovací standardy ASC 606. V těch je mimo jiné do příjmů započítán i leasing vozů, čímž se výsledovka pochopitelně změnila k lepšímu.

Když pak firma porovnává letošní příjmy s obdobím libovolným obdobím roku 2017, tuto změnu již nebere v potaz. Chytré, leč zavádějící. Investorům (minimálně těm signifikantním) je tato informace samozřejmě známá, přesto se akcie momentálně drží nad hranicí 300 dolarů, i když jen mírně.

Co tedy Tesle braní v úplném propadu? Odpověď je zcela banální – očekávání. Všichni jsou zvědaví, zda se sliby o ziskovosti vyplní a jak se firma popere s výrobou „game-changing“ Modelu 3. Jeho výroba se v srpnu nevyšplhala na plánovaných 6000 kusů týdně, ale čtvrtletní cíl 50 – 55 tisíc kusů vypadá reálně.

Uvidíme. Už teď je ale jasné, že inženýra, vizionáře a skvělého prodejce Elona Muska čeká zlomový rok.

PS: Nejshortovanějším americkým titulem již není Tesla, ale Amazon.

Disclaimer: Článek vychází z autorových osobních názorů a nemá na něj být nahlíženo jako na investiční/obchodní doporučení. Společnost RoboMarkets nenese žádnou odpovědnost za výsledky obchodů založených na této analýze

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter