Překoná Brno Prahu? Jižní Morava přeje startupům

Už dávno neplatí, že Praha jako hlavní město přitahuje podnikatelské talenty a na ostatní regiony zbývají jen drobky. Jižní Morava, konkrétně Brno, se pyšní čilým podnikatelským ruchem, který se může klidně rovnat Praze. Brno má díky své výhodné poloze ve vztahu k Rakousku a Slovensku, univerzitnímu prostředí a dalším benefitům ještě jeden trumf pro podnikatelskou komunitu – Jihomoravské inovační centrum (JIC), které se za patnáct let své existence stalo příkladem úspěšného spojení veřejných peněz a podnikatelského elánu.

Výsledkem jsou více než dvě stovky úspěšných firem, mezi nimi i například Kiwi.com (dřívější Skypicker). Tato společnost se za šest let existence dokázala stát go-to místem pro kupující letenek pro všechny možné kombinace letadel. Díky výborné reputaci se JIC letos dokonce podařilo získat do svých prostor pobočku Evropské kosmické agentury (ESA BIC). Ta byla slavnostně otevřena minulý měsíc za účasti ministra dopravy Dana Ťoka a Franka Salzgebera z Evropské vesmírné agentury.

Jihomoravské inovační centrum by se mohlo stát lákavým příkladem pro případná další centra i v jiných krajích. Je to tak kvůli jeho know-how, díky němuž mohou nadějné společnosti rozvinout svůj potenciál. Centrum jim pro tento účel nabízí čtyři různé programy, jež jsou ušité na míru firmám v různých fázích vývoje. Začínající podnikatelé můžou získat podporu v rámci JIC Enter. V případě zařazení do tohoto programu můžou podnikatelé využívat služeb JIC až po dobu šesti měsíců. Během nich se jim dostane pomoci ve formě poradenství od konzultantů JIC, mohou se setkávat s dalšími podnikateli, případně se propojit s potenciálními investory.

Společnosti v pokročilejší fázi vývoje se můžou rozvíjet v programech JIC Master a JIC Platinn. Právě účast v prvním zmíněném programu využila i společnost Sewio, která vyrábí lokalizační systémy. „Díky JIC Master jsme získali možnost vyměňovat si zkušenosti s ostatními firmami. JIC nám taky pomohlo připravit se na vstup strategického technologického investora. K zařazení do programu nám pomohlo, že jsme jako jedni z mála nevyvíjeli jen softwarové, ale zejména hardwarové řešení,“ říká Petr Passinger, Chief Marketing Officer společnosti Sewio.

Networking je důležitým úkolem  Jihomoravského inovačního centra. „Snažíme se být ekosystémem na jižní Moravě. Jsme navázáni na univerzity, vědecká centra (například výzkumné centrum CEITEC) a velké firmy (jako třeba Honeywell). Snažíme se dávat dohromady začínající firmy s investory,“ vysvětluje Malá.

Centrum se však podílí nejen na propojování, ale i na aktivní podpoře tzv. spin-offů. To jsou projekty, které vzniknou na akademické půdě a následně se oddělí od dané univerzity. „Jedná se například o laboratorní výzkum, který má komerční potenciál. My se snažíme těmto projektům pomoci například  s otázkami duševního vlastnictví nebo s licencováním,“ doplňuje mluvčí centra.

Jedním z úspěšných příkladů takového spin-offu je společnost Enantis. Té se dokonce loni podařilo získat pro svůj projekt na vývoj produktů pro hojení ran 30 milionů korun z grantu Evropské unie SME Instrument, na který dosáhne zhruba jen pět procent uchazečů. Jihomoravské inovační centrum je zde v roli poradce  při získání peněz z grantu.

Centrum také relativně krátce působí jako investor prostřednictvím své dceřiné společnosti JIC Ventures. I tady se ale už dají najít zajímavé podnikatelské příběhy, k nimž patří i společnost NenoVision se svými elektronovými mikroskopy LiteScope. JIC Ventures v tomto případě pomohla financováním prototypu tohoto mikroskopu.

Centru se za dobu své existence podařilo vybudovat podnikatelskou komunitu, díky které můžou úspěšní absolventi jeho programů předávat své zkušenosti podnikatelským nováčkům. Výsledkem je, že některé společnosti zůstávají v Jihomoravském inovačním centru i po skončení účasti v programu. „Jsme aktivní součástí technologického ekosystému, který JIC představuje. Přestože si dnes můžeme dovolit libovolné kanceláře v centru města, rádi zůstáváme v JIC, v přirozeném hubu, kde se v čilém kooperativním prostředí rodí a rozvíjejí firmy, které mění svět,“ dodává Passinger.

Jihomoravské inovační centrum tak představuje úspěšný projekt, který prokázal, že inovativní myšlenky dokážou globálně prorazit i mimo hlavní město. Tím však jeho ambice nekončí. Do roku 2020 chce podpořit vznik 100 nových firem a pomoci v růstu 300 firmám. Byznys s vysokou přidanou hodnotou tak na jižní Moravě utěšeně poroste i v budoucnu.

 

Newsletter