Značky potřebují být vidět i offline. Zvyšuje to jejich důvěryhodnost

K marketingu podle svých slov „probublal“ už před jeho studiem na VŠ. Dnes Petr Halík spolu s manželkou vlastní brněnskou marketingovou agenturu Proficio Marketing. I na ni, jako na ostatní marketingové firmy, dopadla pandemie. Jak koronavirus změní marketing? Přečtěte si rozhovor.

Co chcete, aby si lidé vybavili, když se řekne Proficio?

To se mění v čase. Dříve jsme chtěli, aby si lidé vybavili, že je tady schopná digitální fullservisová agentura. Taková, která jim umí dodat dobré výsledky v rámci online marketingu. Jak náš tým roste a roste i naše zkušenost, chceme být vnímaní jako partner do marketingu. Partner, se kterým můžete strategii marketingu diskutovat a realizovat. To je náš sen.

Uvádíte, že děláte strategický marketing. Co přesně si pod tím představit?

Na jedné straně můžete být jen dodavatel nějaké služby – tvoříte kampaň, spravujete sociální média, provádíte optimalizaci pro vyhledávače (SEO) a podobně. Anebo jste pro vašeho klienta partnerem pro celkovou marketingovou strategii. Ta se může týkat například produktové nabídky, vývoje trhu a podobně. A to je pozice, ve které chceme být.

V momentě, kdy totiž dostanete zadanou jen nějakou výseč služeb, nemáte moc možností ovlivnit dění ve firmě vašeho klienta. Nás samozřejmě živí obě varianty. Ale je nám bližší ten celkový strategický marketing než jen realizace konkrétních služeb.

Existuje bonmot, že z marketingového rozpočtu se padesát procent utratí zbytečně, jen nikdo neví, která polovina je ta správná. Stále to platí, nebo to je naopak díky datům lépe měřitelné?

My jsme zvyklí naše kampaně důsledně vyhodnocovat. Našim klientům předkládáme informace typu „utratili jste tolik peněz a my jsme vygenerovali přibližně tolik leadů“ a podobně. V momentě, kdy zjistíme, že to moc vyhodnotit neumíme, jsme poměrně nesví.

Jsou oblasti, kde házíte peníze všude možně a nevíte, jestli jich házíte málo nebo už moc. Ale to není náš svět. V DNA naší firmy je vše důsledně dopočítávat.

Jaká je vlastně budoucnost offline marketingu jako například billboardy? Dá se vůbec nějak měřit jejich dopad?

My offline kampaním fandíme. I jejich dopad se dá změřit, například si geograficky vymezíte webové interakce v daném regionu.

Pro značky je důležité, aby byly vidět i offline. Potenciální spotřebitelé ji pak vnímají jako důvěryhodnější, než když se prezentuje výhradně online.

Jak se podle vás změní marketing po pandemii koronaviru?

Ve své hluboké podstatě se nezmění. Změní se jen jeho dílčí části. Když si propůjčím základní 4P marketingu (Product, Price, Place, Promotion), tak recese a pokles kupní síly ovlivní nabídku spousty firem. Budou muset přizpůsobit produkty a služby dané době. Předpovídá se, že spousta služeb souvisejících s cestováním se redefinuje a vzniknou nové a těch oborů bude více.

Podobně se to má s cenou. Konkurence přitvrdí, nějakou dobu tu bude převis nabídky už vyrobeného zboží před propuknutím pandemie, očekává se významný pokles kupní síly a obecně nálady utrácet za zbytné věci. Spousta společností bude muset ceny upravit, ale jen málokdo si bude moci dovolit hnout s ní směrem nahoru.

Propagace zaznamená silnou změnu. Očekávám ještě větší orientaci na údernost, cenu, výkonnost a měřitelnost. Firmy naopak budou omezovat činnosti, které budou moci v krizi oželet a jsou hůře vyhodnotitelné

V distribuci pak bude ještě více akcelerovat už dříve nastartované zjednodušení a zkrácení cest produktů od výrobce ke koncovým zákazníkům. Technologie to umožňují a bude patrná snaha značek to využít.

Jak pandemie ovlivnila vaši společnost?

Okamžitě po vyhlášení karanténních opatření přišla první tvrdá vlna pozastavování rozjetých projektů, kampaní, omezování rozpočtů a podobně. V dalších týdnech, a platí to i do dnešního dne, postupně slábla. Na škále od marketingových profesí od kreativních po datovou analytiku jsou nejvíce zasažené právě ty kreativnější – videoprodukce, grafika, copywriting, naopak datově zaměřené činnosti kolem řízení kampaní a návštěvnosti, vývoje a datové analytiky to téměř neovlivnilo.

Počítáme aktuálně s poklesem tržeb o 25 %, omezili jsme například některé interní projekty, částečně i investice do vzdělávání, rozvoje týmu. Nemůžeme a nechceme naopak omezit investice do rozvoje strategicky důležitých projektů do budoucna – Business Intelligence, datové analytiky s vývojem a strategicky-kreativního plánování.

Co se nejvíc změnilo za těch sedm let, co vaše firma existuje?

Ohromně se zvýšila komplexita oboru. I velké firmy dříve dokázal obsloužit jeden člověk. Dnes to je už téměř nemožné, požadavek na hlubší specializaci v konkrétní oblasti jako SEO, PPC a podobně je zásadní.

Náš obor se hodně posunul a vyspěl. I ti, kteří ještě nebyli v digitálu, do něj museli „doskákat“.

Petr Halík (1986) založil Proficio Marketing před sedmi lety. O marketing se ale zajímal dlouho před tím, vždy dbal na prohlubování znalostí svých i svého týmu. Taky díky tomu jeho firma vybojovala v roce 2018 osmé místo v žebříčku nejrychleji rostoucích technologických firem Deloitte CE Technology Fast 50 a umístění zopakovala i v roce 2019.

Newsletter