Šéfka AAA Auto Topolová: Zanikají malé bazary, dovozy ojetin stagnují

Po téměř sedmi letech na pozici generální ředitelky AAA Auto vede expanzi značky do Polska, kde po krůčcích dobývá trh. Šéfuje typicky mužskému byznysu a firma pod jejím vedením prosperuje. Řeč je o Karolíně Topolové, která se ve volném čase ráda sveze v pěkném kabrioletu. Češi se stále více přesouvají z trhu ojetin na trh zánovních vozů, říká v rozhovoru pro Roklen24.

Jaké byly nejlepší a nejhorší období AAA Auto za tu dobu, co ve firmě působíte?

Nejlepší momenty prožíváme právě teď. Loni jsme prodali naprosto rekordních 83 000 aut, letos cílíme až na 100 000, z toho na 55 000 v České republice. Expandujeme, brzy otevřeme padesátou pobočku, do konce roku jich možná bude až 55. Počet zaměstnanců se letos podle rozsahu expanze vyšplhá až na 3000.

Na nejhorší momenty se mi už ani nechce vzpomínat. Byla to doba ekonomické krize před deseti až jedenácti lety, kdy se firma zmenšila skoro na polovinu, protože se celý byznys ojetin skoro zastavil. Jsem ráda, že jsme tehdy přijali tvrdá úsporná opatření a rozhodnutí o personální i teritoriální redukci, což v konečném důsledku vedlo k našemu dnešnímu úspěchu. Jedním z nejlepších momentů byl samozřejmě prodej společnosti v roce 2014. Ukázalo se, že hodnota společnosti AAA Auto, vybudované na zelené louce prakticky z ničeho, se vyšplhala až na hodnotu přes 6 miliard korun.

Jaké je vaše oblíbené auto na denní využití a jaké na projížďku?

Když šoféruji sama a cestuji za prací nebo na hory, jezdím Mercedesem GLS 500. To je vůz, ve kterém se zejména s malou dcerou cítím bezpečně. Na projížďky si ráda sednu do nějakého pěkného kabrioletu.

Mohla byste jmenovat nejvzácnější „kousky“ z Mototechny Classic?

Nejdražším prodaným vozem Mototechny Classic byl Ford Mustang kabriolet z roku 1965 za 750 tisíc korun, následovaný Škodou Felicia kabriolet z roku 1961 za 600 tisíc. Nejdražší exemplář v nabídce Classicu, Jaguar XK 120 Alloy Roadster, byl převezen do USA, kde bude nabízen v aukci. Jeho hodnota se pohybuje okolo 8,5 milionu korun. V aktuální nabídce jsou nejdražšími kousky dvě Ferrari Testarossa za 3,4 a 2 miliony korun, jedno Maranello za 2,6 milionu a Chevrolet Corvette za 900 tisíc.

Jakým vývojem prošel byznys ojetých automobilů za posledních deset let?

Je to zejména rychlý růst segmentu zánovních vozů, pro který jsme v roce 2012 znovuobnovili značku Mototechna. Zpočátku to byl spíše „imageový“ projekt, ale dnes už prodeje zánovních aut z mototechny tvoří 23 procent našeho byznysu v České republice. Také pozorujeme pozvolnou konsolidaci trhu – zanikají malé bazary, stagnují dovozy ojetin ze zahraničí a lidé se přesunují k institucionálním prodejcům, u kterých je nákup pohodlnější a bezpečnější. Nejnovějším trendem je zrychlující se nástup elektromobilů. Pro ně a pro další vozy na alternativní pohony jsme v rámci naší pražské centrály zřídili samostatnou sekci Mototechna EcoDrive a čísla ukazují, že to byl dobrý nápad. Místo jednotlivých elektromobilů, které jsme prodávali v uplynulých třech letech, to už letos budou spíše desítky. Proto se chystáme sekci Mototechna EcoDrive postupně rozšiřovat i na další pobočky jak v tuzemsku, tak návazně i v dalších zemích, kde působíme. Také si všímáme stále rozšířenější tendence lidí vozy přímo nevlastnit, a proto jsme zřídili půjčovnu vozů Mototechna Drive a carsharing pro firmy pod značkou FleetHero.

Jak byste zpětně ohodnotila vstup AAA AUTO na akciovou burzu? Co čeká v tomto ohledu firmu v budoucnu?

Vstup na burzu v roce 2007 společnosti obrovsky pomohl. Díky procesu IPO jsme precizně nastavili řadu procesů, díky kterým jsme později dokázali projít krizí a dál existovat. Pobyt na burze byl pozitivní z hlediska image značky i pro zvýšení důvěryhodnosti směrem k zákazníkům. Přeci jen jsme se stali prodejcem ojetých aut podléhajícím nejpřísnějšímu dozoru kontrolních institucí, médií i ČNB. Při pohledu na cenu akcie při IPO a při prodeji společnosti fondu soukromého kapitálu Abris Capital Partners je jasné, že šlo o emisi úspěšnou, která se za 7 let zhodnotila zhruba o 75 procent. A co se týče budoucnosti na burze, čistě teoreticky je to jedna z možností, ale zatím o formě ani termínu prodeje společnosti nebylo definitivně rozhodnuto. Může to být i prodej dalšímu fondu soukromého kapitálu, finanční instituci, firmě z oblasti automotive nebo někomu úplně jinému, kdo se do tohoto sektoru teprve chystá.

V posledních letech hodně expandujete do zahraničí v regionu střední Evropy. Můžete zmínit nějaká specifika těchto zemí oproti domácímu trhu?

Trhy v Polsku a Maďarsku se z hlediska výkupu a prodeje ojetých aut od České republiky příliš neliší. Všechny trhy v zemích V4 trpí stejnými neduhy. Tím asi nejzásadnějším je stáčení tachometrů, i když tento problém všechny státy postupně lépe či hůře řeší, s výjimkou Maďarska, alespoň pokud je mi v tuto chvíli známo. Nejdále jsou na Slovensku, kde je zakázáno prodávat stočené vozy, respektive pokud jsou stočené, musí to u nich být v jejich popisu uvedeno. Jinak hrozí vysoké sankce, a to až po zrušení společnosti. Také tam zavedli registr najetých kilometrů, který čerpá informace nejen z STK, ale i od prodejců, servisů, pojišťoven nebo úvěrových a leasingových společností. To je nástroj, na který v ostatních zemích stále čekáme. Mezitím alespoň v Česku prošel zákon, podle kterého je od loňského října přetáčení tachometrů přestupek s pokutou půl milionu korun. V Polsku dolní komora parlamentu odsouhlasila legislativu, která bude trestat manipulaci se stavem tachometru až pěti lety vězení. Kromě přetáčení jsou klasickými problémy u dovozových ojetin padělání roku výroby, zatajení vážných havárií či nelegální původ.

Jak se těmto neduhům snažíte vyvarovat?

Soustředíme se na obchodování s auty místního původu, u kterých je k dispozici nejvíce dat o jejich historii. Žebříčky top prodávaných aut jsou prakticky totožné, jen pořadí se podle jednotlivých zemí mění. Zatímco u nás a na Slovensku dlouhodobě vedou vozy Škoda, následované VW nebo Fordy, v Polsku je top-sellerem Opel Astra a v Maďarsku spolu s ním bodují lokálně vyráběné vozy Suzuki, u nás téměř neznámé.

Jaká je vaše konkurence v těchto zemích?

Konkurence na obou trzích je velmi fragmentovaná. Nemáme ale vážnějšího konkurenta, který by dělal byznys jako my – s více pobočkami, s výkupem aut do svého vlastnictví, s celostátní nebo alespoň nadregionální působností nebo s podobnou šíří nabídky a služeb. Prostor k růstu nám v těchto zemích, ale i v České republice skýtá i takzvaný peer-to-peer market, na kterém si lidé prodávají auta sami mezi sebou. Dali jsme si za cíl přesvědčit je, že je to velice rizikový způsob, protože při takovém způsobu koupě nedokážou vozy dostatečně prověřit a nezískají na ně takové záruky, jaké jsme schopni poskytnout my. V České republice se odhadem takto prodá 300-400 tisíc aut ročně a to je obrovská příležitost k rozvoji našeho byznysu.

Karolína Topolová: Svou pracovní kariéru zahájila v pražském hotelu Prague Hilton Atrium jako programová manažerka, v roce 1998 založila call centrum v AAA AUTO, které se stalo jedním z nejmodernějších a největších v oboru ve střední Evropě. V roce 2006 postoupila na funkci Group HR and Call Centre Director, o rok později se stala viceprezidentkou společnosti. Do jmenování generální ředitelkou společnosti v červenci 2012 pracovala jako Deputy CEO a Chief Operations Officer a řídila divize prodeje, finančních a pojišťovacích služeb, call centra, personalistiky, IT a externí komunikace.
Opakovaně se umísťuje v anketě TOP 25 Žen českého byznysu a mezi finalisty soutěže Manažer roku, kde získala i titul Mladý manažerský talent. V posledních čtyřech letech byla vybrána mezi nejvlivnější ženy českého byznysu podle časopisu Forbes, získala cenu Marketér roku 2017 za úspěšné znovuobnovení značky Mototechna, byla oceněna titulem Lady Pro 2015 a umístila se i v žebříčku TOP 10 žien slovenského biznisu.

Newsletter