Češi bezhotovostním platbám příliš neholdují

Od otevřeného bankovnictví jsme hodně očekávali. V případě bank i fintechových firem se ale zatím neukázalo to, co jsme čekali. Na druhou stranu věřím, že v příštích letech od otevřeného bankovnictví hodně uvidíme, řekl v rozhovoru pro Roklen24 partner PwC Petr Ložek. 

Jak vypadají bezhotovostní platby v České republice?

Česká republika asi není světovým lídrem v bezhotovostnosti plateb. Jen zhruba třetina našich uskutečněných plateb je provedena bezhotovostně. A svým způsobem pokulháváme zatím i v podílu, které na bezhotovostních platbách tvoří platby kartou, které rovněž dosahují přibližně jedné třetiny. Když se srovnáme s vyspělým světem, tak třeba ve Švédsku je až 90 procent všech plateb bezhotovostních. Z toho přes 70 procent jsou platby platebními kartami.

Jak to vypadá s otevřeným bankovnictvím?

Otevřené bankovnictví je samozřejmě věc, od kterého jsme hodně očekávali. To, co jsme čekali, se ale zatím neukázalo. A to ani na straně bank. Byť řada z nich vyvinula multibankingová řešení a některé prostřednictvím nich umožňují i platby z bankovních účtů u jiných bank. O velké penetraci ale zatím mluvit nemůžeme. Stejně tak na straně fintechu. Zatím všehovšudy tři fintechy požádaly o certifikaci a jen jeden z nich certifikaci získal. Takže svět to zatím neproměnilo. Na druhou stranu věřím, že v příštích letech od otevřeného bankovnictví hodně uvidíme.

Jak byste shrnul okamžité platby?

Hlavní otázka je, jakým směrem se budeme chtít ubírat. Jestli okamžité platby budeme chtít pozicionovat jako něco, co nám umožní udělat urgentní platby ještě rychlejšími. To je způsob, kterým to dnes banky skutečně pozicionují. Nebo naší ambicí bude z okamžitých plateb do jisté míry udělat ekvivalent karetních transakcí a vlastně obejít „middlemana“ v podobě karetních asociací.

Petr Ložek působí v oblasti consultingu více než 20 let. Věnuje se zejména finančním službám a technologickému poradenství. Pracoval pro většinu významných bankovních a pojišťovacích skupin v regionu střední Evropy a podílel se na řadě technologických transformačních projektů. Před příchodem do PwC pracoval pro společnost Accenture, kde byl na pozici Managing Director odpovědný za významné klienty v oblasti finančních služeb v Čechách, na Slovensku, Maďarsku a Rumunsku. Mezi jeho hlavní oblasti specializace patří IT a digitální strategie, multikanálová řešení, automatizace a digitalizace procesů, business intelligence řešení a core bankingové transformace.

Newsletter