Chybějící mezera na trhu? Dvacet důvodu, proč startupy krachují

Podnikání a inovace jsou alfou a omegou rozvoje ekonomiky. I proto nás může těšit, že na celém světě je v současné době každý rok zakládáno asi 100 milionů nových businessových projektů. Nicméně mnohem méně příznivě vyznívají statistiky o tom, kolik z nich úspěšně přečká první roky své existence. Co se týče startupů, jak píše například Forbes či Medium, do pár let od založení jich zkrachuje 9 z 10.

Jak ovšem namítá server Tech.co, tato čísla jsou poněkud přehnaná, přičemž s pomocí dat bourá tento „mýtus krachujících startupů“. Například z citovaných údajů amerického Úřadu pro statistiky z trhu práce (Burreau of Labor Statstics) vyplývá, že ve Spojených státech přežije prvních pět let své existence polovina nově založených firem a deset let pak asi třetina. „Míru přežití“ nových podniků vedle USA také ve Velké Británii, Kanadě a Austrálii ilustruje následující graf.

Vítězem Creative Business Cup 2018 je startup miomove

I tak to ovšem není příliš optimistický obrázek. Již v roce 2014 společnost CB Insights spustila studii, která si kladla za cíl zjistit, co přesně těmto, jak píše server Entrepreneur, „post-moderním“ podnikatelům vlastně nevychází. Analýza detailně zkoumala 242 neúspěšných projektů z posledních let, aby z ní nakonec vyplynulo 20 příčin, které startupům nejčastěji zlomí vaz. Vedle toho studie zjistila, že s neúspěchem se potká zhruba 70 % nově založených technologických startupů, z toho 97 % tvoří ty, které byly financovány crowdfundingovou kampaní.

Jednotlivé příběhy neúspěšných projektů byly stručně zmapovány a můžete si je přečíst na stránkách společnosti CB Insights. Přehled nejčastějších příčin úmrtí startupů dle výsledků analýzy poskytuje tato infografika, kterou vytvořil server Statista.

Startupy v ČR zažívají boom. Chybí jim lidské zdroje, drtí je byrokracie

Nejrozšířenější důvodem, a sice ve 42 % případů, se ukázalo být jedním z významných faktorů neúspěchu to, že se podnikatelům zkrátka nepodařilo nalézt onu pověstnou „mezeru na trhu“. Jinými slovy, pro daný produkt již v odvětví nebylo místo, ať už z důvodu velkého množství zavedených substitutů, či prostě jen slabé poptávky. Ve 29 % případů startup ochromily problémy s financováním a nedostatkem peněžních prostředků. Jak trefně poznamenává server Entrepreneur, i když je váš projekt profitabilní na papíře, pokud nemáte z čeho zaplatit své lidi, jdete ke dnu.

Nicméně samotní zaměstnanci se ukázali být další problémovou oblastí, která uzavírá první trojici nejčastějších příčin úpadku. Ve 23 % ze zkoumaných případů zakladatelé přiznali, že v rámci jejich projektu selhala skladba klíčových lidí v týmu, ať už šlo o nedostatek zkušeností a schopnosti, anebo o slabou motivaci a málo nadšení pro věc.

Dalšími chybami začínajících podnikatelů minulosti, z kterých by se mohli poučit především ti současní, se kromě chabého produktu ukázaly být také chybná cenotvorba, nedostatečně propracovaný business model, špatný marketing, nevhodné načasování či lokalita, ale třeba i neochota naslouchat potřebám zákazníků. Mezi důvody ovšem patřily také faktory, které moc nešlo ovlivnit, a to zejména tvrdá konkurence na trhu.

Svět jednorožců v číslech. Dohoní Čína Silicon Valley?

Newsletter