Budoucnost e-commerce. Stovky nových e-shopů a business intelligence

Řada kamenných obchodů si nově založila e-shop jako další prodejní kanál. Ty, které již online prodávají, zase začaly přemítat, jak dělat některé věci lépe a optimalizovat nejen svůj web, ale i související procesy. Jaké to bude mít důsledky pro trh e-commerce v následujících měsících?

Rezervy v e-commerce leží ve třech základních oblastech: v uživatelském rozhraní (UI) a zkušenosti (UX), ve fungování skladu a samotné architektuře e-shopu. Každá z těchto oblastí vyžaduje jiné know-how a přístup k odstranění problémů. Některé lze vyřešit rychle, což se okamžitě projeví i na výkonnosti e-shopu – například zvýšením konverzního poměru nebo průměrné hodnoty objednávek. Některé problémy ale viditelné na první pohled nejsou a přišlo by se na ně až při velkém náporu uživatelů. V tu chvíli e-shop zpomalí, nebo se dokonce vůbec nenačte. Žádná z těchto oblastí se tedy nesmí při budování úspěšného e-shopu podcenit.

Optimalizace e-shopu řečí čísel

V první řadě je třeba optimalizovat UI a UX. Každý krok navíc totiž může odradit zákazníka od dokončení objednávky. Musíme proto sledovat a analyzovat jeho chování na e-shopu – pokud se ke každému dalšímu kroku proklikne pouhých 10 % lidí, hned víme, že je někde chyba. A snažíme se tyto ztráty minimalizovat. Jako příklad uvedu jednoho z našich klientů, kde jsme dosáhli dvojnásobného zrychlení načítání detailu produktů, zkrátili dobu načítání obrázků o 30 % a navrhli lepší možnosti filtrování, takže se počet dlouhých dotazů zadaných uživateli do vyhledavače snížil pětkrát. Tím se nám povedlo o 15 % snížit okamžité opuštění stránky e-shopu, což přispělo k vylepšení konverze. Zákazníci dnes nechtějí čekat. Proto je optimalizace zákaznické zkušenosti tak důležitá.

K dosažení těchto výsledků vede obvykle celá řada menších úprav. Při analýze frontendu jednoho e-shopu jsme například zjistili, že se tlačítko „koupit“ v mobilním rozhraní neposouvá, ale zůstává dole. Udělali jsme ho proto plovoucí, aby bylo vždy ve středu obrazovky. Nárůst objednávek jsme zaznamenali prakticky okamžitě. Dále řešíme chytré formuláře, které automaticky našeptávají název ulic podle města a na jejich základě doplňují PSČ a další údaje. Nebo zavedení vyhledávacího modulu s našeptávačem, který se snaží pochopit, co zákazník hledá, a na základě toho mu nabídnout co nejrelevantnější výsledek. Vždy je třeba pamatovat, že cílem je co nejjednodušší proces objednávky.

Stejně tak se počítá rychlost načtení stránek. E-shopům například doporučujeme odstranit bannery z míst, kde nejsou třeba. Jejich využívání totiž vede nejen k rozptylování zákazníka, ale zpomaluje i načítání webu, čímž se opět zvyšuje pravděpodobnost, že odejde pryč. Ze zkušenosti víme, že o jednu vteřinu delší načítání webu může vést ke snížení konverze až o vyšší jednotky procent.

Modulová architektura zajišťuje hladký chod e-shopu

Řada e-shopů rovněž kvůli pandemii zažívá větší nápor zákazníků než kdy dříve. Tomu musí odpovídat už samotná architektura, která však bývá od určité velikosti e-shopu nedostačující. Pro nás to v praxi znamená nasazení modulů, které zefektivňují vnitřní procesy. Modulární architektura tedy umožňuje nasadit jednotlivé moduly bez nutnosti implementace kompletního řešení. Dá se tedy říct, že každý modul funguje jako samostatná aplikace – například rezervační systém či mapa odběrných míst.

Tuto zkušenost jsme implementovali i ve vlastní platformě BIQ shop, která je široce přizpůsobitelná pro malé i velké firmy. Celý systém, stejně jako jeho jednotlivé části, jsou horizontálně škálovatelné, což znamená, že jejich části mohou fungovat na více serverech, stejně jako na cloudu. Tím je zabezpečena vysoká stabilita a dostupnost.

Obrovské rezervy mívají e-shopy ve skladových procesech a expedici zboží

V průběhu koronavirové pandemie se ukázalo, že zákazník očekává doručení nejpozději následující pracovní den a v některých případech si dokonce rád připlatí za doručení ve stejný den. Pokud má e-shop optimalizované sklady a logistiku, aby dokázal tyto služby nabídnout, je to pro něj další příležitost k zisku. Náklady na skladování a doručení k zákazníkovi dnes tvoří u e-shopů velkou část nákladů, které je vhodné optimalizovat. Řada e-shopů by se proto měla vedle revize webu zaměřit rovněž na optimalizaci skladových procesů a expedici zboží k doručení na výdejní místa.

Z pohledu business intelligence (BI) se díváme na celkovou analytiku, počet objednávek a jejich konverze. Tedy jaké jsou nejčastěji objednávané produkty, jaká je cena objednávky. Sledujeme samozřejmě běžné hodnoty, jako je sledování revenue, hrubá marže, kolik stojí logistika či kolik je minimální hodnota produktu. Na to používáme nástroj Microsoft power BI a řešení partnerské Kebooly, která nám pomáhá snadno sledovat a spojovat data z různých zdrojů. Například z marketingové analytiky, e-shopu, ERP (podnikového informačního systému), data z logistiky a skladů či ze samotných pokladen. Klient tak získá přehled o jednotlivých položkách, centrálních a lokálních skladech a o tom, kde vznikají problémy ve skladové dostupnosti.

Optimalizací a automatizací skladů lze snížit náklady až o 10 %

Rezervy pozorujeme rovněž v systému práce ve skladech. Například díky návrhu a optimalizaci procesů a nové aplikace pro terminálové čtečky se nám u jednoho z našich klientů povedlo snížit zastavěnou plochu pro expedici zásilek ze skladu o 12 % a zkrátit dobu zpracování zásilky pracovníkem skladu, tedy od sjezdu z linky po předání k doručení, o 50 %. Zlepšení trasování zásilek a zavedení nových logistických procesů pak přineslo zvýšení efektivity až o 40 %. Ve výsledku jsme optimalizací skladu a logistiky snížili cenu na expedici zásilky o 10 %.

Reálně tedy vidím v oblasti e-commerce snahu o optimalizaci a automatizaci. A to nejen samotného e-shopu, ale i souvisejících procesů. Prodejci se nyní připravují na skutečný nástup letní sezóny, se kterým souvisí i nákup sportovních potřeb, outdoorového vybavení a věcí, které souvisí s dovolenou. Předpokládám, že dojde k rozšíření sortimentu, zejména v potravinách a zdravé výživě. E-shopy, které chtějí optimalizovat, by tak měly hledat především partnera s komplexním know-how, který dokáže udělat revizi celého e-shopu a poskytnout jim data, podle kterých pak mohou upravovat obchodní strategii prakticky okamžitě.

Newsletter