Případ Tesla: Dobrá investiční volba?

Není pochyb o tom, že Tesla (NASDAQ: TSLA) budí po celém světě emoce. Své fanoušky a odpůrce má tendenci polarizovat do úplných extrémů a analytici se na jejím osudu ne a ne shodnout. Elektromobily jako takové každopádně představují budoucnost a věřím, že jejich nabíjení pro nás jednou bude tak rutinní jako nabíjení telefonu.

První koncept Modelu S spatřil světlo světa v březnu roku 2009 a zhruba o tři roky později vstoupil na trh s cenovkou 112 tisíc dolarů. O několik měsíců později jsme byli svědky příchodu crossoveru s názvem Model X. Musk tou dobou tvrdil, že sériová výroba začne v roce 2013 a ke konci 2014 bude vůz k dispozici. Tyto odhady se ukázaly jako příliš optimistické a stanovily jakýsi precedens pro to, jak Musk s deadliny pracuje. (Ke konci Q3 2015 firma prodala pouze šest kusů Modelu X s cenovkou 80 tisíc dolarů).

V roce 2016 Tesla oznámila výrobu prvního opravdu dostupného vozu s názvem Model 3. V červnu 2017 prodala první kus šťastnému majiteli za 35 tisíc dolarů. Samozřejmě zase se zpožděním.

Když se podíváte na finanční ukazatele Tesly za poslední čtyři roky, je zřejmé, odkud ony mohutné ztráty pramení.

Výdaje na výzkum a vývoj:

2014 – 464 milionů dolarů

2015 – 717 milionů dolarů

2016 – 834 milionů dolarů

2017 – 1,37 miliardy dolarů

V podobném trendu pak rostly i ztráty, které byly částečně utlumeny až v době, kdy se začal prodávat Model X. A právě v roce 2018 by se díky prodejům Modelu 3, o nějž je zatím rekordní zájem, mohla opakovat podobná otočka, jen většího ražení.

Když byl Model 3 představován veřejnosti, Tesla otevřela funnel pro zájemce. Tisícidolarovou zálohu složilo během jediného dne neuvěřitelných 180 tisíc lidí. Za další dva dny již depozitů lidé složili téměř dvojnásobek.

Tou dobou však vyjíždělo z výrobní linky pouhých 120 aut týdně. Aby firma uspokojila poptávku, muselo by toto číslo být asi šedesátkrát větší, což se podle očekávání zatím nepodařilo.

Investoři i zákazníci si na neplnění termínů ze strany Elona Muska už tak nějak zvykli – všechny tři modely provází podobný scénář. Během Q1 letošního roku měla týdenní produkce Modelu 3 dosahovat 2500 kusů, ale firma zvládla zhruba o pětinu méně. Musk si následně uvázal další šibeniční termín, když prohlásil, že ke konci Q2 bude výrobní linka chrlit pět tisíc vozů týdně. Co čert nechtěl, k druhému červenci se Tesla na tato čísla údajně skutečně dostala.

Když se na situaci podíváme s odstupem, je zřejmé, že spíše než nedodržování slibů se investoři chytají celkového progresu – vždyť jen šest měsíců zpět Tesla vyráběla pouze okolo dvou set Modelů 3 týdně. Pokud bude zrychlování produkce pokračovat tímto tempem, mohla by Muskova automobilka ke konci Q3 vyrobit přes 52 tisíc Modelů 3, což by pochopitelně mělo vliv na finanční reporty předposledního i posledního letošního kvartálu.

Přes všechny strasti se tak Tesla jeví jako dobrá investice. Elon Musk si možná stanovuje ambiciozní cíle, ale dříve či později jich dosáhne a investoři mu zatím stále věří. Poptávka po Modelu 3 stále převyšuje výrobní kapacity (přes 400 tisíc předobjenávek) a v plánu je také sériová výroba dalších modelů. Na vrcholu této pipeline se nachází 40tunový truck Tesla Semi, jehož sériová produkce by měla započít v roce 2019.

Disclaimer: Článek vychází z autorových osobních názorů a nemá na něj být nahlíženo jako na investiční/obchodní doporučení. Společnost RoboMarkets nenese žádnou odpovědnost za výsledky obchodů založených na této analýze.

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter