Asijské akcie navázaly na pokles amerických. Futures Wall Street v červeném. Ropa a zlato roste. Evropské i americké výnosy obrátily k růstu. Dolar nepřekonal 1,0600 za euro. Koruna kolem 25,30 za euro.

Češi nakupují sekty hlavně podle chuti, nejoblíbenější je „demi-sec“

Češi každoročně vypijí 20 milionů lahví sektu. Hlavním kritériem při nákupu šumivých vín je pro tuzemské spotřebitele chuť, dále následuje značka a cena. Až 72 % z nich dává přednost sektům s vyšším zbytkovým cukrem, nejčastěji v kategorii „demi-sec“, tedy „polosuché“. V chuťovém testu navíc Češi prokázali, že jsou schopni velmi dobře rozpoznat i mírné chuťové odchylky do 10 gramů cukru v nápoji. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Vinařské unie ČR, který se zaměřil na chuťové preference Čechů v oblasti sektů.

Naprostá většina dotázaných (86 %) z těch, kteří upřednostňují sladší šumivá vína, uvedli jako nejoblíbenější polosuchou kategorii „demi-sec“. Příznivci sušších sektů si pak vybírají zejména z kategorie „brut“ (74 %). „Přestože jsou na našem trhu k dostání všechny kategorie sektů, dlouhodobě nejoblíbenější je „demi-sec“. Mírný nárůst v kategorii „brut“ evidujeme až v posledních letech. Přispívá k tomu nejen trend ze západních zemí, ale pravděpodobně také důraz na zdravější životní styl a preference sušších vín a sektů,“ komentuje aktuální situaci Ondřej Beránek, prezident Vinařské unie ČR.

Z průzkumu dále vyplynulo, že „demi-sec“ je také vůbec nejznámější kategorií sektu mezi českými spotřebiteli, vzpomnělo si na ni 80 % dotázaných. Dále následuje „brut“, který zná více než polovina respondentů (56 %), naopak nejméně známou kategorií je „doux“ (12 %), kategorie s nejvyšším obsahem zbytkového cukru.

Při dotazu na preferovanou značku, která je při nákupu sektu rozhodující pro téměř 60 % lidí, jasně zvítězil tradiční Bohemia Sekt. Jedničku na tuzemském trhu si nejčastěji koupí 86 % lidí.

Čechy začínají lákat jednodruhové sekty i nealko

Jednoznačnou převahu kategorie „demi-sec“, na kterou poukázaly výsledky průzkumu, potvrzuje i lídr na tuzemském trhu. „Až polovinu našich prodejů tvoří již tradičně Bohemia Sekt demi sec, a očekáváme, že svoji pozici si bude udržovat nadále. V poslední době ale vidíme, že čeští zákazníci začínají zkoušet i nové chutě. Velmi dobře se daří jednodruhovému sektu Ryzlink rýnský a také nealkoholickým sektům,“ uvádí marketingový ředitel společnosti BOHEMIA SEKT Martin Fousek.

„Sekty jsou pro nás stále zajímavým doplňkem portfolia, tvoří 7 % prodejů, přičemž jednoznačně největší zájem je o kategorii polosuchých šumivých vín. V segmentu jako takovém ale vidíme perspektivu, a plánujeme v něm v dalších letech růst,“ vysvětluje Pavel Pastorek, předseda představenstva vinařství Templářské sklepy.

„Vzhledem k rostoucí oblibě šumivých vín v Česku a také stále se zvyšujícímu počtu vinařů, kteří se výrobou sektů v tuzemsku zabývají, byla podpora průzkumu ze strany Vinařského fondu logická. Jeho výsledky nám přinesly cenné informace o preferencích českých konzumentů, které mohou pomoci tuzemským producentům ještě lépe reagovat na jejich potřeby a přání,“ uzavřel Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu ČR, který průzkum podpořil.

Více informací o průzkumu:
Průzkum byl realizován agenturou Focus pro Vinařskou unii ČR s podporou Vinařského fondu ČR na vzorku 390 osob ve věku 20 až 65 let, kteří konzumují sekty alespoň dvakrát ročně.
Více informací o Vinařské unii ČR:
Vinařská unie ČR, dříve známá jako Českomoravský svaz vinařských podniků, sdružuje nejvýznamnější tuzemská vinařství. Jejím cílem je podporovat rozvoj vinařské a vinohradnické kultury v České republice, napomáhat spolupráci mezi významnými vinaři, poskytovat profesní know-how a přiblížit fungování a prostředí výroby a distribuce českých a moravských vín široké veřejnosti. Vinařská unie v současné době zastupuje téměř třicet společností, které se dohromady podílejí na tuzemské produkci vína více než ze čtyřiceti procent a které přímo obhospodařují téměř pětinu vinic v Čechách i na Moravě.

Newsletter