Boom vaření v ČR pokračuje. Klobouk dolů před Pohlreichem

Za minulý rok u nás na kurzech vařilo asi tisíc turistů, nejčastěji z USA, Velké Británie, Koreje a Austrálie. Boom návštěvnosti Prahy stále trvá. Pro mě je jídlo jenom prostředníkem k dobrému zdraví a fyzické pohodě a ke kvalitně strávenému času s blízkými lidmi. V rozhovoru pro server Roklen24 to říká zakladatel a majitel školy vaření Chefparade Marcel Vargaeštók.

Chefparade na platformě Fundlift poptával financování na výstavbu a rozjezd projektu – Chefparade Statek. V jaké fázi se projekt od získání investice 6,5 milionu korun v minulém roce nachází?

Náš projekt za tu dobu výrazně pokročil. Po zakoupení nemovitosti jsme vytvořili projekt, získali stavební povolení a vybrali stavební firmu. Začaly práce na stodole, která bude dominovat statku a bude hlavním eventovým objektem. Od budoucího týdne začínáme s rekonstrukcí chléva na sklad, přípravnu a zázemí. V druhé polovině srpna jsme se pustili do terénních úprav dvora. Když vše půjde podle plánu, tak ještě tento rok bychom mohli mít na statku několik testovacích eventů. Příští rok touto dobou by měl projekt naplno fungovat.

Jak kampaň na Fundliftu hodnotíte? Plánujete v blízké době poptávat další prostředky, ať už přes crowdfunding či jinak?

Kampaň na Fundliftu byla pro nás velká zkušenost a určitě bych do toho šel znovu. Nejen kvůli tomu, že se nám podařilo ve velmi krátkém čase získat požadované prostředky, ale i proto, že to byl skvělý feedback na brand Chefparade a na to, jak je naše firma na trhu vnímaná.

Chefparade organizuje řadu kulinářských kurzů, o jaké je největší zájem?

V našem portfoliu máme asi 180 různých druhů kurzů. Už dlouhé roky jsou našimi nejprodávanějšími kurzy sushi a kurz na steaky. V posledních dvou letech je mezi top kurzy také vietnamské kuchyně.

A naopak? Je něco, co už Čechy trochu na vaření omrzelo?

Z našeho pohledu už je pryč vrchol raw a stále ještě čekáme, kdy se začnou ve větší míře prodávat kurzy na přípravu salátů.

Pořádáte také kurzy české kuchyně pro turisty. Z kterých zemí nejčastěji jsou?

Za minulý rok u nás vařilo asi tisíc turistů z různých zemí. Boom návštěvnosti Prahy stále trvá a my už po prvním pololetí roku 2018 vidíme výrazný nárůst oproti minulému roku. Nejvíc kurzy navštěvují turisté z USA, Velké Británie, Koree a Austrálie.

Ve Vaší nabídce jsou také kurzy vaření pro děti. O jak staré děti se jedná a jaká je odezva?

Máme dva druhy kurzů pro děti. Pro starší 6 let a pro děti od 3 do 6 let. Pro ty mladší máme odlehčenější menu, ale děti nad 6 let už vaří to co dospělí. Na těchto kurzech je jasně vidět, jak mnohdy děti podceňujeme a jak dobře všechno zvládají. Pro děti, ale i pro rodiče, je to fantastický způsob, jak spolu strávit velmi příjemný čas. Kromě kurzů vaření děláme i mnoho dětských narozeninových oslav. Děti i rodiče si to výborně užívají.

Také organizujete pražský festival Foodparade. Jaký byl letošní ročník? 

Tak jako každý rok jsme se na Foodparade 2018 snažili, aby u nás návštěvníci mohli příjemně strávit čas se svými blízkými, dobrým jídlem a pitím a samozřejmé doprovodným programem. Po úspěšném minulém ročníku jsme zopakovali koncept zón, kde návštěvníci mohli ochutnat různé věci nebo se zúčastnit zajímavých workshopů od foodstylingu až po přípravu kávy nebo grilování. Každý si u nás něco našel, včetně dětí, pro které jsme připravili velkou dětskou zónu.

Jaké food festivaly Vy osobně rád navštěvujete?

Přiznám se, že chodím jen na Foodparade. Čas, který mám, se snažím trávit s rodinou, a proto program přizpůsobujeme i našim dětem. Raději než na food festivaly chodím na různé výstavy jídla, vybavení nebo technologií, které jsou pro mě velkou inspirací pro naše další projekty. Je dobré pozorovat trendy a všechny výrobky na jednom místě.

Kde dále hledáte inspiraci pro své podnikání?

Inspirace se dá najít všude. V jiných zemí, jiných oborech, v lidech, které člověk potkává. Myslím, že stačí mít otevřenou hlavu a časem se ty věci propojí v nějakou inovaci. Když jsem například dělal mentora v technologických startupech, potkával jsem hodně lidí, kteří chtěli začít ve food byznysu, tak z toho vznikl inkubátor pro food startupy Chefstarter.

Patříte mezi velice činorodé podnikatele, plánujete nyní nějaké další projekty?

Soustředím se na dokončení a rozběhnutí našeho projektu Chefparade Statek, který je pro nás zásadním pilířem růstu pro další roky. Nic dalšího neplánuji, ale ani Statek jsem neplánoval, takže věřím, že když se mě zeptáte za půl roku, možná už budu na něčem novém pracovat.

Česko v posledních letech, možná více než dekádě, zažívá doslova renesanci, co se pořadů o vaření týče. Jakou podle vás hrají roli?

Je toho opravdu hodně a navzdory očekávání tento trend neustává. Dokonce přibývají stále nové a inovativní formáty. Podle mě je to dobře. Každý si tam asi najde to, co hledá – zábavu, inspiraci nebo vzdělání. Hlavně pořad Ano šéfe měl podle mě zásadní pozitivní vliv na českou gastro scénu a všeobecnou vzdělanost lidí. Za tento počin klobouk dolů před Zdeňkem Pohlreichem, za profesionálně odvedenou práci a neskutečnou trpělivost.

Osobní otázka na závěr. Můžete nám prozradit, jaké je Vaše oblíbené jídlo/menu. Je toho víc?

Jo toho opravdu hodně, nejsem vybíravý. Pro mě je jídlo jenom prostředníkem. Prostředníkem k dobrému zdraví a fyzické pohodě a ke kvalitně strávenému času s blízkými lidmi. Pokud jsou tyto dvě podmínky splněné, tak mi je v podstatě jedno, co na talíři je.

Marcel Vargaeštók založil v roku 2007 školu vaření Chefparade. Chefparade je v současnosti největší školou vařeni v České republice. Za 11 let existence zde vařilo více než 100 tisíc zákazníků a ročně uspořádá téměř 1200 akcí. K Chefparade patří projekty jako Chefparade Foodtruck, Chefshop, Foodparade nebo Chefstarter. Než se Marcel vrhl do vlastního podnikání 5 let pracoval pro Procter & Gamble ve financích a marketingu.

Newsletter