Rudý drak online aneb Rozvoj e-commerce v Číně

Zatímco koronavirus je hrozbou pro celkový růst Číny, v oblasti online ekonomiky nastal boom. Spotřeba, která se dříve obvykle dělala offline, se rychle přizpůsobila online režimu, od prodeje potravin přes konzultace u doktorů po nakupování nemovitostí.

„Potřeba“ je matka vynálezu. Od nákupu potravin online přes platformy e-learningu až po virtuální konzultace s lékaři… Narušení každodenního života v Číně od chvíle vypuknutí Covid-19 nutí spotřebitele a společnosti, aby se rychle přizpůsobili a k offline potřebám nalezli online řešení.

Ti, kteří se pokoušejí hodnotit míru narušení čínského růstu, jsou zaseklí v debatě o tom, zda je poptávka natrvalo zničena nebo se jen zpozdí. Ale této dichotomii chybí klíčová dynamika: poptávka se prostě mění.

Pevninské online obchody s potravinami zažívaly obrovský nápor, protože lidé se vyhýbali kamenným obchodům, aby minimalizovali kontakt s jinými lidmi. Denní počet aktivních uživatelů aplikací obchodů s potravinami se během čínských novoročních svátků (24. ledna – 2. února 2020) téměř zdvojnásobil oproti stejnému období vloni na přibližně 10 milionů a podle shromážděných údajů od Quest Mobile se během dvou týdnů do 16. února dále zvýšil na 12 milionů. Hema, potravinářská jednotka gigantu Alibaba, zaznamenala, že počet uživatelů aplikace ze stejného období volna roku 2019 vzrostl o 128 %.

Desítky milionů lidí byly po celé týdny v Číně zavřené, protože vláda uložila přísná karanténní opatření. Státní média to nazývala „válkou“ proti viru. Mnoho obyvatel ve čtvrtích, kde vše vypuklo, nesmělo opustit své byty, zatímco jiní byli omezeni na jednu cestu každý druhý den. Město Shenzhen začátkem února zrušilo více než 200 autobusových tras a zavřelo některé stanice metra.

Noví uživatelé aplikací, včetně seniorů, se naučili, jak zadávat objednávky potravin a provádět platby na svých smartphonech. Mnoho z nich pravděpodobně zůstane uživateli i po skončení celé situace, protože online maloobchodníci se snaží nabízet slevy a je to pohodlné. Při omezení vycházet se někteří technologicky zdatní staří lidé také naučili hrát mahjong se svými přáteli online.

Online vzdělávání se stalo dalším velkým benefitem propuknutí epidemie. Školy byly zavřeny a miliony dětí byly uzavřeny doma. Počet aktivních uživatelů čínských e-learningových platforem stoupl o 22 % v období prázdnin oproti loňského roku, zatímco průměrná doba strávená denně studiem se zvýšila o 30 %, jak ukazují údaje společnosti Mobile Quest. Společnosti jako TAL Education a Koolearn Technology mohou těžit z celonárodního zavádění virtuálních učeben a digitálního učení. Existuje dobrá šance, že čínští rodiče budou využívat tyto služby i dále.

Infekční rizika vyplývající z velkých shromáždění vyvolala poptávku po virtuálních pracovištích. Alibaba a jeho DingTalk a WeChat společnosti Tencent byly v posledních několika týdnech zahlceny prudkým nárůstem uživatelů. Počet aktivních uživatelů mini-programů WeChat pro podnikání se od začátku ledna do února téměř ztrojnásobil. I když využití virtuálních pracovišť může po skončení epidemie ustoupit, jejich popularita nepochybně zůstane nad úrovní před koronavirem.

Zdravotní služby, včetně konzultací a prodeje léčiv, také zaznamenaly rozmach online, protože se lidé vyhýbali návštěvám nemocnice, aby minimalizovali riziko infekce. Uživatelé aplikací platformy DXY a e‑lékárny Jianke se více než ztrojnásobili v porovnání se stejnou dobou před rokem. Mnoho uživatelů to bude využívat i dále, protože Čína podporuje online služby, aby zmírnila zátěž systému zdravotní péče v zemi.

Některé náznaky růstu však přicházejí a odcházejí s koronavirem. Online hry a video služby si užívaly, že jsou na vrcholu u uživatelů jednoduše proto, že lidé měli více času a zároveň byli nuceni zůstat doma. Herní jednotky Tencent a NetEase jsou přínosem, ale je těžké čekat, že jejich vysoký růst přetrvává.

Propuknutí epidemie přimělo společnosti některých z nejstarších obchodů, aby se vydaly online cestou. Například vývojáři v realitní oblasti usilují o elektronický prodej nemovitostí pomocí technologie virtuální reality. China Evergrande v únoru oznámila, že za několik dní obdržela online objednávky v hodnotě 58 miliard juanů. Přes tato tvrzení zůstává efektivita online prodeje domů nejasná vzhledem k tomu, jak drahé jsou nemovitosti ve srovnání s většinou spotřebního zboží a služeb.

Nový růst vyvolaný koronavirem nebude stačit k vykompenzování poklesu online spotřeby, která nastala při vypuknutí choroby. Elektronický obchod obecně čelí možnému poklesu tržeb v prvním čtvrtletí. Očekává, že společnosti provozující online cestovní ruch budou tvrdě zasaženy, protože letadla a vlaky byly zastaveny. Společnost Alibaba varovala před negativním dopadem na růst výnosů v 1. čtvrtletí, přičemž uvedla, že čelí krátkodobé výzvě, ve všech oblastech.

Vypuknutí SARS v roce 2003 vyvolalo v Číně do té doby nezaznamenanou vlnu zájmu o internetové připojení a pomohlo vytvořit tech-miliardáře, jako jsou Jack Ma a Richard Liu. Dopad současné epidemie však ve srovnání s tím bude pravděpodobně slabší, protože v používání internetu a mobilních zařízení je země již jednou z nejsilnějších na světě. Číňané tráví v průměru více než 3 hodiny denně na mobilních zařízeních a zdá se, že je těžké toto ještě dál zvyšovat.

I když Čína v první polovině roku 2003 proplula zpomalením vlivem měnových a fiskálních pobídek, bude obtížné spoléhat na uvolňování a výdajů do infrastruktury při čelení dopadu Covid-19. Soukromá spotřeba hraje v čínské ekonomice větší roli, zatímco nemovitostní bublina a rozsáhlé infrastrukturní projekty omezují prostor pro klasické stimuly. Nová vlna přechodu na online bude mít velký vliv, pokud má zmírnit krátkodobou slabší vlnu spotřebitelských výdajů, ale hlubší přínosy plynoucí z posunu se pravděpodobně projeví v delším časovém rámci.

Autory textu jsou Tina Tian a Ke Tang z Fidelity

Newsletter