Angel investory znal v Česku před deseti lety málokdo

Když se dnes ohlédneme za trhem startupových investic v Česku, možná kdekoho překvapí, že je tu na první pohled až moc peněz, které se dají jen těžko rozprostřít mezi dostatek zajímavých projektů. Vzniká jeden investiční fond za druhým, kdekdo prodá firmu a se svými penězi dál investuje jako andělský investor, ale jen úzká skupina lidí má opravdový vzhled do toho, jak celý trh funguje.

Před deseti lety ale vše vypadalo úplně jinak. S investicemi do startupů byly fondy mnohem opatrnější, andělských investorů byla jen hrstka a jednotlivé startupy se k nim dostávaly těžko. A tehdy vznikla myšlenka založit projekt Busyman, který tvoří databázi investorů i startupů a ty pak vzájemně chytře propojovat. Budovat určitý startupový ekosystém. Za několik let se Busyman stal nejvyužívanější platformou v Česku.

Dnes Busyman agreguje více než tisíc investorů, nabízí přes 90 aktivních projektů a více než stovka realizovaných nápadů, do kterých investoři celkem vložili přes 300 milionů korun.

Kdo se dnes nejčastěji stává tzv. angelem? Jaké pro to mají lidé motivaci?

Typicky jsou to dva profily. Buď top manažer, který má za sebou i několik desítek let zkušeností z šéfování nadnárodních společností a nyní došel do stádia, že už toho má dost a chce konečně svobodu a předávat sebou nabité zkušenosti dál. Má všechno, jen ne „něco svého“, a tak si u nás standardně hledá něco, co se pohybuje v minimálně v příbuzném oboru, aby to aktivně podpořil.

Druhý profil je pak úspěšný podnikatel, kterému něco velice dobře běží, nebo už vyexitoval a chce jít dál. Ne vždy to pak musí být v obdobném oboru, stačí, když je tam jasný byznys model a hlavně společná chemie se zakladatelem a exekutivním týmem.

Jaké jsou dnes v andělském investování největší trendy?

Jako hlavní trend, pokud se to tak dá říct, je fakt, že andělé na české scéně za posledních deset let podstatně vyspěli, mnohdy už se i párkrát spálili a konečně vědí, na jaké parametry se před vstupem do startupu podívat. Jsou mnohem více zaměřeni na kvalitu připravenosti startupů před svým vstupem a samozřejmě stále hodně dbají na lidskou stránku a právní nastavení. Neznamená to však, že by přestali chtít investovat do startupů, právě naopak.

Jak to vypadá z druhé strany – hledají dnes startupy andělské investory? A hodí se andělský investor pro každý startup?

Ano, samozřejmě, že hledají. Řekl bych, že „andělská fáze“ už má své jasné místo v investičním řetězci téměř ve všech případech. Pro některé případy třeba může být vhodnější nějaká forma crowdfundingu, ale tam nikdy nezískáte byznysového parťáka. To je důležité si uvědomit – vždyť nejde zdaleka jen o peníze a zejména ne, pokud jste na začátku.

Na co je třeba být oboustranně připravený, ať už ze strany angela, nebo ze strany startupu?

Na to, že jednou nastanou problémy. Ty totiž nastanou v nějaké podobě a rozsahu vždy a je třeba s nimi umět pracovat a nenechat se sejmout, nebo rozpadnout. Proto je tak důležitá otázka zmiňované „chemie“ a schopnosti společně vyjít jak v době úspěchů, tak i proher. S tím souvisí i právní nastavení vztahu na samém začátku. To se nesmí podcenit, protože na začátku jsou vždy všichni kamarádi a plni očekávání, ale pokud zrovna nejde vše podle plánů, tak se to může ze dne na den změnit.

Co se událo v Busymanu během roku 2019?

Vývoj na české startupové scéně i během roku 2019 rozhodně nepolevil a došlo tak k celé řadě významných událostí. Ať již ke vzniku nových venture fondů, velkých investičních kol, tak i k významným exitům. Ale ani takzvaná „early stage“ fáze nezůstala pozadu.

Busyman.cz, kde startupy propojujeme s chytrými penězi právě od andělských investorů, letos oslavujeme deset let od svého vzniku. Během loňského roku jsme přitom realizovali rekordních osmnáct andělských investičních kol a v rámci nich jsme podpořili třináct startupů v celkovém objemu kolem 50 milionů korun. Mezi projekty byl například projekt UGET, SPENDEE, FUTURENTO, FINGOOD, Princezna zakletá v čase, Life is Porno, Levitate – Michelin shooting star restaurant, Solubag, Sunflower-Trimmer, VeruApp, Mynemo Report, Flo-in / Life Design, iSmlouva.

Co nás čeká v roce 2020?

Přestože se v poslední době hodně mění nejen startupová scéna, ale celkový trh, stále si myslíme, že v Česku budou vznikat nové nápady na projekty každým dnem, ne všechny dojdou ke svým cílům, ale každičký pokus má svůj význam pro celkový posun scény. A my jsme připraveni je maximálně podpořit a věnovat se stále i těm, co jsou na úplném začátku.

Otevírají se nové příležitosti a je důležité zachovat klid, nenechat působit paniku. My sami jsme například zareagovali na to, jaké situace řeší firmy a připravili jsme, s našimi angel investory program Byznys restart. Je to speciální program zaměřený na reorganizaci podnikání a jeho přípravu na restart po odblokování současné situace. Aby byli podnikatelé a firmy připraveni na období, kdy současná opatření opadnou a bude třeba mnohdy dělat věci jinak, než bylo zvykem.

Často se nyní setkáváme s dotazy, jak to bude se startupy a zda angel investoři neustoupí a nezamrazí své aktivity. Jsme v pravidelném a intenzivním kontaktu s členy našeho Busyman Angel Clubu a jejich rozpoložení samozřejmě evidujeme a diskutujeme. Nic nevede k tomu, že by svůj apetit na investice měli utlumovat, jen cítíme, že budou o něco více vybíravější a zároveň budou preferovat startupy, težící z “nové doby”.

Nebude tak velký nárok valuaci, některé startupy budou více “při zemi”, bude také probíhat sdílení investic a tím větší diverzifikace portfolia.

A jak tedy dál?

Ani my se nechystáme ubrat na tempu, které jsme nasadili, a těšíme se, že i letos vás budeme mít čím překvapit a potěšit. Jako jedna z klíčových novinek, kterou pro vás chystáme, je start naší celoevropské digitální startupové platformy. Ta je vystavěna na algoritmickém matchingu investorů a startupů, dle jejich relevance, nesoucí brand Busyman daleko za hranice naší země. Tento počin má například za cíl zcela eliminovat hranice a současná omezení v hledání vhodných protistran. Dále pracujeme na digitalizaci a automatizaci vlastní platformy, díky které budeme zvládat odbavovat mnohem větší množství nových projektů a lépe je “matchovat” s vhodnými investory a naopak. Naše eventy také postupně přesouváme od online podoby.

Newsletter