Komentář Wallera z Fedu podpořil růst amerických výnosů a dolar. Kurz zpevnil pod 1,0800 za euro. Rostoucí evropské i americké výnosy negativem pro měny regionu. Koruna ve ztrátě nad 25,30 za euro.

České ženy a business. Jak ho rozjet, poradí komunita investorek

Ženy investují do oblastí, kterým rozumí. Kromě běžných kritérií určitě používají i více empatii a například více chápou, jak těžkou roli mají ženy podnikatelky. To muži v podstatě neřeší, říká v rozhovoru pro Roklen24 Jana Hodboďová, organizátorka WOMEN STARTUP COMPETITION, která se v Česku letos koná již potřetí. Kromě příležitosti na oslovení investorů mohou účastnice získat rady odborníků, medializaci, zajímavé ceny nebo účast na finále v Londýně, dodává spoluorganizátorka soutěže Pavlína Zychová, která se stala ambasadorkou pro Českou republiku po vlastní účasti v soutěži v roce 2015.

Women Startup Competition (WSC) se letos uskuteční již potřetí. Jaká je historie této soutěže?

Jana Hodboďová: Hlavním organizátorem je Tamás Müller a jeho maďarský tým, který tuto soutěž založil v roce 2014. Dva ročníky se jedno finále pro celou Evropu konalo pouze v Budapešti. Aby však organizátoři zajistili finalistky z každé země, rozhodli se rozšířit o národní kola. Postupně začali oslovovat finalistky z proběhlých dvou ročníků, aby se staly ambasadorkami pro jednotlivé země a začaly organizovat národní kola WSC.

Stejně tak oslovili Pavlínu, která se s projektem MyStay v roce 2015 sama účastnila finále v Maďarsku. Ta nabídku přijala, jelikož se jí nápad podporovat holky podnikatelky líbil, a stala se tak ambasadorkou pro ČR a SR.

Pavlína Zychová: A jelikož jsme se znaly s Janou již dříve a Jana pro mě byla vždy velmi schopný organizátor akcí, oslovila jsem ji s žádostí o vhodné rady a tipy. Janu soutěž zaujala natolik, že se nabídla, že mi s ní pomůže, z čehož nakonec vzniklo rovnocenné partnerství. V roce 2017 jsme v STRV uspořádaly první ročník, který měl opravdu velký ohlas. Takže další ročníky jsou pro nás samozřejmostí. 

Co je cílem akce?

Jana Hodboďová: Hlavně zviditelnit ženami vedené firmy a motivovat další, aby s podnikáním začaly. Čím dál více se mluví o tom, že je málo žen v byznyse a o startupech to pochopitelně platí ještě víc. Jenže faktem je, že ani o těch ženách, které již podnikají a mnohdy velmi úspěšně, není moc slyšet. A to je také to, co chceme měnit. Takže pomáháme těm, které už podnikají, a tím, že je zviditelňujeme, se snažíme dodávat odvahu i dalším. Snažíme se tuhle spirálu trochu roztočit a celkově tím daný počet zvyšovat.

Kdo se může do Women Startup Competition přihlásit a jaké jsou podmínky?

Pavlína Zychová: Do soutěže se může přihlásit jakýkoliv projekt, kde je zakladatelem alespoň jedna žena, která má minimálně stejný vlastnický podíl na společnosti jako ostatní. Je nutné, aby startup kompletně vyplnil přihlášku do soutěže a odeslal ji nejdéle do 13. ledna 2019.

Co všechno finalistky letos čeká?

Pavlína Zychová: Kromě příležitosti na oslovení investorů mohou účastnice získat i rady odborníků, medializaci, zajímavé ceny nebo účast na finále v Londýně. I letos jsme si pro finalistky připravily půldenní bootcamp, který se bude věnovat prakticky prezentačním dovednostem, právu, business plánu, sales, marketingu a také jak jednat s investorem.

Které ženy ovládly minulé ročníky?

Pavlína Zychová: Mezi vítězky minulých ročníků patří Frusack, Demeven, Pragulic a dále Day Trip, Minty a Japu. Musím ale říct, že ve finále bylo mnoho dalších, které se sice neumístily na vítězných příčkách, ale soutěž jim dle jejich slov pomohla natolik, že vyhrály následně např. Den D na VŠE.

Sledujete, jak se těmto projektům dál daří?

Pavlína Zychová: Ano, určitě, jelikož už kolem sebe máme přes 15 ALUMNI projektů. Novinkou minulého roku jsou i naše ALUMNI neformální setkání, která se dějí u kulatého stolu se zajímavou osobou v oboru.

Když se vrátíme k uplynulým ročníkům, které prezentace vás zaujaly?

Jana Hodboďová: Hlásí se nám firmy v různých fázích. Já se snažím přistupovat k projektům objektivně. Neřeším, že se mi někdo líbí nebo nelíbí, ale spíš pozoruji, jaký během soutěže a po soutěži udělají posun. Z tohoto pohledu se mi moc líbil v prvním ročníku přístup třeba Marie z e-Jobin, která nikdy dřív v žádné soutěži svůj projekt neprezentovala. Po tréninku prezentací a finálovém večeru svou prezentaci neskutečně zlepšila a pak se hlásila a velmi dobře umisťovala i v dalších soutěžích. Třeba v Nápadu roku byla mezi semifinalisty nebo vyhrála Den D na VŠE. Jinak konkrétně s prezentacemi udělaly ohromný pokrok téměř všechny týmy. Je super tento progres pozorovat.

Pavlína Zychová: Souhlasím s Janou, každá prezentace a především její prezentující se od přihlášky do soutěže až po finálový večer velmi vyvíjí, právě na tom si hodně zakládáme. Osobně mě velmi zaujal progres Vlaďky Adamenková ze Špuntomatu nebo i Gettick Lucie Švecové, Tripinder Andrey Bačíkové nebo houževnatost Karolíny Risser z Deli Life.

Můžete jmenovat některé mentory a mentorky minulých ročníků?

Pavlína Zychová: Tématu jak jednat s investory a vylepšit svůj business plán se ujali dva investoři, Vlastimil Vodička z J&T a Tomáš Jiroušek ze Springtide. Sales a marketing radily projektům Jitka Pšejová a Agi Archer, odbornice na osobní brand. Právo řešili se startupy advokáti Tereza Jandáčková a Jakub Císař z AK Novalia, kteří se mimo jiné orientují na právní služby právě pro startupy. A prezentační dovednosti s finalistkami jako každý rok ladil Lukáš Hrdlička z Presenation.

Jaké jsou podle vás ženy investorky? Přemýšlí jinak než muži?

Jana Hodboďová: Ženy obecně přemýšlí jinak než muži, takže samozřejmě ano. Obecně bych řekla, že mají blíž k „social“ projektům, alespoň to platilo u těch, se kterými jsem se setkala, ale není to pravidlem. Investují do oblastí, kterým rozumí, a kromě běžných kritérií určitě používají i více empatii a například více chápou, jak těžkou roli mají ženy podnikatelky, to myslím muži v podstatě neřeší.

Pavlína Zychová: Zajímavě se na toto téma vyjádřila v jednom článku Margareta Křížová, že jejich dámskému investičnímu klubu se dařilo skvěle investovat, dokud v něm rozhodovaly dle ženské intuice.

Je nějaký sektor startupů nebo i firem, kde se ženám daří víc? Nebo je jim jednoduše bližší?

Jana Hodboďová: Tady je odpověď dost podobná jako u investorek. Spíše se setkávám s projekty, které řeší každodenní problémy, a taky se sociálním přesahem.

Šest tipů od úspěšných žen v byznyse. Co dělat a na co kašlat?

Jaký je přínos soutěže pro startupistky ženy, které uspěly?

Pavlína Zychová: Ze své vlastní zkušenosti musím říct, že takové soutěže – tedy prezentace před porotou složenou z investorů, kteří vám dávají záludné otázky k vašemu businessu – vás donutí si ujednotit myšlenky, vytvořit údernou prezentaci, tu si natrénovat a následně bojovat s trémou. Následné PR nebo networking na akci jsou velkým přínosem.

Jana Hodboďová: Několik projektů se nám podařilo více prosadit v médiích, na základě čehož vzrostla poptávka po jejich produktech či službách nebo jim to pomohlo k nalezení nových členů týmu, partnerů apod. Dále, jak už bylo zmíněné, s finalistkami se potkáváme i po soutěži, takže získají komunitu podobně naladěných holek, které mohou sdílet své problémy a pomáhat si.

Můžete uvést, kolik je v Evropě, v Česku nebo ve světě startupů, které založily ženy?

Jana Hodboďová: Méně než čtvrtina startupů je v Evropě založena ženami. Statistiky dokonce celosvětově ukazují, že mezi lety 2012 a 2017 bylo procento zakladatelek ve startupech konstantně pouze 17 procent a toto číslo se nijak rapidně zvětšuje.

Pavlíno, co Vám osobně přinesl úspěch v soutěži?

Pavlína Zychová: Nedá se říct, že bych při soutěži zrovna bodovala. Naopak, pro mě osobně bylo finále v Budapešti velké fiasko a obří poučení do budoucna. Na finálovém večeru se promíchaly prezentace a já vystupovala s tou špatnou. Poučení z toho bylo, že si před prezentací vždy vyzkouším na místní technice moji vlastní, poslední verzi prezentace. Účast v soutěži mi však dala mnohem víc, musela jsem vměstnat celou obsáhlou myšlenku a business plán MyStay do dvou minut. Prezentace je velká část úspěchu, proto na ni velmi dbáme, a každý projekt, který se dostane do finále, musí projít cvičením s odborníkem na prezentace, se kterým dlouhodobě spolupracujeme, Lukášem Hrdličkou z Presenations.

Pavlíno, co pro Vás znamená vítězství v anketě Top ženy Česka?

Pavlína Zychová: Obří poctu. Zadostiučinění za MyStay a za organizování WSC. Mám také radost, že se nám podařilo do dané soutěže pro tento rok doporučovat finalistky z WSC. Držme palce, ať to dopadne.

Která startupistka má podle Vás šanci dostat se na titulní stranu Forbesu?

Pavlína Zychová: Přece ta, která nepoleví a půjde si za tím, co dělá. Přesně tak, jak to dělají holky z Frusaku a Pragulicu, které se na tu titulku už dostaly. 

Newsletter