Originální česká byznys móda? Mladí mění paradigma

Asi jako každý, kdo se pokoušel dovážet z Asie, jsem narazil na bariéry, a to nejen komunikační, ale zejména logistické. Výroba v Česku je naopak výhodná hned z několika důvodů, říká zakladatel a CEO značky Live Sweaters Michal Richter. Více o budování značky oblečení a propagaci na Instagramu se dozvíte ve videu.

Jaký je příběh vzniku značky Live Sweaters?

Před pár let jsem byl na dovolené v San Francisku, odkud jsem si přivezl výrazný barevný vzorovaný svetr. Jakmile jsem se v něm pak ukázal v Čechách, nevěřil jsem, jak velký ohlas vyvolá, a to dokonce i od cizích lidí. To mě inspirovalo k nákupu dalšího svetru, po dlouhém hledání jsem ale nerazil na nic, co by se byť alespoň trochu podobalo kousku, co jsem měl z USA. Proto jsem si nechal ušít vlastní svetr. Nakonec jsem vykoumal, jak na to, a řekl jsem si, že by mé produkty mohly zajímat více lidí.

Vaše svetry se šijí v České republice, v Asii jste neměl dobré zkušenosti. Kde byl problém? A jaké jsou výhody výroby v tuzemsku?

Asi jako každý, kdo se pokoušel dovážet z Asie a dováží, jsem narazil na bariéry. A to nejen komunikační, ale zejména logistické. Při komunikaci nebyl až takový problém v jazyce (angličtina) jako to, že jsem nebyl schopen docílit porozumění dodavatele ohledně mých požadavků na produkt, který jsem naprosto jasně definoval. Dodané vzorky technologicky zcela neodpovídaly zadání. Například požadovaná část grafiky, kterou jsem chtěl na svetru vypletenou, jsem dostal natištěnou. 

Navíc doprava vzorku trvá logisticky do Česka déle a za jiné peníze než u nás. V České republice jsem na požadavky zákazníků schopen reagovat rychle a pružně, mám stoprocentní kontrolu nad celým výrobním procesem a zejména nad vývojem designů. K tomu tady mám jistotu původu surovin – té nejkvalitnější merino vlny extra fine, což v Asii absolutně nemám. A konečně tradice oděvní výroby v Česku a nabídka tuzemského produktu je jedním ze stavebních kamenů filozofie značky.

Jak dlouho tedy trvá vyrobit a dodat jeden svetr?

To záleží na kolekci a typu svetru. Bavíme se řádově o týdnech. Pokud je svetr na skladě, tak dodání k zákazníkovi je otázkou jednoho, maximálně tří dnů.

Jak hodnotíte rozdíly v módě mezi Prahou a regiony? Máte ambici vaši značku rozšiřovat do regionů nebo spíše do zahraničí?

Pražští zákazníci v poptávce po exkluzivních produktech a kvalitě vedou. Vím však, že i v ostatních regionech jsou zákazníci, kteří si potrpí na kvalitu, luxus a jsou ochotni investovat do svého vzhledu. Základem je pro nás tuzemský trh, čemuž také odpovídá filozofie naší značky. Víme však, že naše výrobky znamenají luxus a kvalitu i pro zahraniční trhy.

Co čeští muži a móda?

Prototypem běžného českého muže je konzervativní zákazník. V Čechách se tradují nevýrazné, tlumené odstíny barev s převahou škál šedé a černé. Tento výběr platí zejména pro muže středního a pokročilého věku. Mladší generace se již tolik nebojí experimentovat a pojem módy jim říká daleko víc. Chtějí být stylovější, mít sladěný outfit, nebojí se barev a konečně začali rozlišovat kvalitu.
 

Co říkáte na to, že v České republice nemáme žádný velký vyloženě český oděvní řetězec typu H&M, Reserved, Zara? Kdy by se to mohlo změnit?

Naše země je tak malý trh, že tuzemský řetězec by v konkurenci těch světových, u nás již dávno etablovaných, jednoduše neuspěl. Nepředpokládám v blízké době žádné změny.

Michal Richter absolvoval bakalářské studium na Vysoké škole ekonomické, obor Aplikovaná informatika. Zabýval se prodejem tepelných čerpadel a solárních kolektorů. Po čase založil vlastní značku oblečení zaměřenou na výrobu svetrů z merino vlny s originálním designem.

Newsletter