Podnikáte na internetu? Možná se připravujete o zákazníky i konverze

Možná máte e-shop, možná jen web se svým portfoliem, kterým chcete přilákat zákazníky. Pokud vám něco říká zkrátka SEO (optimalizace pro vyhledávače), ale hlouběji ji neřešíte, pak vám nejspíš utíkají potenciální zákazníci i konverze. Přečtěte si, proč je SEO z hlediska online byznysu důležité a jak s ním jednoduše začít.

Proč je SEO pro online byznys důležité?

Zjednodušeně lze říci, že SEO je soubor činností a technik, díky nimž vás vyhledávače i uživatelé na internetu lépe najdou. Můžete mít dobrý web a na něm skvělé produkty, ale pokud se o něm zákazníci nedozví, pak je vám bohužel k ničemu. Dost možná na vaši stránku nějací zákazníci chodí, jenže kdybyste řešili SEO, mohli byste jich na ni přivést třeba o 1000 procent více. To už za pozornost stojí, co myslíte? Online prostředí se navíc neustále mění a soutěží se v něm více než kdy dříve. Lidé rovněž čím dál více vyhledávají i nakupují přes mobilní zařízení – vloni se podíl mobilních nákupů zvedl dokonce na 50 procent, a když tomu nepřikládáte váhu, opět přicházíte o velkou část návštěvnosti. E-shopy i firmy usilují o to „být vidět“ a důraz na SEO tak patří mezi hlavní způsoby, jak udržet krok s konkurencí.

SEO ve zkratce

Zkratka SEO v překladu znamená optimalizaci pro vyhledávače, která může probíhat jak na samotném webu, jeho pozadí, tak i mimo něj (tzv. off page SEO). Jako cílovou rovinku si zde představte vyhledávače (Google i Seznam) a snažte se alespoň v základech pochopit, jak fungují. Na druhé straně si pak představte uživatele hledajícího služby, které nabízíte vy a další tisíce, ne-li statisíce firem. Potenciální zákazník zadá kupříkladu do Googlu dotaz na produkt/službu, a vyhledávač pak na základě mnoha různých kritérií vybere z firem TOP 10, které mu zobrazí na první stránce vyhledávání. A těm poté může návštěvnost z organického vyhledávání tvořit třeba 80, nebo dokonce 100 % konverzí.

SEO v praxi

Pokud chcete, aby se o vás lidé dozvěděli a vaše služby nezůstaly pohřbené někde na 60. stránce vyhledávání, optimalizujte svůj web tak, aby ho vyhledávač shledal jako kvalitní, důvěryhodný a relevantní. Ještě předtím je ale potřeba web vyladit po technické stránce a zpřístupnit jej, aby jej vyhledávač vůbec našel. Technické SEO se může zdát jako věda, mnohdy vám ale postačí rychlý web, který běží na protokolu https:// (to berte jako základ), má dobře strukturované url adresy, je optimalizovaný pro mobily a zároveň správně indexovaný.

Obsah je král

Technicky dobře řešený web je pak potřeba naplnit kvalitním, vhodně optimalizovaným i strukturovaným obsahem, který přitáhne vyhledávače, a tedy i zákazníky. A obsah čas od času vylepšovat a upravovat vzhledem k hledaným frázím a jejich trendovosti či sezónnosti. Uveďme si příklad z praxe. Prodáváte chladničky a stejně se na vašem webu jmenují i samotné produkty. Jenže 95 % lidí je na internetu hledá jako ledničky, takže vaše chladničky se k nim na Googlu přirozeně nikdy nedostanou. Pro vás, jakožto e-shopaře je tak stěžejní, co a jak lidé ve vašem segmentu hledají. Zhotovení analýzy klíčových slov mnoho malých i středních firem opomíjí, byť je pro jakékoliv další činnosti v SEO základem. Jako majitel restaurace, baru, kadeřnictví, obchodu apod. pak nezapomínejte řešit také lokální SEO a podpořit svůj brand. I malé kroky jako uvedení přesné adresy, kde vás lidé najdou (+ lokální označení oblasti), přidání mapy, kontaktu a popisu cesty na web, vaše služby snáze doručí. Firemní profil na Googlu by pak mě být samozřejmostí.

Neupínejte se jen na vyhledávače

Vyhledávače se možná spokojí s obsahem výborně optimalizovaným na nejdůležitější klíčová slova vašeho oboru, ovšem i při optimalizaci stále myslete na lidi z masa a kostí. Dozví se zákazník na mém webu vše, co potřebuje? Dávám mu ten nejlepší možný obsah, který může dostat? Je web uživatelsky přívětivý?

Budujte si odkazové portfolio

Nedílnou částí pomyslné SEO „skládačky“ je dále budování kvalitního odkazového profilu. Kromě dobrého interního prolinkování se pravidelně věnujte i získávání externích odkazů vedoucích na vaši stránku. Odkazy ze silných tematicky příbuzných webů posílí důvěryhodnost toho vašeho a pomohou vám dostat se ve vyhledávačích do popředí.

SEO vám může přinést fantastické výsledky – navýšit objem relevantní návštěvnosti, která u vás nakoupí nebo poptá vaše služby a zvýhodnit vás před konkurencí. Proto, pokud jste SEO doposud neřešili, začněte s ním ideálně hned. Věnujte se mu pravidelně a dejte mu čas, výsledky se nemusí dostavit okamžitě.

Newsletter