Evropské i americké výnosy rostou. Dolar mírně silnější pod 1,0700 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Dnes část zisků odevzdala nad tuto hranici.

Macho nebo babyface? Vědci odhalili, jak vypadá úspěšný CEO

Ať už se nám to libí nebo ne, náš vzhled je významnou součástí toho, jak nás ostatní lidé vnímají a posuzují. To, jak vypadáme, tak přirozeně ovlivní i to, jak na nás druzí nejen nahlížejí, ale i jak se k nám chovají a jaké místo ve společnosti tedy zaujmeme. A stejně jako to platí v osobním životě, platí to i ve velkém byznysu. Ostatně manažer ve vytahaných džínách a tričku a manažer ve vyžehleném obleku působí nejen na klienty diametrálně odlišně.

Zatímco však oblečení, které nosíte na sobě, můžete kdykoliv vyměnit, s obličejem, který vám nadělila příroda, je to již trochu těžší. Nicméně stejně jako upravený vzhled jsou i přirozené fyzické rysy důležité a determinují výsledky vrcholných manažerů. Alespoň to tvrdí několik výzkumů.

Například Robert LivingstonNicholas Pearce z Kellogg School of Management objevili tzv. teddy-bear efekt. Ten ve zkratce říká, že pokud jste Afroameričan a zároveň výkonný ředitel společnosti, v anglosaském prostředí nazývaný jako CEO, pak se vám vyplatí, pokud vlastníte „baby-face“, tedy dětsky vyhlížející obličej s jemnými rysy. To totiž podle autorů povede k tomu, že vaše společnost bude úspěšnější než konkurence vedená drsněji vypadajícími Afroameričany.

Chudák, nebo boháč? Váš ekonomický status odhalí vaše tvář

V principu opačně to ovšem podle vědců funguje v případě bílých CEO; mezi těmi jako by se více dařilo naopak mužnějším tvářím. Abychom však mohli maskulinitu tváře k něčemu vztahovat, musíme ji nejprve být schopni měřit. K tomu se často používá ukazatel poměru šířky k výšce obličeje (Facial width to height ratio, fWHR), přičemž platí, že čím vyšší je tento poměr, o tím mužnější jde obličej.

Tento ukazatel byl hojně využíván jako prediktor agresivního a podvodného chováníElaine Wong z University of Wisconsin-Milwaukee se však se svými kolegy zaměřila na otázku, zda lze ukazatel fWHR použít i k predikci finančních výsledků firmy. Výzkumníci proto zkoumali 55 mužských obličejů, které patří výkonným ředitelům společností nacházejících se v prestižním žebříčku Fortune 500. Hodnotu fWHR následně vztahovali k tomu, jak moc byli či jsou jednotliví CEO ve své práci úspěšní.

 

Ve svém článku publikovaném odborným časopisem Psychological Science pak autoři docházejí k závěru, že čím větší šířka obličeje ve vztahu k jeho výšce, tedy čím mužnější obličej, tím lepší finanční výsledky výkonného ředitele. „V našem vzorku dosáhli generální ředitelé s vyšším poměrem šířky k výšce obličeje skutečně výrazně vyšší finanční výkonnosti než CEO s nižším poměrem,“ citoval server Live Science hlavní autorku.

Nicméně finanční výsledky jsou pouze jedna strana mince. Jak dodává server Live Science a jak již bylo naznačeno výše, mužnější obličej je rovněž spojen s vyšší tendencí k neetickému chování, které ostatně může lepší výkonnosti firmy napomáhat. Shinichi Kamiya, Y. Han Kim a Soohyun Park navíc detekovali pozitivní vztah mezi maskulinitou obličeje ředitele měřenou opět ukazatelem fWHR a rizikem firmy, které bylo kvantifikováno volatilitou akciových výnosů a výší finanční páky. Je tedy možné, že firmy s mužnějšími CEO dosahují lepších finančních výsledků, avšak za cenu podstoupení vyššího rizika.

Co zmítá Wall Street? Za nestabilitu trhů může testosteron

Newsletter