Evropské i americké výnosy rostou. Dolar mírně silnější pod 1,0700 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Dnes část zisků odevzdala nad tuto hranici.

Drony nad hlavou. Bude teď (nejen) na silnicích bezpečněji?

Jak vyzrát na neukázněné řidiče, kteří se v mnoha případech řítí širokými ulicemi Soulu nebo přilehlými městskými obchvaty, vědí jihokorejští policisté. V uplynulých jarních měsících se stále častěji začínají nejen nad silnicemi a dálnicemi objevovat policií řízené drony, které rychle a efektivně identifikují nebezpečná individua na silnicích, ale také na velkých společenských akcích.

Mnoho asijských zemí vítá technologii dronů s otevřenou náručí. Mekka bezdrátových inovací Jižní Korea není výjimkou. Liberální zákony v této oblasti umožňují létat s dronem prakticky komukoliv, pokud se řídí několika základními pravidly o výšce nebo počasí. Využití dronů bezpečnostními složkami tak bylo spíše jen otázkou času.

Poslední dubnový den nasadila jihokorejská policie drony na 103 kilometrů dlouhý úsek z města Gwangju do města Nonsan. Posádka pěti dronů, pěti policejních hlídek a jedné helikoptéry zadržela za jediný den 113 řidičů, kteří překročili hranici zákona. Živý obraz z dronů, který byl přenášen operátorům do Korea Highway centra, pomohl detekovat výtržníky, kteří byli zpravidla o tři kilometry dále zastaveni jednou z hlídek, informoval deník Korea Times.

Jižní Korea zná bitcoin. Předběhla Japonsko i USA

Ačkoliv se v Jižní Koreji od dubna objevují novinové články a televizní reportáže o policií řízenými drony, hlas místní populace, zejména v jihokorejské metropoli Soulu, vyznívá pozitivně. Témata jako nedostatek soukromí či faktor „velkého bratra“, který by v Evropě byl pravděpodobně velmi diskutovaným jevem, zdá se, vůbec nehraje roli. Kamery CCTV jsou v Soulu téměř na každém rohu, takže pár létajících kamer nad hlavami místních obyvatel je nikterak významně nevzurušuje.

 

„Drony nám poskytují lepší náhled na dopravní situaci a jsou přirozeně velmi mobilní. Neřídí je ale běžný policejní strážník. Jedná se o profesionálního pilota,“ uvedl pro Korea Times zástupce Korea Expressway, firmy, která jihokorejské policii pronajímá dva drony a piloty.

Před měsícem se v korejských médiích objevila fotografie agentury Yonhap, na které dron přelétá nebezpečně blízko nad auty tříproudové dálnice. Na obranu pilota uvedla firma Korea Expressway, že fotografie byla pořízená z helikoptéry, a tudíž je vzdálenost dronu od projíždějících aut zkreslená.

Na co Korejci používají drony?

Typ modelu, který jihokorejská policie v tomto případě využila, byla oktokoptéra DJI‘s Spreading Wings S1000, která váží 4 kilogramy a má maximální vzletovou váhu 11 kilogramů. A právě kvůli své váze a vzdálenosti od lidí má podobný stroj v Koreji své odpůrce. Profesor Oh Seung-hwan z Kyungsung University pro Korea Times uvedl, že by policie měla raději používat vzducholodě, které jsou mnohem bezpečnější. Deník citoval jeho obavu z volného pádu dronu, který by mohl způsobit i ztrátu na životech.

Drony jsou ale z principu používané právě proti potenciálním hrozbám a pro zachování bezpečnosti, ať už okolo důležitých vládních objektů nebo na společenských událostech, kterých se účastní desetitisíce lidí. Stále častěji jsou využívané i pro rekreaci nebo sporty. Pokud navštívíte některý z rozlehlých parků v Soulu, zcela jistě potkáte dav pozorující přelétající oktokoptéru řízenou jedním z nadšenců této technologie.

Jak budeme platit v nadcházející éře internetu věcí

Výčet využití dronů v Jižní Koreji je k dnešnímu datu již velmi pestrý. Na zimních olympijských hrách v Pchjongčchangu je dokonce využili jako ukázku určitého druhu „umění“. V provincii Gangwon pomocí nich zase monitorovali situaci lesního požáru na počátku května. I díky této technologii byly záchranné složky schopné uvést situaci pod kontrolu už po 11 hodinách.

Jihokorejská vláda uvedla, že by v blízké budoucnosti mohla minimalizovat ztráty způsobené lesními požáry nasazením 120 dronů a 154 helikoptér právě v této provincii, kde jsou velké požáry koncem jarní sezony velmi časté, uvedl deník Korea Times.

Dohled nad vzdušným prostorem

Jihokorejské ministerstvo průmyslu a energie uvedlo, že vývijí platformu K-drone a hodlá do ní investovat na 49 miliard wonů, tedy zhruba 50 milionů dolarů. Tento projekt by měl zajistit kontrolu nad veškerou bezpilotní leteckou dopravou v zemi, přičemž fungovat by měl od roku 2021. Ministerstvo si také slibuje rozšíření trhu s drony ze současných 70 miliard wonů na 4,4 bilionu do roku 2026. To vše je součástí vládního plánu, jak se do pěti let dostat do pětice největších trhů s drony na světě.

„Veřejné povědomí o dronech v Jižní Koreji rapidně vzrostlo. Navíc se místní regulace a normy rychle přizpůsobují nedávnému vývoji,” zhodnotila situaci mluvčí DJI Korea Monica Suk.

Autor text vytvořil během svého pobytu v Jižní Koreji.

Newsletter