Lekce v budování fintech businessu s omezeným rozpočtem

Izrael produkuje více startup společností než velké národy, jako je Japonsko, Čína, Indie, Korea nebo Kanada. Zajímalo vás někdy, jak se z Izraele stal nejúspěšnější startup národ světa?

Vezměte v potaz, že již od svého vzniku byl tento národ v neustálém konfliktu a jeho osmimilionová populace neměla téměř žádné přírodní zdroje, které by ve válečném období využívala. A přesto produkuje Izrael více stratup společností než velké, pokojné a stabilní národy, jako je Japonsko, Čína, Indie, Korea, Kanada nebo Spojené království.

V roce 2009 vydal Dan Senor společně se Saulem Singerem knihu s názvem Národ startupů: příběh izraelského ekonomického zázraku. Autoři v knize uvádí, že kultura izraelských ozbrojených sil (IDF) je hlavním faktorem jeho ekonomického růstu.

Dále vysvětlili, že branná služba IDF, která je povinná pro většinu mladých Izraelců, „poskytuje potenciálním podnikatelům možnosti, jak si vybudovat širokou škálu dovedností a kontaktů“. Například veteráni IDF Oren Kaplan a Yuval Kaplan zahájili svůj fintech projekt Sharing Alpha, což je startup zabývající se hodnocením manažerů fondů.

Podle zakladatelů je jejich startup „světově největší platformou pro hodnocení fondů“, a to na základě počtu analytiků přispívajících do systému hodnocení. Podle Orena má platforma přes 7 000 hodnocení vytvořených více než 1 200 prověřenými profesionály v oblasti fondů z 55 různých zemí. Kaplan dodává, že se Sharing Alpha dostala na globální úroveň bez získávání dotací nebo bez masivního „pálení“ peněz, což je u mnohých fintech startupů běžné.

Oren říká, že je důležité oddalovat získávání investic, jak je to jen možné, a to především hledáním inovativních způsobů, jak se dostat k cílové skupině, a zdokonalováním produktu.

Spoluzakladatelé Sharing Apha, bratři Oren a Yuval Kaplan, prozradili několik tipů, jak vybudovat a zdokonalit fintech startup s omezeným rozpočtem. 

Najděte spoluzakladatele, se kterým se doplňujete

Podnikatel může oddálit počáteční fundraising tím, že si najde spoluzakladatele, se kterým se navzájem doplňuje, říká Kaplan. Vysvětlil, že když máte v týmu někoho se schopnostmi, jako je vývoj produktu, marketing nebo technologické znalosti, nemusíte již zezačátku najímat externí pracovní sílu.

Vytváření týmu lidmi s různými dovednostmi má za následek ušetření na počátečních nákladech a není potřeba již od začátku shánět investory. Bratři Kaplani se oba zabývají obory, díky kterým si navzájem vystačí. Oren má 20leté zkušenosti ze světa financí a Yuval se zabývá technologiemi. A díky tomu mohou bratři zrealizovat své nápady bez zbytečných nákladů.

U fintech startupů je běžné, že nejprve spustí svůj produkt v beta verzi a s postupně narůstající poptávkou podrobí svůj produkt nebo službu změnám. Podle Orena probíhá upgrade platforem ve fintechu rapidní rychlostí. Proto, pokud nemáte v týmu někoho, kdo bude provádět další změny a pracovat na vývoji platformy, mohou se náklady vymknout kontrole. Proto je pravidlem číslo jedna najít si spoluzakladatele, se kterým budete nejen dobře vycházet, ale který doplní vaše know-how a zkušenosti.

Vytvořte tým mladých a zkušených profesionálů

V Indii se většina začínajících podnikatelů nedívá mimo svou věkovou skupinu, když si vybírá spoluzakladatele. Díky tomu se týmy startupů skládají z lidí stejného věku a zkušeností.

Taková skupina lidí se pak omezuje na určité zkušenosti a různorodost mezi zakladateli. Proto je v prvních fázích budování startupu klíčové sestavit tým zkušených podnikatelů nebo profesionálů, kteří vnesou potřebné zkušenosti a kontakty.

Podle Orena může být pro mnohé mladé podnikatele náročné se udržet bez pravidelné výplaty. To podle něj ale není problém u zkušených podnikatelů, takže mít takové lidi v týmu je z tohoto hlediska zároveň i finanční výhodou.

Vyberte si správná sociální média, díky kterým se spojíte se zákazníky

I když je většina mladých podnikatelů velmi zdatná v pohybování se na sociálních sítích, je velmi důležité vybrat tu správnou platformu. Takovou, díky které oslovíte co nejširší cílovou uživatelskou základnu. Sharing Alpha si vybudovala základnu „followerů“, která sčítá více než 23 000 aktivních uživatelů.

Získání pozornosti je klíčové pro přežití podniku

Oren uvedl: „Mnohé společnosti selžou ne kvůli špatnému vývoji produktu. Neuspějí, protože si nedokážou získat dostatek pozornosti na svou stránku nebo proto, že se o jejich produkt nezajímá dostatečné množství lidí“.

Dodal, že většina zakladatelů startupů se více zaměřuje na vylepšování svého produktu, než aby s ním vyšla na trh a snažila se svůj startup prosadit.

 „Pro velké množství vývojářů je pohodlnější programovat a vyvíjet nové prvky na svých stránkách nebo produktech. Tím ale přicházejí o možnost nabízet svůj produkt lidem, dostat se do podvědomí zákazníků, ale také získávat zpětnou vazbu od koncových uživatelů.“

Bártrujte se strategickými partnery

Pro startupy v prvotních fázích může být systém výměnného obchodu skvělým nástrojem k přežití, ale i ke zviditelnění. Bratři Kaplani oslovili společnosti zabývající se managementem médií, která byla užitečná pro jejich podnikání, a nabídli jim své služby za využívání jejich platforem.

Podle Orena nejsou investice v takových typech partnerství tolik o penězích, ale spíše o čase, což je nakonec výhra pro obě strany. Taková strategická partnerství jsou mnohem cennější než žádání o financování. Mnohé startupy neuspějí, protože nezvládnou získat dostatek spojenců v prvotních fázích. 

Podnikatelé si mohou velmi rychle získat zájem zákazníků využitím strategických vazeb – být aktivní na těch správných sociálních médiích a vytvářet inovativní metody, jak nabízet své produkty a služby. 

Newsletter