Ideálem českého školství zůstává mlčící žák. Chceme to změnit

Systém Edookit, který je aktuálně nasazený na stovkách škol v Česku, mění filozofii přístupu ke školnímu informačnímu systému. Chce zlepšit komunikaci mezi školou a rodinou. Cílem jsou základní a střední školy. Serveru Roklen24 to řekl ředitel Edookitu Roman Vejražka, podle nějž ideálem českého školství zůstává mlčící žák, který smí hovořit, jen když je tázán.  

Jakou úroveň má podle Vás český systém vzdělávání? Jak moc se podle Vás změnil od roku 1989?

České školství dosahuje dobrých výsledků ve znalostních testech vědomostí, ale systém vzdělávání až na malé výjimky se nemění. Stále zůstáváme u frontální výuky s důrazem na zapamatování si údajů. Ideálem zůstává mlčící žák, který smí hovořit, jen když je tázán. Od roku 1989 se do škol dostávají nové technologie, ale pracuje se s nimi stejně jako s černou tabulí. Nechci plošně soudit celé školství, protože vím, že existují skvělé příklady. Například jsou v ČR pokrokové SCIO školy, nové přístupy se uplatňují i jinde – záleží na pedagogovi.

Jak byste chtěli vzdělávání v Česku vylepšit?

Zaměřujeme se na zlepšení komunikace mezi školou a rodinou. Cílem jsou pro nás základní a střední školy. Očekáváme, že během několika let se připojí i mateřské školy. Už několik z nich s námi spolupracuje. To důležité podle nás nastává, když se změní komunikace školy a rodičů z institucionální na osobní. Tedy otevře se diskuze mezi každým rodičem a každým učitelem nad tématem konkrétní známky z písemky. U nás se problémy řeší ihned a to formou přímé komunikace. Nikoliv až na třídních schůzkách. Oceňují to jak učitelé, tak rodiče s žáky.

Jaká je historie firmy EDOOKIT? Kdo a kdy firmu založil?

Společnost Edookit s.r.o. vznikla v roce 2009. Založil ji Jakub Štěpaník po svém návratu z USA z přesvědčení, že je potřeba školství v ČR více otevřít rodině. Pohled na uzavřenost školství definoval příkladem žáka, který se vrátí ze školy a na otázku rodiče: „Co bylo dnes ve škole?“ odpoví „Nic“. 

Můžete popsat majetkovou strukturu společnosti? 

V Edookitu jsou společníci Petr Zámečník, Jan Červinka, zakladatel Jakub Štěpaník a vedoucí vývoje Ondřej Bouda.  

V kolika školách informační systém pro školy Edookit funguje?

V tuto chvíli je systém nasazený na stovkách škol v ČR, dále ve dvou školách na Slovensku a šesti školách v Bulharsku. V roce 2016 jsme v akvizici získali konkurenční systém SAS, který podporujeme na dalších stovkách škol. Celkově má naše společnost necelou desetinu trhu v ČR.

Co všechno systém Edookit umí? Jaká jsou největší výhody?

Systém Edookit především mění filozofii přístupu ke školnímu informačnímu systému. Škol se často ptáme: „Jste spokojeni s komunikací s rodiči?“ V principu otevíráme školu rodině. Dnes mají přístup do papírové žákovské knížky. S Edookitem jim otevřeme elektronickou žákovskou, zpřístupníme jim informace z elektronické třídní knihy, školní události, plánované písemky, domácí úkoly, výchovná opatření, omlouvání žáků… Samozřejmě splňujeme veškeré zákonné požadavky pro školu – školní matriku, tisk vysvědčení, katalogový list žáka atd. Hlavní výhodou je snadnost používání, zápis do třídní knihy zabere jen několik kliknutí. Díky tomu učitelé do systému rádi zapisují a rodiče si rádi čtou o svých dětech.

Kolik uživatelů systém nyní používá? 

Edookit propojuje nejen učitele a žáky, ale i rodiče. Na školách ho používají intenzivně všichni zúčastnění, celkový počet uživatelů se blíží 250 tisícům.

Kolik aktivních přístupů na jednoho žáka nyní denně evidujete? 

Jak jsem zmínil, tak díky velmi aktivním učitelům je náš systém plný aktuálních informací. Denně evidujeme průměrně dva přístupy na žáka – například matka a žák. Právě aktivní využívání je pro nás potvrzením naší myšlenky a cesty vývoje systému. Na mnoha našich školách již přešli na plně elektronickou komunikaci a výrazně se tím otevřeli rodinám. Má to pozitivní vliv na prospěch, když se rodiče zapojí do vzdělávacího procesu. Otázka: „Co bylo dnes ve škole?“ byla v rodinách často nahrazena: „Skvělá jednička z matematiky, mám z tebe radost. Chceš pomoci s přípravou na zítřejší písemku z němčiny?“ 

Pokud bychom se měli zaměřit na náklady. Můžete uvést, na kolik školy systém vyjde? Je to fixní částka? Odvíjí se od velikosti školy, počtu žáků?

Nabízíme školám Edookit formou měsíčního pronájmu softwaru jako službu. Škola si nemusí Edookit kupovat, ale jen platí nízkou měsíční částku podle velikosti školy. Například základní škola o 500 žácích nám zaplatí od 1290 korun včetně DPH měsíčně a získá systém pro učitele, 500 žáků a až třeba 1000 rodičů včetně technické podpory a aktualizace systému. Za poplatek dvou měsíčních pronájmů škole naimportujeme data ze starého systému a vyškolíme učitele osobně na jejich škole.

Vaše aktivity směřují také za hranice České republiky. V kterých zemích již působíte? A na které byste chtěli proniknout?

Myšlenka Jakuba Štěpaníka vznikla původně pro celé školství, nikoliv jen pro ČR. Naším směrem je zahraničí, ať v již Evropě nebo i v USA. Nyní působíme na Slovensku a Bulharsku. 

Jak důležitá je technická podpora?

Software jako služba je vlastně takový vztah se zákazníkem. Naším cílem je pomáhat školám a zjednodušovat jejich administrativní práci. Technická podpora je klíčem k tomuto vztahu. Považujeme ji za jednu z našich předností. Naše kolegyně odvádí skvělou práci a řeší stovky dotazů ze systému i telefonicky. Snažíme se o proaktivní technickou podporu, protože známe koloběh školních událostí ve školním roce. Například před tiskem vysvědčení aktivně pošleme návody, aby je uživatelé nemuseli hledat. 

Proč jste si na investici vybrali Fundlift?

Vybírali jsme způsob přizvání nových investorů a Fundlift nám vyšel jednoznačně jako spolehlivá a prověřená platforma pro komunitní investování v ČR. Naše myšlenka má pozitivní dopad na 40 procent populace, která má nějaké spojení na vzdělávání. Věříme, že nám investoři na Fundliftu pomohou nejen finančně, ale také aktivní propagací ve svém okolí. V rodině, ve škole.

 

 

Vím, že Vy sám systém využíváte. Jak moc jste jako rodič ke škole kritický? 

Velice oceňuji práci aktivních učitelů a vím, že jejich práce není snadná. Osobně mi vyhovuje, že mám aktuální informace z výuky několikrát denně. Nemusím tedy řešit prospěch až na třídních schůzkách nebo hovorových hodinách, kdy je podle mne již často pozdě. Snažím se být aktivní, když nesouhlasím s nějakým hodnocením, tak využiji u konkrétní známky Odpovědět a učitele se přímo zeptám. Edookit používáme teprve od loňského října a mile mne překvapilo, jak si na něj učitelé i rodiče snadno zvykli.

Roman Vejražka je výkonným ředitelem společnosti Edookit s.r.o. Vystudoval vysokou školu v oboru elektrotechnika. V minulosti pracoval pro značku Epson a byl zodpovědný za prodej projektorů v ČR a SR. Intenzivně se zajímá o nové online technologie v oblasti podpory prodeje a marketingu. Ve školství se pohybuje posledních 8 let a přednáší na školních konferencích. Mezi své osobní cíle řadí zlepšení vzdělávání.

Newsletter