Poskytovatelům služeb ušetříme měsíčně patnáct hodin

Chystáte se navštívit kadeřníka? Chcete si zahrát na tenisovém kurtu? Díky aplikaci společnosti Reservio už nemusíte nikam volat a rezervovat se na konkrétní hodinu. Rezervace se dá udělat jednoduše online. V rozhovoru pro server Roklen24 to popisuje spoluzakladatel a CEO Reservia Boris Bošiak.

Co nabízí vaše společnost?

Reservio je rezervační systém, který podnikatelům zjednodušuje organizaci času a celkově optimalizuje jejich byznys. Zároveň to je vyhledávač služeb. Umožňuje lidem najít například kadeřníka a rezervovat se na konkrétní termín.

Proč jste se rozhodl právě pro toto řešení?

Když jsem dříve dělal webdesignéra, moji klienti často požadovali, abychom jim na web přidali rezervační formulář. Moc mi to nedávalo smysl. Takové řešení vedlo k tomu, že si pak například to kadeřnictví posílalo se zákazníkem e-maily. Hledal jsem proto s kolegou Františkem Mazuchem způsob, jak to celé zjednodušit. Na českém trhu jsme ale žádné funkční řešení nenašli. Vytvořili jsme proto projekt a s ním jsme v roce 2012 vstoupili do programu STARCUBE v Jihomoravském inovačním centru (JIC).

Jak to vypadalo v JIC?

Tehdy jsme ještě byli studenti. Sice jsme měli nějaké zkušenosti s tvorbou webových stránek, ale ani jeden z nás nikdy nepodnikal. STARCUBE nám proto přišel jako skvělá příležitost. Seznámili jsme se zde s úspěšnými podnikateli, kteří nám poskytli mnoho cenných rad.

V akcelerátoru jsme strávili tři měsíce. Mimo jiné jsme se zde potkali i s naším investorem, Vítkem Vrbou, bývalým šéfem Webnode. Hlavně jsme si ale ujasnili, jak vůbec začít. STARCUBE jsme zakončili vítězstvím, a to nám otevřelo dveře na další místa, ať už z pohledu médií nebo zajímavých kontaktů.

Jak vlastně vypadá ten předěl, kdy přijdete do reálného života?

Vítězství v akcelerátoru a vybudování úspěšné firmy jsou dvě rozdílné věci. Ve STARCUBE jsme primárně řešili, jestli má náš nápad byznysový smysl. Byla to spíše validace našeho projektu a zjišťování, jestli ten nápad dokáže byznysově přežít. V reálném životě jsme se pak museli zaměřit na věci, jako finanční udržitelnost firmy nebo spokojenost zákazníků.

Bylo něco, co se nakonec vyvinulo jinak, než jste čekali?

Změnil se náš pohled na to, jak má náš systém fungovat. Na začátku jsme si mysleli, že rezervační systém bude taková výkladní skříň toho konkrétního podnikatele. Rychle jsme ale přišli na to, že hodnota produktu je jinde. Tou hodnotou je čas, který našemu zákazníkovi ušetříme. Například průměrný kadeřník má 160 rezervací měsíčně. To znamená, že musí vyřešit 160 telefonátů, z nichž každý zabere v průměru pět minut. Což je najednou až patnáct hodin měsíčně strávené telefonováním. S naším online rezervačním systém už to není potřeba. Někteří naši zákazníci přijímají až 98 procent rezervací online.

Taky pomáháme spoustu věcí automatizovat. Často se totiž stává, že zákazník na svou rezervaci zapomene. I v tomto případě dokážeme pomoci tím, že klientům pošleme připomínkový email nebo SMS. A opět, podnikatel nemusí trávit čas tím, že obvolává zákazníky.

Dnes proto naši službu vidíme jako asistenta, který našim klientům usnadňuje práci. Naše vize je, aby ten kadeřník nemusel dělat nic jiného než stříhání. To je důvod, proč se dal na tento typ podnikání. Ne proto, aby měl neustále telefon u ucha.

Zakladatelé Reservia František Mazuch a Boris Bošiak (foto: Oldřich Hrb)

Je pro vaše zákazníky úspora času hlavní prodejní argument nebo je i nějaký jiný, pádnější důvod?

Toto je ten hlavní důvod, ale ne jediný. Našim klientům dnes nabízíme i marketingovou platformu. Ta přitahuje i zákazníky, kteří by se k některým službám nemuseli jinak dostat.

Například v Praze, ale i v Brně vznikly relativně velké komunity expatů. Tito lidé mají problém si něco telefonicky rezervovat. Některé služby je nedokážou obsloužit. My proces objednávání digitalizujeme a přeložíme do angličtiny. Díky tomu si tyto služby může objednat i cizinec.

Nabízíme i nástroje na zvýšení loajality zákazníků. Myslím tím například podporu permanentek nebo voucherů. Zákazník se díky nim vrací a buduje si k poskytovateli služby hlubší vztah.

Mají vaši zákazníci i možnost s těmi daty dále pracovat? Například cílit nabídky na svoje zákazníky?

Ano, data si můžou pro svou potřebu stáhnout přes API. Dokážeme pro naše klienty vyselektovat i mnoho užitečných informací, například které služby jsou populární a které naopak v nabídce nemusejí být. Tyto analytické nástroje jsou v rámci Reservia k dispozici a šikovný podnikatel je může využít pro svou činnost.

Poskytovatelé služeb si často neuvědomují, jakou mají v rámci týdne časovou vytíženost. Obecně řečeno, úterky a čtvrtky po obědě jsou často nevyužívané. Firmy je můžou využít na různé akce, například happy hours, aby zákazníky přivedly z jiných termínů.

V podstatě se zaměřujeme na to, aby podnikatel dobře využíval čas a měl k tomu všechny potřebné informace.

Kde jsou vaše největší trhy?

Brazílie, následují ji Česko, Itálie, Španělsko, Francie, Maďarsko a v poslední době zaznamenáváme velmi rychlý růst také v Mexiku. Těchto sedm států jsou pro nás hlavní, ale mimoto působíme ve dvanácti jazykových verzích ve 130 zemích. Těch trhů, které nás zajímají, je výrazně víc.

Které například?

Velmi investujeme do jižní Ameriky, protože trh služeb s krásou a wellness je tam druhý největší po USA kromě Brazílie. Samozřejmě se taky velmi soustředíme na střední a západní Evropu.

Jaké jsou hlavní další sektory kromě kadeřnictví/krása/wellness?

Od konkurence se lišíme tím, že máme v podstatě univerzální rezervační systém. Mezi naše hlavní zákazníky patří například masáže, kadeřnictví, barber shopy. Ale nejen ty, služby poskytujeme i sportovním centrům nebo fyzioterapeutům. Používají nás i autoservisy, různé workshopy, vzdělávací kurzy a podobně. Teď jsou velmi oblíbené kurzy vaření a šití.

Například v Praze existuje pronájem japonských panenek, které se dají používat na různé sexuální služby. Najít se dá skutečně všechno.

Existuje nějaký sektor, který vyžaduje vlastní řešení na míru? Tedy, že nefunguje nějaká obecná šablona?

My se v podstatě pořád přizpůsobujeme. Náš systém nevypadá pro každého podnikatele stejně. Na základě počátečních nastavení ho dokážeme upravit jednotlivým typům podnikání na míru.

Například kadeřnictví nepoužívají permanentky, ale dárkové poukazy, ve fitness centrech to můžou být členství nebo vstupové permanentky. Přizpůsobujeme se i použitím jazyka. Pro zdravotnická centra hovoříme v aplikaci o pacientech, v kadeřnictví to může být klient anebo zákazník.

Jak těžké bylo rozhodnutí nepokračovat ve vysokoškolském studiu?

Já i kolega jsme měli jasno, že se tomu chceme věnovat a našemu nápadu jsme věřili. Samozřejmě, moji rodiče byli k tomu ze začátku velmi skeptičtí, a proto nebyli z mého rozhodnutí nadšení. Když ale po pár měsících viděli, že skutečně začínáme nějakým způsobem fungovat, tak to pochopili.

Jinak moje okolí přijali moje rozhodnutí v pohodě. Myslím si, že i díky účasti ve STARCUBE, který jistým způsobem validoval naše podnikání, byly pochybnosti menší.

Máte nějaký podnikatelský vzor? Pokud ano, koho a proč?

Napadá mě například Jason Fitz z Basecampu. Jeho firma taky nabízí softwarové řešení, v jejich případě to je na správu projektů. Obdivuju jeho přístup k budování firmy, kde on se skutečně snaží vytvořit firemní kulturu tak, aby lidé měli zdravý život. Nikoli, že „sedřeme zaměstnance a pak je vyměníme“. I celkově jeho postoj k tomu, jak jednoduše buduje službu. Často je správné řešení říct NE na to, na co lidé chtějí říct ANO.

Určitě také Jack Dorsey, který stojí za Twitterem, ale nám je bližší jeho druhá firma – Square. To je ve Spojených státech nejpopulárnější pokladní systém. Jeho pohled na tento segment je velmi inovativní s výhledem několika dekád dopředu.

Jaký jste měli obrat v letech 2018 a 2019?

V posledních čtyřech letech náš obrat každý rok zdvojnásobujeme. Za rok 2019 jsme těsně minuli milion dolarů.

Čím hlavně je váš obrat tvořen?

Veškeré naše příjmy jsou z Software as a Service (SaaS), naši klienti platí za používání našich služeb měsíční poplatek. Podnikatelům taky umožňujeme přijímat online platby.

Vedlo nás k tomu to, že 10 až 15 procent zákazníků si sice udělají rezervaci, ale nedorazí. Poskytovatelé služeb kvůli tomu přicházejí o nemalé částky. Díky nám můžou naši klienti přijímat platby předem. Pokud se jejich zákazníci rozhodnou zrušit rezervaci, peníze se jim vrátí. Pokud ale se ale bez vysvětlení nedostaví, zůstanou peníze ve prospěch podnikatele.

Existují nějaké sektory, kam se nedaří vaši službu prosadit?

Jednoznačně to jsou nemocnice, náš systém by jim umožnil zásadně zvýšit produktivitu. Zdravotní sestry sice tráví podstatnou část pracovní doby zvedáním telefonů, ale dovolat se lékaři přesto bývá velká výzva.

Ulevilo by se i pacientům. Namísto mnohahodinového čekání na rentgen by bylo možné se podívat na aplikaci s informací typu „jste desátý v pořadí“.

Jednali jsme s nemocnicemi v Česku i na Slovensku, ale neochota měnit zaběhlý systém je skutečné velká. Příčinou je stárnutí lékařů a ti proto nejsou otevření inovacím. Díváme se na to ale z dlouhodobého pohledu. Komerční sféra, kde existuje motivace fungovat efektivně, se nakonec může stát příkladem i pro nemocnice. Myslíme si, že to je výzva, kterou bychom velmi rádi přijali a pomáhali v ní.

Jsme například velmi populární mezi fyzioterapeuty. Ti díky nám nemusejí nic řešit. Když se jedná například o kliniku, kde je jich více, tak naše služby nabízejí ještě větší přidanou hodnotu. Ale v nemocnicích, ať veřejných nebo soukromých, byl doposud velký problém.

Jaké jsou jejich argumenty, proč to nejde?

Kromě neochoty inovovat je to i komplexita. Vymýšlet funkční řešení pro zařízení s desítkami nebo stovkami lidí je velmi náročné.

Tohle se ale může rychle změnit, protože i nemocnice již zjistily, že jim můžeme být nápomocni s bojem proti koronaviru. V Neapoli dokonce Italský Červený kříž doporučil naši platformu všem svým zařízením pro objednávání na test COVID-19. Ani české zdravotnictví není pozadu, Reservio již implementovala Nemocnice Na Bulovce nebo Ústřední vojenská nemocnice Praha. Jednáme taky s dalšími zdravotnickými zařízeními. Věříme, že budeme moci poskytovat těmto institucím naše služby i po skončení pandemie.

Pandemie zasáhla hodně vašich klientů. Máte pro ně nějaké speciální nabídky, které by jim pomohly tuto těžkou situaci přečkat?

Pandemie tvrdě dopadla na mnoho našich klientů a my se jim snažíme pomoci. Například nemocnicím na všech našich trzích nabízíme rezervační rozhraní zcela zdarma.

Spustili jsme také iniciativu www.zachranmesluzby.cz, kde se může každý živnostník zdarma zaregistrovat. Zákazníci si zde můžou předplatit jejich budoucí služby a pomoci jim zvládnout toto nelehké období. Už po prvním týdnu evidujeme 300 nabídek, díky nimž se vybralo přes sto tisíc korun.

Nyní pracujeme na další příležitosti – online lekcích. Bude možné si je zakoupit přímo přes náš web nebo aplikaci. Spotřebitelé si díky tomu užijí třeba jógu s nejlepším lektorem doslova kdekoli. Tuto službu spustíme v Česku ve druhé polovině dubna, po její implementaci zde se chceme vrhnout i na okolní trhy.

Které milníky jsou pro vás za těch osm let nejdůležitější?

Pro nás to určitě byl STARCUBE, ve kterém jsme začínali. Byla to pro nás skvělá škola a také způsob, jak se otevřít komunitě podnikatelů v IT a získat cenné informace.

Další bylo pochopení, že my nejsme ta výkladní skříň, ale aplikace, která šetří čas.

Mezi milníky patří i aplikace na vyhledávání služeb. Spustili jsme ji loni a věříme, že díky ní dokážeme posunout fungování rezervačních systémů o krok dál.

Boris Bošiak (1990) založil společnost Reservio se svým kolegou Františkem Mazuchem v roce 2012. Poskytovatelé rozličných služeb můžou díky Reserviu přijímat rezervace od svých zákazníků online.

Newsletter