Evropské i americké výnosy rostou. Dolar mírně silnější pod 1,0700 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Dnes část zisků odevzdala nad tuto hranici.

„Hele, já mám nápad na startup“ aneb Od buzzword k realitě

Zhruba před osmi lety jsem zaznamenal pár článků o společnostech, jakými jsou startupy. Později jsem začal zjišťovat, že se slovo startup začíná používat víc a víc. Spousta mladých lidí, kteří přicházeli s myšlenkou, říkali: „Hele, já mám nápad na startup.“ Dnes je slovo startup vnímané více jako něco reálného než jen jako buzzword. Před šesti až sedmi lety investoři vkládali peníze do všeho, kde se jen náznakem zmínilo, že se jedná o startup. Tato iracionální nevázanost již opadla i s tím, že investoři začínají mít více zkušeností, řekl v rozhovoru pro Roklen24 Founder & CEO Startup Disrupt Patrik Juránek.

Zajímalo by mě, kdy jste poprvé slyšel slovo startup?

Zhruba před osmi lety jsem zaznamenal pár článků o společnostech, jakými jsou startupy. Tehdy se slovem startup označovaly i technologické společnosti jako Facebook, YouTube, Google apod. Osobně vnímám význam slova startup více spojený s podnikáním a stavbou profitabilních společností v kratší časové periodě.

Později jsem začal zjišťovat, že se slovo startup začíná používat víc a víc. Spousta mladých lidí, kteří přicházeli s myšlenkou, říkali: „Hele, já mám nápad na startup.“ Čím více se mi o tom začali zmiňovat, tím více jsem byl zvědavý, co to ten startup opravdu znamená.

Už jste v tu dobu znal nějaké české firmy, které naplňovaly „definici“ startupu?

Již tehdy jsem sledoval na trhu rychle rostoucí společnosti a jejich zakladatele jako Tomáše Čupra se Slevomatem, Aleše Zavorala s Alzou a další společnosti jako Avast, Apiary, Brand Embassy, GoodData, Olivera Dlouhého a Skypicker (nyní Kiwi.com), Socialbakers apod.

Zároveň jsem tehdy byl součástí jednoho technologického startupu zaměřeného na prodej cloudových služeb. Byl to jednoduchý byznys plán. Našel se investor, vzaly se peníze, zainvestovalo se do infrastruktury. Tu jsme pak začali pronajímat firmám jako službu (IaaS), kterou společnosti využívaly pro ukládání svých dat a byly tak chráněni v případě, že by se něco stalo s jejich interní firemní infrastrukturou, a zároveň mohli zvýšit za přijatelné finance výpočetní výkon potřebný ke své práci.

To už je snad deset let. Jakou cestu „ušly“ od té doby české startupy?

Vnímám to tak, že obecně povědomí o startupech roste, a je to právě i díky startupům, které již dosáhly určité úrovně maturity a jsou úspěšné. Mimo to vzniká spousta komunitních platforem, které mají za cíl podporovat vzdělanost a podnikatelský mindset u začínajících, ale také u již fungujících projektů. Řekl bych, že slovo startup už je vnímané více jako něco reálného než jen jako buzzword. Před šesti až sedmi lety investoři vkládali peníze do všeho, kde se jen náznakem zmínilo, že se jedná o startup. Tato iracionální nevázanost již opadla i s tím, že investoři začínají mít více zkušeností. Jsou tudíž více racionální a ví, na jaké metriky se zaměřit, aby to začalo dávat smysl i jim. 

Jaká jsou česká startupová specifika?

Když se podíváte do různých žebříčků a výzkumů, tak máme velké technické know-how a schopné lidi, kteří vychází z technických a ekonomických univerzit a mají nějakou znalost a počáteční zkušenost. Třeba s podnikáním na volné noze. Chybí jim ale sebevědomí se prosadit. Zároveň jsou lokální podnikatelé stále více rezistentní vůči chybám a tomu, že se něco nemusí podařit. Jsou přesvědčeni, že jim to může poškodit osobní brand.

Proto jsme tu i my jako Startup Grind, potažmo Startup Disrupt. Když je člověk na podnikatelské cestě, tak to není nic jednoduchého. O to více pokud jste na začátku této cesty během studií nebo po nich. Máte již zpracovaný svůj první business plán, ideálně i první zákazníky, a teď uvažujte jak směřovat dále. Hledáte ty správné lidi do týmu, finance, zkušenější lidi v oboru, se kterými chcete konzultovat rozvoj projektu, ale také rozvoj sebe jako podnikatele. V tu chvíli jsme schopni pomoci. Po prozkoumání “teaseru” nebo “pitche” a dle aktuální potřeby můžeme pomoci s propojením na mentora, obchodního partnera, investora apod. Pomáháme i s pilotními projekty do korporací, pro které to může být zajímavé jak z hlediska interní inovace, tak jako subdodávka pro jejich klienty. Tam jsme schopni dodat nejen spojení, ale i odpilotovat prvotní projekt. Když si to sedne a projekt se povede, tak pak je to na startupu.

Jak jste se vy osobně začal věnovat budování podnikatelských komunit?

Můj první kontakt s globální podnikatelskou komunitou byl přes Honzu Smejkala, s nímž jsem se znal přes LinkedIn a různá fóra. Věděl jsem, že je to člověk, který se věnuje vytváření podnikatelských komunit, konkrétně Startup Grindu, a že se schází s úspěšnými lidmi. Honza řekl: „Pecka, v ČR tu máme Gabriela Szumu, který se o to taky zajímá.“ Tak jsme se zkontaktovali a bylo to. 

Kdy to bylo?

Byl to rok 2016. Hned jsem v tom viděl přidanou hodnotu. Líbilo se mi prostředí, hodnoty projektu a formát. Vnímal jsem, že jde o něco, co má globální přesah a umožňuje na neformální bázi sdílet zkušenosti úspěšných podnikatelů, inovátorů a investorů. Chtěl jsem být součástí, tak jsem do toho šel. Nejdříve jsem se přidal ke Gabrielovi, který následně odešel za prací do zahraničí, tak jsem se do toho vrhl naplno a přebral vedení pražské pobočky a postupně začal budovat tým. 

Tím, že je Startup Grind globálním projektem, tak jsme získali zastoupení pro Prahu a následně jsme se rozrostli o tým v Brně. 

Jaké jsou vaše další kroky v budování podnikatelských komunit?

Aktuálně stále chceme pokračovat v rozvíjení startup komunit se Startup Grindem, který je aktuálně skvělým partnerem s přesahem na globální trh, kde jsme schopni startupům pomoci růst a expandovat. Zároveň chceme tento rok začít rozvíjet aktivity s nově vznikající platformou Startup Disrupt, která rozvíjí model od offline akcí k virtuálním akcím, mentoringovým programům, startup pitch nights, Female Leaders sessions, přednášky na univerzitách a dalším aktivitám, které nyní plánujeme pro ČR. Chceme se zaměřit nejen na startupy, ale obecně české podnikatele, u kterých vidíme potřebu po vzdělání, inspiraci a propojení s relevantními subjekty v podnikatelském ekosystému.

Co znamená název Startup Disrupt?

Vnímám, že to není jen o tom mít startup jako firmu, ale hlavně pomocí startupu přicházet s technologiemi a inovacemi, které posouvají dosud zažité procesy, produkty, služby a nějakým způsobem je transformují či disruptují. Disrupce v tomto spojení pro nás v týmu znamená přinášet určitou inovaci nebo souhrn inovací do již existujícího a “zkostnatělého” prostředí ve velmi krátkém čase. Jednoduše nebát se dělat věci jinak, rušit zažité hranice a status quo.

Jaké máte momentálně se Startup Disruptem plány?

Hlavní mise Startup Disruptu je o tom, že chceme vzdělávat a podporovat podnikatele, zakladatele startupů, technologické inovátory a další. Chceme šířit povědomí o této platformě, která umožňuje spojení s úspěšnými podnikateli a propojování na ostatní části podnikatelského ekosystému přes investory, korporace, malé a střední podniky. Na lidech, se kterými se potkáváme, a jejich projektech je vidět, že to dává smysl. Pomáháme jim shánět lidi do týmu, pomáháme jim s pilotními projekty do korporací. Máme pobočku v Praze a momentálně také stabilizujeme tým v Brně. Plánujeme akce i v dalších městech po ČR a hledáme lidi, kteří si převezmou tu myšlenku a stanou se nositeli pro lokální komunitu. Chtěl bych, aby o tomto způsobu vědělo víc lidí. Aby viděli, že neděláme jen akce, ale že jsou za tím reálné kroky. Plánujeme nyní i virtuální akce, mentoringové programy a další aktivity budeme postupně zveřejňovat.

A dlouhodobé cíle? 

Co se týče dlouhodobějších cílů, vykopli jsme se Sarou Boutall první iteraci Innovation Disrupt House. Je to víceméně míněno jako „nadstavba“ Startup Disruptu, kterou drží nad zemí nejen pilíř startupů a podnikatelské komunity, ale taky „Education Disrupt“ a „Government Disrupt“. Máme velkou radost, protože zájem o to stát se partnerem v rámci těchto třech „fast tracks“ je obrovský, a těšíme se, až to plně rozjedeme v průběhu roku. Vlastně to bereme tak, že k disrupci společnosti je potřeba přistupovat multi oborově, a to provázání státu, vzdělávání, a podnikání toto krásně umožňuje. Vtipné je, že ten nápad vlastně sám o sobě vznikl velmi „disruptivně „. Se Sarou jsme se potkali v rámci české startup komunity, dvakrát se sešli, a IDH byl na světě. Těšíme se, co z toho vzejde!

Patrik Juránek je zakladatelem Startup Disrupt, platformy pro startupy, technologické inovátory a další podnikatele. V roce 2016 spoluzakládal společnost Startup Grind Czech Republic jako součást globální komunity a vybudoval zde komunitu s více než 3000 podnikateli. Je také externím konzultantem pro globální technologie, e-commerce společnosti a zakládajícím členem LXVI Ventures.
Patrik začal svou kariéru v KPMG jako konzultant v telekomunikačním a manažerském poradenství. Od té doby vstoupil do několika technologických startupů, kde byl zodpovědný za prodej a řízení projektů. Nakonec vybudoval vlastní e-commerce startup, ve kterém uvedl na český trh nové inovativní americké výrobky (odešel z něj v roce 2015).

Newsletter