Šéf Toyoty Peleška: Běžná auta zdraží, hybridy naopak zlevňují

Cena hybridních aut se už blíží úrovni vozů s konvenčním spalovacím motorem. A to jak díky zlevňování hybridů, tak i zdražování běžných aut, které musí plnit stále přísnější emisní limity. Na rozdíl od elektromobilů k hybridům navíc nepotřebujete infrastrukturu dobíječek, říká v rozhovoru pro server Roklen24 šéf českého zastoupení Toyoty a Lexus Martin Peleška.

Jaké bylo vaše první auto a v jakém jezdíte nyní?

Mým prvním vozem byl legendární Trabant, byla to odměna za zvládnutí maturitní zkoušky. Dnes pravidelně střídám a „testuji“ všechny naše modely obou značek. Nikdy mě to nepřestane bavit a zároveň překvapovat. Mým srdečním modelem je Toyota Land Cruiser, se kterou si člověk užije hodně zábavy i dobrodružství, přitom jde i o velmi bezpečné a spolehlivé auto do běžného provozu.

Jak se zatím koronavirus podepsal na prodejích automobilů?

Podle posledních čísel za leden až duben prodeje osobních a lehkých užitkových aut klesly celkem o 26 procent. V samotném dubnu, kdy byly po většinu měsíce vládou uzavřené showroomy, byl propad o více než 50 procent. Vedle administrativních omezení v prodeji i výrobě aut se epidemie odrazila ve snížené spotřebitelské poptávce, kterou bude potřeba znovu oživit. Celkově za letošní rok očekávám razantní pokles trhu o 20 až 30 procent na 180 000 až 200 000 prodaných nových osobních aut. To je ale pouze odhad, výsledek může být ještě pesimističtější. Toyota registrovala od ledna na českém trhu 2933 vozů, a posunula se tak z loňského osmého na celkové čtvrté místo na trhu.

Jak koronavirus ovlivní cenu aut?

Po znovuotevření showroomů přišla sice řada značek včetně Toyoty s akčními nabídkami, které mají podpořit zájem o nákup aut, ale kvůli epidemii citelně oslabila česká koruna vůči euru i dolaru. V současnosti se jedno euro prodává o více než dvě koruny dráž než před krizí a to se každopádně v cenách promítne. Ke zvyšování cen ale docházelo již od začátku roku bez ohledu na nastupující epidemii.

Zpozdí se kvůli pandemii koronaviru dodávky aut?

Pandemie znamenala přerušení výroby, ale i logistických řetězců od subdodavatelů v naprosté většině automobilek v Evropě, ale i Asii nebo USA. Tento výpadek a následný postupný náběh výroby budou mít přechodný vliv na prodloužení dodacích lhůt u nově objednávaných aut. To se u nás aktuálně pohybuje v řádu přibližně dvou měsíců.

Pandemie přinesla masivní nástup online. Jak to bude vypadat v případě automobilů?

Rozšíření služeb na internetu se ukázal jako další nástroj pro výběr vozu a mezikrok v prodejním řetězci před návštěvou showroomu. Nicméně zákaznickou zkušenost dokáže zprostředkovat jen částečně a na konci bude ve většině případů stejně návštěva dealera a zkušební jízda. My jsme během pandemie spustili unikátní virtuální showroom, kde potenciální zákazník na internetu vyplní formulář, dealer se mu následně během pár minut ozve zpátky, domluví si s ním formu videohovoru a následuje virtuální prohlídka vozů a diskuse se zákazníkem.

Jak podle Vás pandemie koronaviru mění zákaznické návyky?

Jak již bylo zmíněno, pandemie urychlila nástup on-line nástrojů. Lidé ještě více hledají a vybírají auta na internetu a na sociálních sítích. Dotazují se prostřednictvím elektronických komunikačních nástrojů a k prodejci jdou, až když jsou už skoro rozhodnuti a mají jasnou představu. To si vyžaduje změny i na straně prodejců, kteří musí být stále on-line na příjmu, schopni rychle zareagovat.

Je budoucnost podle Toyoty ve vodíku? Toyotu Mirai jsem viděl zatím jen vystavenou na různých akcích, ne na českých silnicích.

Vodík je vedle hybridních pohonů jednou z cest, ve které Toyota vidí budoucnost mobility. Toyota jako první přišla s modelem Mirai, jako prvním sériovým autem s vodíkovými články a dále tuto platformu rozvíjí. Letos přijde na trh Mirai již v druhé generaci. Dalším důležitým krokem u vodíkových aut infrastruktura, tedy začátek budování a nárůst počtu čerpacích stanic. To je i důvod, proč jste na českých silnicích dosud Mirai neviděl.

V Česku zatím není plnička na vodík. Kdy by mohla být?

Mělo by to být v letošním roce. Je otázka, jestli s těmito plány trochu nezahýbe koronavirová epidemie. Nicméně nejméně tři nebo čtyři plnicí stanice jsou v různém stádiu přípravy.

Máte k dispozici profil majitele hybridního auta? Dá se říct, že existuje určitá skupina lidí, které má o tyto vozy největší zájem?

Dnes už hybridy nejsou záležitostí technologických nadšenců a ekologů, jako tomu bylo v úplných počátcích. Můžeme říct, že jejich obliba stoupá napříč zákaznickým spektrem, ať už se jedná o soukromé nebo firemní zákazníky. Klíčová je zde osobní zkušenost – jakmile si člověk hybrid vyzkouší v praxi, tak převažuje nadšení z komfortní, tiché a úsporné jízdy. Zejména ve městě v dopravních zácpách mluví řada zákazníků o uklidňujícím efektu hybridního pohonu.

Jak se podle Vás v následujících letech bude vyvíjet cena automobilů s hybridním pohonem?

Cena se již nyní blíží úrovni vozů s konvenčním spalovacím motorem. A to jak díky zlevňování hybridů, tak i zdražování běžných aut, které musí plnit stále přísnější emisní limity. Už v tuto chvíli jsou ale hybridní vozy v ceně srovnatelné s cenou za dieselovou variantu vozu s automatickou převodovkou.

Kdy budou podle Vás jezdit v Česku zcela běžně samořiditelná auta? A budou to také Toyoty? Bude tento přechod pozvolný?

Zavedení samořiditelných aut je v současnosti otázkou dalšího technického vývoje a pokroku nutně doprovázeným změnami legislativy a stanovení pravidel. V současnosti jsou na trhu vozy, které již do jisté míry autonomní jízdu umožňují, umí auto udržet v jízdním pruhu, udržet odstup od jiných vozů nebo zabrzdit před překážkou. Plnou odpovědnost má ale stále řidič. Je to složitá otázka a vyřešení všech aspektů, včetně těch technických, bude ještě několik let trvat. Překotný vývoj a ignorace bezpečnostních pravidel může tomuto sektoru uškodit. Ve větší míře odhaduji rozšíření plně autonomních vozů až v horizontu přelomu desetiletí. A co se týče naší společnosti, ta je ve vývoji autonomních vozů na špičce. Proto vidíme nástup autonomních aut velice realisticky. Je určitě velice blízko, ale je nutné k tomuto tématu přistupovat s respektem.

Jaký je nyní poměr vyráběných automobilů Toyota? Tedy spalovací motory, tak hybridy a elektromotory?

Hybridy již v současnosti tvoří polovinu prodejů Toyoty v Evropě, v ČR je to nyní 40 procent a procento se stále zvyšuje. Tomu odpovídá i jejich podíl na výrobě. Čisté elektromobily tvoří celosvětově stále jen velmi malou část produkce a ačkoliv se do budoucna jejich podíl bude zřejmě zvyšovat, naším hlavním programem je hybridní technologie. Pomáhá splňovat stanovené emisní limity s uživatelským pohodlím konvenčního vozu bez nutnosti dobíjení a budování infrastruktury.

Martin Peleška začal automobilovou kariéru v roce 1999 ve Ford Motor Company, kde působil na mnoha různých pozicích v oblasti poprodejních služeb, prodeje, fleetu a rozvoje dealerské sítě.
Od roku 2006 působí v zastoupení značky Toyota a Lexus, kde začal jako prodejní manažer. V letech 2009-2012 pracoval v evropské centrále Toyota Motor Europe v Bruselu, kde měl na starosti plánování prodeje a výroby a následně také cenotvorbu vybraných modelů. Po návratu v roce 2012 se stal prodejním a marketingovým ředitelem Toyota Motor Czech s. r. o. a s přechodem na Toyota Central Europe byl jmenován Country Directorem pro obě značky (Toyota a Lexus) na českém trhu.
Je ženatý a má dvě děti. Jeho hlavní zálibou je rodina, v létě chodí rád po horách a jezdí na koloběžce. V zimě rád lyžuje. Pravidelný relax si dopřává ráno před prací díky bootcampu – intenzivnímu kruhovému cvičení, po kterém se cítí ve skvělé fyzické i psychické kondici.

Newsletter