Sv. Valentýn a lov na zamilované hlupáky

Jak Robert Shiller a George Akerlof píší ve své knize s příznačným názvem „Jak se loví hlupáci“ (Phishing for Phools), kdo chce v moderním kapitalismu vydělat spousty peněz, musí na to jít přesně touto cestou – lovením hlupáků. Takovým hlupákem se přitom občas stává každý z nás, kdo – slovy Shillera a Akerlofa – poslouchá nikoli svůj mozek, ale opici, co mu sedí na rameni.

Taková situace, kdy na nás útočí ona opice, nastává například tehdy, když vypravujeme pohřeb. Ať vám v této situaci naúčtuje kdokoliv cokoliv, opice na rameni říká: „Zaplaťte to, nebo by si o vás mohl někdo říct, že snad nemáte dostatečnou úctu k mrtvým.“ Stejná opice vám však vyleze na rameno i v den svatého Valentýna, kdy vám zase radí, že by bylo nevhodné šetřit na oslavě něčeho tak vzácného, jako je intimní souznění mezi dvěma lidmi.

Jak Santa Claus destruuje ekonomický blahobyt

A tak je svátek svatého Valentýna nejen oslavou lásek, z nichž se drtivá většina dříve nebo později rozpadne, ale i žní maloobchodních prodejců, v jejichž prospěch pracuje opice sídlící na bedrech zamilovaných. Tu samozřejmě neváhají prodejci patřičně využít a napálit ceny pěkně vysoko, jelikož lidé s růžovými brýlemi si takových přízemních věcí, jako kolik něco stojí, zkrátka nevšímají. Jak uvádí server wiki.debtcc.com na základě amerických dat, jakmile kalendář začne hlásit „February“, ceny šperků a květin rázem vyrostou klidně o polovinu. Náhoda?

Svátek svatého Valentýna lze tedy nazvat také svátkem spotřebitelského hýření, plýtvání a utrácení. Důkazem toho budiž následující statistiky ze Spojených států za rok 2016, které shromáždil server Fundivo.

  • V roce 2016 utratili Američané za valentýnské dárky 19,7 miliardy dolarů. Ještě v roce 2004 to přitom bylo „jen“ 12,79 miliardy dolarů.
  • Nejvíce se utratilo za šperky (4,5 miliardy dolarů), dále pak za oblečení (2 miliardy dolarů), dárkové poukazy (1,68 miliardy dolarů) a za sladkosti (1,76 miliardy dolarů).
  • Zatímco v roce 2007 utratil průměrný Američan (muž) za Valentýna 156 dolarů, v roce 2016 už to bylo 196 dolarů. U průměrné americké ženy se pak tato částka zvýšila z 85 na 100 dolarů.
  • Nejvíce v průměru utráceli lidé ve věku mezi 25 a 34, a to 234 dolarů.
  • Za valentýnské večeře se utratilo 4,4 miliardy dolarů, za květiny, které jsou přirozeně nutností, pak 1,98 miliardy dolarů.

Jak pak uvádí Fundivo, svátek svatého Valentýna přitom uznává a slaví jen zhruba 55 % Američanů. Jelikož jsou tedy uváděná čísla průměrná, těchto 55 % vlastně utratí téměř dvojnásobek uvedené sumy. A čeho jsou ještě lidé schopni? Jak uvádí server Business2Community.com, v roce 2014 utratili Američané 700 milionů dolarů za valentýnské dárky pro své zvířecí mazlíčky.

Love & Economics: Jak vyznávají lásku ekonomové?

 

 

Newsletter