Seznamte se s budoucností bankovnictví. Toto je Váš nový asistent

Zdá se, že pokládání otázek ohledně bankovního účtu svému mobilnímu asistentovi se stane realitou dříve, než si myslíte. Samsung nedávno uzavřel spolupráci se třemi největšími jihokorejskými bankami s cílem realizace používání hlasových příkazů v bankovnictví.

Bixby je název aplikace nainstalované v mobilním telefonu Samsung Galaxy S8, která umí provádět finanční transakce hlasovým příkazem skrz Samsung Pay a Samsung Pass, což je obdoba Touch ID od Applu. Tento koncept se podobá spolupráci Amazonu s bankou Capital One, která byla uzavřena v loňském roce. Díky tomu bylo zákazníkům této společnosti umožněno zkontrolovat si stav účtu, proběhlé transakce, a dokonce i platit účty jen skrz mluvení na asistenta Alexu.

Rozšíření osobních a domácích asistentů by pro banky znamenalo výrazné ušetření díky přiživování se na aplikacích jako Alexa, Siri nebo Bixby, neboť tyto technologie pro hlasové bankovnictví jsou již zabudované do smarthphonů.

 „Je v zájmu každé banky prosazovat služby, které pomohou redukovat lidskou práci a náklady,“ uvedl serveru Mashable Chia Tek Yew, ředitel finančního poradenství v KPMG Singapur. „V domácnostech bude zase nabídnut výběr několika pohodlných domácích asistentů jako Amazon Echo, Google Home a AppleHomePod,“ míní Chia. „Lidé tak budou moci nakupovat a provádět transakce jen díky hlasu.“

Regulační orgány pravděpodobně nemají šanci zatlačit hlasem aktivované bankovnictví zpět do pozadí, řekl Michael Yeo, manažer průzkumu trhu singapurské společnosti IDC. „Budeme určitě pokračovat v rozvoji nových technologií, které se uchylují směrem k hlasovému ovládání,“ dodal. „Viděli jsme již příklady v Číně a Singapuru, které ukazují, že hlasové příkazy plateb fungují.“

Hlasem aktivované bankovnictví není ale rozšířené pouze v Číně nebo Singapuru, řekl Chia a dodává, že v některých zemích banky také využívají hlasového asistenta pro provádění určitých bankovních úkonů. Například španělská banka Santander nabízí mobilní aplikaci, díky které mohou zákazníci provádět bankovní příkazy prostřednictvím hlasu.

Vaše oči v centru toho všeho

Nedávný rozvoj technologií také ukazuje, že by biometrické skenování mohlo hrát rovněž jednu z hlavních rolí v hlasem ovládaném bankovnictví. 

Tak, jako udělal Apple z Touch ID něco, co teď musí mít každý smartphone,  obdobně stěžejní bude biometrická autentizace pro hlasově ovládané bankovnictví. Je pravděpodobné, že se uchytí skenování duhovky. Povídá se, že nový iPhone 8 bude mít dokonce přední 3D kamerový systém, který umožní odemčení telefonu právě díky rozpoznání duhovky. V tomto ohledu by se tedy podobal Samsungu S8 a jeho skeneru.

Jedná se o určitě jistější zabezpečení, než má spolupráce Amazonu s Capital One. Zde musí uživatelé pouze zadat PIN. „Technologie skenerů duhovek a rozpoznání otiskem prstů jsou daleko za existujícími metodami, jako jsou hesla, která jsou používána u většiny bank,“ říká Yeo. 

Antony Eldridge, vedoucí finančních služeb a technologií společnosti PwC v Singapuru, říká, že skeny duhovek a otisků prstů jsou mnohem bezpečnější, neboť je těžší je zfalšovat. „Tyto metody se zdají být přijatelnější jak pro veřejnost, tak pro úřady,“ uvedl Eldridge

Stále ale bankovní bezpečnostní standardy vydané regulačními orgány jako Evropský bankovní úřad a FFIEC požadují více faktorovou autentizaci pro bankovní transakce.   

Více faktorová autentizace obsahuje více než jednu z těchto tří částí:

  1.     Něco, co jste – otisk prstů nebo duhovka
  2.     Něco, co máte – fyzický předmět jako kreditní karta, telefon
  3.     Něco, co znáte – heslo

Takže i když by banky zavedly biometrické prvky do dvoufaktorového rámce, nezměnil by se celý postup autentizace, protože třeba heslo by i nadále zůstalo, uvádí Yeo.

 „Základem dvoufaktorové autentizace je potvrzení jiným prostředkem“ dodal. „Pokud je ale Vaše identita svázána s Vaším telefonem (jako u Samsung Pass, ve kterém může být každé zařízení naprogramováno na rozpoznání pouze jednoho páru duhovek), pak to může být považováno za dvoufaktorovou identifikaci“, řekl Chia. 

Když finanční průmysl učinil kroky k integraci bankovnictví s osobními a domácími asistenty, jsou nyní očekávány další aktualizace. Spolupráce Amazonu s Capital One přišla v březnu roku 2016 a určitě přijdou i další.

 „Pokud se hlasem aktivované bankovnictví chytne, záleží na tom, jak všudypřítomní budou osobní asistenti. Je možné, že zůstanou pouhou volbou, neboť někdo nejspíš tento prvek nikdy nevyužije,“ říká Yeo. „Mnohým stále připadá trapné používat Siri nebo Google Asistent pomocí hlasu,“ dodává nakonec. ​​​

Newsletter