Martiš (Innovatrics): Pokud bude Apple Face ID „fail“, ublíží nám to

S příchodem nového iPhonu X bude technologie obličejového rozpoznávání pod silným drobnohledem. Vzroste její obliba? Podle Petera Martiše z Innovatrics ano. Rozpoznání obličeje patří podle něj mezi nejlepší technologie, kterými firma Innovatrics disponuje a se kterou je připravena expandovat. Od té u Applu se však liší. Jak? To prozradil v rozhovoru pro Roklen24.

Na koho je Vaše technologie cílená?

Na bankovní klienty, kteří používají mobilní aplikace pro internetové bankovnictví a chtějí si zjednodušit přihlášení i zvýšit bezpečnost. Pointa technologie je v tom, že koncoví zákazníci nepotřebují heslo.

A jak je to v takovém případě s bankovnictvím přes stolní počítače a laptopy?

Pokud má desktop kameru, tak je implementace možná a použitelná. Mainstream je však přístup z mobilů. Mobilní zařízení představují 80 procent, kde se tvarová biometrie využívá, pouze 20 procent jsou tablety a počítače. Technologii je ale možné použít i u bankomatů, kde jsou už v dnešní době instalovány kamery, nebo minimálně zkontrolují, jestli automat vidí živou tvář. To může pomoci v případě krádeže, protože zloději karet si většinou obličej zakrývají.

Jaký je rozdíl mezi Vaší technologií a tou, kterou představil Apple v novém iPhonu X?

Náš algoritmus bude zabudován v aplikacích našich zákazníků, tedy bank a dalších retail firem. Technologie Applu je vlastně nativní aplikace, která je zabudována přímo v jejich zařízení uvnitř operačního systému. Apple rozhodne, jestli je člověk před přední kamerou ten pravý, nebo ne. Ověření tedy dělá Apple a ne firma, která poskytla technologii pro aplikaci v telefonu. Nikdo kromě Applu však netuší, jak jejich technologie Touch ID ani Face ID funguje.

A vaše aplikace?

Naše technologie je od začátku v rukách vývojáře aplikace. Má tedy technologii pod kontrolou. Naše technologie je k dispozici pro všechny platformy. Stačí obyčejný fotoaparát v telefonu, není potřeba 3D kamera, kterou disponuje iPhone X. Může být využita i v levných mobilních telefonech s horší kvalitou fotoaparátu.

Jaký je Váš rozsah, co se týče cílových trhů?

V zásadě pokrýváme celý svět. Zastoupení máme úplně na všech kontinentech. Poptávka po technologii je obrovská.

Kde vnímáte, že jsou lidé po nové technologii nejvíce hladoví?

Co se týče našeho segmentu, tak možná překvapivě střední Evropa. Na Slovensku a v Polsku rádi experimentují. Ve Spojených státech pak berou rozpoznávání obličeje jako ověřenou technologii. Hodně se do tohoto segmentu se zapojuje Asie – Singapur, Jižní Korea, Čína i Vietnam, jedná se o dominový efekt.

A jaká je konkurence?

Firem, kterých se touto technologií aktivně zabývají, jsou desítky, možná i stovky. Ty, co mají použitelnou technologii, jak z hlediska mobility a přesnosti, je asi 15. Nejpřesnější algoritmus vyvinuli v Číně. To tvrdí nezávislý benchmark NIST, kde je naše technologie na třetím místě, na druhém místě se nachází technologie ruské firmy.

Uvažujete i o proniknutí mimo bankovní sektor?

Ano a už se to běžně děje. Například poskytujeme technologii pro rozpoznání návštěvníků určitého místa. Kamera rozpozná obličej člověka a porovná jej s watchlistem, kde má osoba například zakázaný přístup. Popřípadě počítání unikátních návštěvníků. Jsme schopni rozpoznat věk a pohlaví, takže náš zákazník může mít užitečné demografické statistiky. Typičtí zákazníci mimo bankovnictví jsou například kasína nebo obchodní domy. Další z možností je využití v automobilech. Spolupracujeme s německým výrobcem aut, který pomocí naší technologie může rozpoznat, jestli se člověk dívá na cestu, popřípadě jestli se mu z únavy nezavřou oči.

Jak bude úspěch a popularita této technologie záležet na tom, jak se ji Applu podaří uvést na trh ve velkém měřítku?

Pokud by byl Face ID Applu „fail“, tak nám to asi velmi ublíží. A taky naopak, pokud bude úspěchem, tak nám to v našem rozvoji pomůže. Nicméně i bez Face ID má rozpoznávání obličeje budoucnost.  Apple nám pomáhá, ale i bez něho jsme schopni být úspěšní.

Newsletter