Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0700 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna se obchoduje v pásmu 25,20 až 25,25 za euro.

Porady s Elonem Muskem. O čem mluvil s českým designérem?

Tesla chce do konce roku přejet z jednoho pobřeží USA na druhé – plně autonomně. Tím chtějí dokázat, že je to možné a že to funguje. Už jsem si objednal novou Teslu Model 3. Nemůžu se dočkat, až budu mít autopilota, řekl pro Roklen24 Otto Fabri, který se v posledních letech podílel na stavbě designu Muskovy Tesly Modelu S. V současné době působí ve startupu Faraday Future.

Co nás ve světě aut v budoucnu – designově i technologicky – čeká, řekněme v nadcházející dekádě?

Technologicky nás čekají samoříditelná auta, která přijdou ještě možná dříve než auta elektrická. A to z toho důvodu, že aut na silnicích je hodně. Jejich počet se blíží dvěma miliardám. Elektrická auta se začínají vyrábět čím dál tím masověji, ale obměna vozového parku potrvá přibližně 15 let, než bude elektrických aut alespoň polovina. Ale autonomita se dá implementovat už do stávajících spalovacích aut. Spousta automobilek na tom pracuje, a nejen automobilek.

Myslíte Google a Apple?

Také. Tesla má v tuto chvíli plně autonomní auto, Ford, BMW, Mercedes a další automobilky stejně tak. Pak jsou tady IT firmy, který vyvíjejí elektroniku a čipy. Dále softwarové firmy, to nejdůležitější v autonomním autě je databáze dat. Tato auta totiž neustále sbírají data z různých senzorů. Databáze se neustále vyhodnocuje, musí se tam postavit umělá inteligence, nějaké algoritmy a ty naprogramovat.

Jaké jsou největší překážky toho, aby autopilot nebyl pouze v beta verzi?

Nejsložitější je autonomní auto řídit při středních rychlostech ve městě, kolem 50 km/h, kde se pohybují další dopravní prostředky, chodci, cyklisté. Zkrátka jsou tam prvky, které vás mohou překvapit. Ale když autopilot jede třeba jen 20 km/h, je schopný zastavit v podstatě na místě. Autonomita při malých rychlostech je o hodně jednodušší. Při vysokých rychlostech na dálnici zase nehrozí, že byste potkali chodce nebo cyklistu, nejsou tam křižovatky, semafory – tam autopilot také docela dobře funguje. Je tedy hodně důležité, aby auto mělo kvalitní algoritmus a obrovskou databázi, která se bude správně vyhodnocovat.

Tesla chce do konce roku přejet z jednoho pobřeží USA na druhé – plně autonomně. Tím chtějí dokázat, že je to možné a že to funguje. Pak už se bude čekat jenom na regulátory a příslušné zákony, které vše podchytí. Ale jak říkám, u zvládnutí plné automobility, bude z časového hlediska trvat déle, než se nasbírají potřebná data a vše se vyhodnotí.

Když se zaměřím na Vaši specializaci, kterou je design, jaký model Tesly se vám líbí nejvíce?

Ještě jsem neviděl Model 3. Už jsem si ho objednal, ale ještě jsem ho neviděl. Zatím se prodává jenom pro zaměstnance, ale byl jsem jeden z prvních, kdo si ho objednal, čekám ho do konce roku.

A co jiné modely? Jezdil jste v jich často?

Ano, v Modelu S a X jsem najel nespočet kilometrů, pracoval jsem na jejich vývoji. Takže trasu mezi Los Angeles a San Franciscem jsem jel v Tesle mnohokrát.

Jaký jste měl pocit, když jste poprvé zapnul autopilota?

Řeknu vám to takhle, už se nemůžu dočkat, až autopilota budu mít. Když jsem žil v Evropě, což už je pár let, provoz tady nebyl tak velký, strašně rád jsem tady jezdil. Od té doby, co bydlím ve Spojených státech, hlavně ve velkých městech – San Francisco nebo Los Angeles a další, si přeji, abych už autonomní auto měl, či alespoň částečně autonomní, abych se řízení nemusel věnovat aspoň na dálnicích. Opravdu není vůbec příjemné se v USA přemisťovat z bodu A do bodu B.

Dá se nějakým způsobem kvantifikovat, jak důležitý je design pro prodej auta?

Asi nejlépe to vyjádřil Elon Musk na jednom z našich prvních meetingů, když jsem začínal pracovat v Tesle. Říkal, že exteriér auta naláká zákazníky do autosalonu – třeba i do toho virtuálního. Design má vzbudit emoce, nalákat zákazníka, aby se přišel podívat blíže. Design interiéru má auto prodat. Zákazník si do vozu sedne a uvědomí si, že se v něm cítí dobře. Takže na prodej produktu má design určitě důležitý vliv.

Můžeme se bavit také o tom, jak to bude za pár let s interiérem, v budoucnu bude auto úplně jiný dopravní prostředek, než je dnes. Dnešní auta jsou, ať už doopravdy nebo jen na oko, auta pro řidiče, ale budoucnost je o komunikaci. Většina lidí, která dnes používá auta ve velkých městech, se potřebuje dostat z bodu A do bodu B, a to co nejbezpečněji, nejrychleji, nejefektivněji. To dnešní spalovací auta, která musíte řídit volantem, nesplňují.

Otto Fabri absolvoval Strojní fakultu ČVUT, obor Výrobní a inovační inženýrství. Podílel se na vývoji hybridu Volkswagen Jetta v Mexiku, následně pracoval pro Teslu Motors Elona Muska, kde byl součástí vývojového týmu. Nyní pracuje ve startupu Faraday Future v Los Angeles, který se snaží sestrojit elektromobil dostupný pro širokou veřejnost.

 

Newsletter