Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0700 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna se obchoduje v pásmu 25,20 až 25,25 za euro.

Přes dva biliony důvodů, proč Tesla nebude vládnout světu

Většina lidí patrně netuší, proč jsou na klasické počítačové klávesnici tak zdánlivě nelogicky uspořádaná písmena. Proč nejsou třeba podle abecedy? Někdo to tak kdysi dávno navrhl, protože byl přesvědčen, že to bude pohodlné. A lidem to skutečně pohodlné je; přinejmenším proto, že si na to už zvykli. Kdyby najednou nějaká firma začala prodávat klávesnice s jinak seřazenými písmeny, asi by moc úspěšná nebyla.

Říká se tomu síťový efekt. Jakmile je již nějaká technologie zavedená, jsou s ní spojené návyky či je na ní vybudovaná infrastruktura. Je tedy velmi složité ji „porazit“, jelikož její výměna za novou – třebaže za mnohem lepší – by byla až příliš nákladná. Stejné je to například se zásuvkami, ale rovněž i s angličtinou jakožto univerzálním světovým jazykem.

A jak upozornil server Bloomberg, síťový efekt může být značným problémem také pro Elona Muska, jeho Teslu a elektromobily. Při svých projevech sice americký miliardář svými futuristickými vizemi a technologickým optimismem vůbec nešetří, avšak reálná fakta a data hovoří spíše proti němu. I navzdory štědrému systému dotací zůstává cena elektromobilů pro běžného smrtelníka stále příliš vysoká. A to není jediný problém; jak vyplývá z analýzy Morgan Stanley, o které informoval server Bloomberg, náklady na dodatečnou infrastrukturu spojenou se zavedením elektromobilů by dosáhly enormních 2,7 bilionu dolarů, které by měly poskytnout vlády.

Přežijí elektromobily i bez dotací? Velká výzva nejen před Teslou

Tato suma zahrnuje náklady na výstavbu nového ekosystému pro elektromobily, kam patří například vybudování nabíjecích stanic, které by dokázaly obsloužit 526 milionů elektromobilů. Tento odhad vychází z prognózy počtu elektrických aut v roce 2040. K tomu analytici Morgan Stanley dodávají, že bude potřeba koordinace veřejného a soukromého financování.

Zdá se tedy, že společnost Tesla, která si takřka každý rok připisuje nikoli nevýznamnou ztrátu (zato její podíl na trhu poměrně nevýznamný je), si tak bude muset na svou velkou slávu ještě počkat. Jak však predikuje Morgan Stanley, nejslibnějším regionem se pro výrobce elektromobilů jeví Čína, kde by mělo být do roku 2040 učiněno až 34 % globálních výdajů na související investice.

Bublina jménem Tesla: Jde o Ponziho schéma?

Newsletter