Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0700 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna zpět pod 25,20 za euro.

Konzumerismus na vzestupu. Číňané utrácejí jako šílení

Po třech desetiletích ohromného hospodářského rozkvětu Čína pomalu přestává být jen levnou zásobárnou pracovní síly pro nadnárodní firmy a továrnou pro potěšení západního spotřebitele. Roste zde silná střední síla, která má chuť a hlavně peníze na to, aby si mohla života užívat plnými doušky. Historie se opakuje a stejně jako tehdy na Západě, i zemi rudého draka nyní ovládl konzumerismus, a to v celé své kráse.

Jak podotýká server Stansberry Churchouse, Čína nyní v mnohém připomíná Spojené státy před půl stoletím. Stejně jako tehdy USA, dnes je Čína přední průmyslovou a ekonomickou silou, která tvoří výrobní centrum světa. Srovnatelné HDP na hlavu je nyní v Číně takové jako ve Spojených státech v roce 1976.

Čínská města jsou jako celé země. Ale za jakou cenu?

V rozvíjející ekonomice se však dynamický ekonomický růst musí dříve nebo později promítnout do růstu disponibilních příjmů, a začíná tedy vysokým tempem růst i spotřeba. A stejně jako tehdy ta americká, i čínská vláda nyní nabádá tamní střední třídu, aby se nebála takzvaně vyhodit si z kopýtka. Jak uvádí Business Insider, podle odhadu Boston Consulting Group (BCG) by čínská spotřeba měla mezi léty 2015 a 2020 vzrůst o 55 %, což je nejvíce z hlavních světových ekonomik. Na grafu je zobrazena spotřeba domácností v bilionech USD ve vybraných zemích, přičemž červené sloupečky značí hodnoty z roku 2015 a černé očekávaný nárůst v letech 2015 až 2020.

Čína? Dluhy, kam se podíváš…Soudruzi to ale vyřeší

V souvislosti s čínským hospodářským zázrakem je často upozorňováno na to, že k němu částečně došlo na úkor enormního růstu dluhu.Vysoké zadlužení se však týká zejména čínského korporátního sektoru (především pak státních podniků). Jak dále uvádí Business Insider na základě dat BCG, čínské zadlužení domácností k poměru k HDP je „pouhých“ 40 %, což je oproti USA a Velké Británii s 87 % a průměru EU ve výši 59 % relativně malé číslo.

Utrácení čínských spotřebitelů tak může směle růst, a to hned dvěma kanály – jak prostřednictvím růstu disponibilních příjmů, tak případně i růstem zadlužení. Jak ukazuje server Statista, to lze ilustrovat i na tom, jak rapidně za poslední roky vzrostl objem internetových nákupů přes platformy Alibaba o „Singles´ Day“, což je čínský nákupní svátek, kdy Číňané utrácením oslavují, že jsou single. Jak ukazuje graf, čínský Singles´ Day hravě strčí do kapsy americký Černý pátek či Cyber Monday, což je pondělí, jež následuje po Dni díkůvzdání, který se tradičně nese v duchu nakupování.

Internetový gigant je větší než malá země. Víte o koho jde?

Newsletter