Zlato a úroky? Častý omyl drobného investora

Často se setkávám s názorem, že úrokové sazby a zlato „jdou proti sobě“. To znamená, že když dochází ke zvyšování úrokových sazeb, tak cena zlata klesá, protože při růstu sazeb je výhodnější držet dluhopisy. Analogicky při snižování úrokových sazeb cena zlata naopak roste. Zní to logicky, ale u samotných nominálních úrokových sazeb toto neplatí vůbec.

Stačí se podívat na graf, který ukazuje vývoj ceny zlata v USD (červená linka) a vývoj základní úrokové sazby stanovené americkou centrální bankou (modrá linka). Z grafu je patrné, že negativní závislost mezi cenou zlata a vývojem sazeb téměř neexistuje. Spíše lze z grafu pozorovat pozitivní závislost, kdy cena zlata roste spolu s růstem úrokových sazeb.

V případě ceny zlata musíme totiž brát v úvahu i inflaci a na to především drobní investoři často zapomínají. Očistíme-li nominální výnos desetiletých amerických státních dluhopisů o inflaci – viz zelená linka na grafu č. 2 – tak se k inverznímu vztahu již dostáváme. Nicméně v reálném hospodářství neplatí ekonomická teorie za všech okolností. Na cenu zlata působí velmi mnoho faktorů, ale tím nejdůležitějším je onen reálný výnos státních dluhopisů. Obecně lze konstatovat následující:

  1. Zlatu se daří v obdobích:
  1. deflace – meziroční pokles cenové hladiny. Investoři předpokládají, že centrální banky budou provádět monetární expanzi, tj. znehodnocovat hodnotu peněz
  1. hyperinflace – velmi vysoká inflace. V tomto prostředí také dochází ke znehodnocování peněz
  1. stagflace – období s vysokou inflací, kdy je hospodářský růst zároveň nula, nebo dokonce záporný
  1. kdy veřejnost nevěří, že centrální banky jsou schopné kontrolovat hospodářství
  1. stresu spojeného s vysokými dluhy a strachu z neschopnosti státu je splácet, například finanční krize v letech 2008/09
  1. Zlatu se nedaří v obdobích:
  1. desinflace – meziroční pokles růstu inflace
  2. kdy veřejnost věří, že centrální banky jsou schopné kontrolovat hospodářství

Pokulhávající zlato. Napraví ho politická nejistota?

Newsletter