Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna testuje 25,30 za euro.

Apple vydělává na Googlu miliardy. Za co?

Google platí společnosti Apple miliardy dolarů za to, aby jeho vyhledávač byl v iPhonech a iPadech nainstalován jako výchozí. Před třemi lety šlo o 1 miliardu dolarů ročně, letos má jít ale už o miliardy tři. To je pro Apple skutečně mimořádně výhodný obchod. Ale zkrátka zřejmě nepřijde ani Google.

Google, Facebook a spol.: Neohrožená technologická pětka. Nebo ne?

Google a Apple patří mezi pět nejhodnotnějších technologických firem světa, a jsou tedy přímými konkurenty. Nicméně oba mají mezi sebou uzavřenou dohodu o spolupráci, ve které z jedné do druhé tečou miliardy. Aby si udržel postavení nejpoužívanějšího vyhledávače světa, zaplatí Google letos Applu podle odhadů analytika A.M.Sacconaghi Jr. ze společnosti Bernstein, citovaného na CNBC, částku dosahující téměř tři miliardy dolarů. Tento obnos má zajistit, že Apple internetový prohlížeč Safari bude nadále používat Google jako standardní vyhledávač. Boj o tuto pozici se zřejmě zostřil, neboť v roce 2014 za tutéž licenci platil „jen“ jednu miliardu. Obchod je pro Apple značně lukrativní, neboť u poplatků za licenci se jedná z velké části o čisté zisky. A příjmy od Googlu by tak u výrobce iPhonů v letošním roce mohly tvořit pět procent celkového operativního zisku.

Nebojte se chyb, i Google je dělá

Podle Sacconaghiho je však možné i to, že si Google placení tak velkých poplatků rozmyslí. Mohl by totiž dospět k závěru, že jeho vyhledávač je již tak populární, že placenou podporu od Apple nepotřebuje.

Apple drtí Wall Street. Akcie jsou na rekordu

Na druhou stranu je pravdou, že iPhony a iPady se u uživatelů chytrých telefonů a tabletů těší stále velké oblibě a uvedený pakt internetovému vyhledávači přináší miliardy požadavků na vyhledání navíc. Zařízení s iOS mu tak v minulosti generovala až 34 % výnosů z reklamy, přičemž podle aktuálních odhadů by měl výtěžek z vyhledávání přes zařízení Applu činit dokonce 50 %. Vzhledem k tomu, že příjmy z reklamy přímo souvisí s předním postavením Googlu na trhu, k vypovězení tohoto dealu asi i přes rostoucí náklady jen tak nedojde.

Newsletter