Šéf AJO boří mýtus: Auta, fajfky a manželky se nepůjčují

Carsharing je v podobné pozici, jako byli provozovatelé koňských drožek těsně před nástupem aut, hodnotí momentální vývoj segmentu sdílení aut zakladatel společnosti AJO Jaromír Klimek. AJO získalo vloni na podzim na crowdfundingové platformě Fundlift investici tři miliony korun, která byla následně navýšena na pět milionů. Jak se firmě od té doby daří? A jak Češi na sdílení aut vlastně slyší?

Investory carsharing táhne, AJO.cz chce další miliony

Jak se Vašemu projektu od získání investice přes Fundlift daří?

Díky investici přes Fundlift a návazné investici od JIC VENTURES jsme udělali obrovský skok. Naši flotilu jsme z jednotek aut rozšířili na více než třicet a plánujeme koupit další auta. Zahájili jsme provoz v Praze, výrazně jsme expandovali v Brně, máme novou vizuální identitu a značně jsme navýšili naše marketingové aktivity. Za velmi důležitý považuji i support, který jsme posílili personálně i technicky, takže fungujeme nonstop 24/7.

Fundlift a JIC pošlou sdílená auta AJO.cz do dalších českých měst

Komunikujete nějakým způsobem s investory?

Ano, určitě. V červnu jsme měli valnou hromadu, kde jsme se s některými investory z Fundliftu setkali osobně. Představili jsme jim naše loňské výsledky a také průběžné výsledky za rok letošní. Z mnohými z nich jsem se osobně setkal poprvé a byla to příjemná a obohacující zkušenost. Těm, kdo nemohli přijít, jsme výsledky poslali elektronicky.

Stali se z nich vaši fanoušci/zákazníci?

Fanoušci jednoznačně, část z nich se stala i našimi pravidelným zákazníky, což mě obzvláště těší.

Již jste zainvestovali všechny prostředky?

Určitě ne. Mám rád „dlouhou runway“ a jízdu na jistotu. Peníze tedy investujeme průběžně a držíme dostatečnou rezervu, která by nás podržela v situacích, kdy by na trhu došlo k nepředpokládaným turbulencím. Co se týče budoucího financování, tak letos na podzim začneme řešit další investiční kolo, ve kterém budeme hledat investici řádově v desítkách miliónech korun.

Klimek (AJO.cz): České silnice s auty bez řidičů budou do tří let

Co říkáte na momentální vývoj okolo carsharingu?

Růst tohoto trhu dále akceleruje a za obzvláště pozitivní považuji to, že v poslední době mezi veřejností rychle roste povědomí o carsharingu. To je zásadní změna oproti době, kdy jsme začínali a carsharing byl pro českou veřejnost velkou neznámou. Dále osobně vnímám velmi úzké spojení mezi carsharingem a trhem budoucí mobility založené na autonomních autech. 

Carsharing je aktuálně vůči této nové mobilitě v podobné pozici, jako byli provozovatelé drožek tažených koňmi těsně před nástupem aut. Přechod od dopravy poháněné koňmi k dopravě založené na autech neboli na „horseless cars“ přinesl doslova změnu paradigmatu a celé odvětví změnil. Někteří staří hráči v nových podmínkách neuspěli, někteří ano a objevila se také řada hráčů nových. Dnes jsme ve vztahu k autonomním mobilitě založené na „driverless cars“ přesně v tomto přelomovém období. Jsem nadšený, že u toho můžeme být a máme jasnou ambici být jedním z oněch nových hráčů, kteří uspějí.

A celkově na sdílenou ekonomiku v České republice?

Mám radost z toho, že je velmi pestrá a že tady máme prakticky všechny její formy, které jsou ve světě dostupné – sdílení aut, sdílení kol, spolujízda, sdílené ubytování, atd. Některé modely sdílení ale balancují na hraně zákona, což je pro jejich provozovatele velmi rizikové – to pro ně potenciálně likvidační. U carsharingu tento problém nemáme. Nejenže carsharing funguje v naprostém souladu s existující legislativou, ale magistráty nám navíc vychází vstříc, protože si uvědomují jednoznačné přínosy, které carsharing pro města má.

Jaké máte zkušenosti s Čechy jako zákazníky carsharingu?

Na nějaké obecné srovnání se zahraničím si netroufám, mohu mluvit jen za naše zákazníky. Tady je to jasné – jsou skvělí. Samozřejmě, občas se objeví někdo, kdo je problematický, ale mezi stovkami našich klientů jsou to doslova jednotky případů. V poslední době vyšlo v médiích poměrně hodně článků o carsharingu a v návazných diskuzích se vždy sejde řada názorů na to, proč carsharing v Česku nemůže fungovat, proč se auto, fajfka a manželka nepůjčují atd.

Po několika letech provozování carsharingu mám jasno v tom, že ve vhodně nastaveném systému, jsou tyto obavy naprosto liché. Těším se tedy na další vývoj celého trhu a především na naše nové zákazníky.

AJO carsharing nabízí auto jako službu, která je alternativou k vlastnění auta. Obyvatelům velkých měst řešíme potřebu vlastní mobility a problémy s parkováním auta. Jádrem služby je možnost samoobslužného vyzvedávání a vracení aut prostřednictvím mobilu, jejich dostupnost 24/7 a možnost krátkodobých zápůjček (i jen na jednu hodinu). AJO nyní funguje v Praze a Brně, kde má dohromady přes 30 aut. Sdílení aut je pro AJO prvním krokem k poskytování mobility založené na autonomních autech.

Newsletter