Evropské akcie padají, futures amerických rostou. Výnosy rostou na obou stranách Atlanitku, Dolar po krátkém zpevnění k 1,600 za euro obrátil do ztráty. Koruna v zisku pod 25,30 za euro.

Muskův (ne)schválený hyperloop? Z New Yorku do DC za půl hodiny!

Zakladatel společnosti Tesla Elon Musk včera opět potvrdil, že rád dělá velkolepá prohlášení. Na twitteru oznámil, že má od Spojených států „ústně schválenou“ hyperloop trať mezi New York City a Washingtonem D.C. Ačkoliv se jedná o pozoruhodný a nadějný projekt, tak britský server BBC přišel s velkou kritikou jeho sebevědomého prohlášení.

Reportér BBC Dave Lee už Muska dobře zná a nedalo mu to, aby si ověřil, jak Musk k takovému „povolení“ přišel. Už od samotného začátku Muskovo prohlášení vzbudilo poprask téměř ve všech světových médiích. Hyperloop je velmi sledovaná a nadějná technologie budoucnosti, kterou koneckonců vymyslel sám vizionář Musk.

Podle propočtů firmy The Boring Company, která by měla celý projekt zajišťovat by se jednalo mezi dvěma východoamerickými metropolemi o 220 mil dlouhou dráhu, která by přepravila cestující mezi městy pouze za neuvěřitelných 29 minut.

Napraví Musk nenapravitelné? Revoluční změny s nohama na zemi

Podle serverů BBC a Bloomberg mluvčí společnosti žádné konkrétní komentáře ohledně projektu dát nechtěl. Projekt by si vyžádal investici pravděpodobně v řádu miliard dolarů už z důvodu, že by se jednalo o více než dvakrát delší tunel než současně nejdelší Gotthard Base Tunnel, který se nachází v Alpách. Nedávno otevřené prodloužení newyorského metra stálo vybudovat 4,5 miliardy dolarů a to se jednalo jen o dvě míle trati.

Auto jako obývák s truhlíky za okny: Co přinesou samořídící vozy?

Hyperloop by sám o sobě byl megaprojekt, navíc poprvé budovaný. To znamená, že náklady při první výstavbě by byly spíše vyšší než původně očekávané. Jedná se o vysokorychlostní dopravní systém, který využívá magnetickou levitaci v prostředí blízkého vakuu. Musk koncept poprvé představil v roce 2013 a poskytl svoji vizi několika dalším lidem, jelikož sám byl příliš zaneprázdněn na to, aby na projektu pokračoval.

Rychlost tohoto dopravního prostředku by měla být převratná a mohla by způsobit přímo revoluci v dopravě. Lepší flexibilita mezi městy a ušetřený čas v autě, vlaku či letadle by mohla výrazně benefitovat místní ekonomiku. Odhady o tom, kde by mohla vést první hyperloop trať v Evropě se objevily minulý rok. Jedno z možných propojení je Bratislava – Vídeň – Budapešť. Loni sestavil Musk první testovací dráhu v Kalifornii poblíž střediska jeho firmy SpaceX. Do této chvíle však žádný člověk hyperloopem nejel.

Výstavba se však odehrávala na soukromém pozemku. Jak Musk v červnu přiznal, je těžší získat povolení na stavbu ve veřejných prostorách, než vymyslet technologii. Mluvčí Bílého domu zatím potvrdil, že příslušný orgán měl s Muskem „prozatím slibná jednání“. Neposkytl však žádné detaily.

Britská BBC se tak snažila kontaktovat někoho, kdo ono povolení na stavbu mezi Washingtonem a New Yorkem mohl alespoň vágně udělit. Bohužel neuspěla. Ve vydané reportáži pak autor zdůraznil, že je záhadou, kdo takový druh povolení mohl udělit pokud ne sám prezident. Jediná další možnost je Kancelář pro americké inovace, kterou vede Trumpův zeť Jared Kushner. Přes jeho zájem o toto téma v minulosti však žádné jednání s Muskem nepotvrdil. Nic o žádném jednání nevěděl ani guvernér Pensylvánie, odbor pro dopravu v New Yorku ani ten v Pennsylvánii. Je tedy malou záhadou, kde Musk ono údajné povolení dostal.

Muskův Hyperloop: Z Bratislavy do Vídně za osm minut

Vrcholná zástupkyně pro dopravu ve státě Pensylvánie uvedla pro agenturu Bloomberg, že „to nemůže být nic víc, než jen: ‚Hele, tohle vypadá jako dobrý nápad, tak pojďme začít‘.“ Muskovi slova lze tedy pravděpodobně označit jen jako výkřik, který má nově vznikající firmě udělat dobré PR a najít finanční pomoc. Koneckonců Elon Musk na polemiku Davida Leeho z BBC odpověděl, že právě pomoci by si opravdu cenil.

Newsletter